Krånglande tempratur bmw 320 94

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
tjohej, jag har en bmw 320 94 som jag ägt i ca 2 veckor, när jag köpte den så var termostaten paj, så köpte en ny på biltema på vägen hem från köpet, byter den och allt verkar bra, motorn kommer upp i temp som den skall, upptäcker att motståndet i fläkten är slut och beställer en ny hos bmw, men har inte bytt ännu då jag var på fel sidan tydligen och började skruva, så fläkten funkar bara på fullt fart, men kör jag med fläkten på fullfart så kommer inte motorn upp i temp utan den börjar sjunka igen, stänger jag av fläkten så stiger tempen igen, och detta händer även när tempen har kommit upp till mitten, och det tar evigheter för motorn och komma upp i temperatur, jag funderar på om jag har gjorde fel o köpte en termostat på biltema istället för på bmw, att det kan det vara så att termostaten inte funkar som den skall?

Det är väldigt krångligt att lufta kylsystemet på m50-motorerna. Det kan vara så att du inte riktigt lyckats, då borde väl iförsig problemet vara att motorn går varm men prova att lufta en gång till är mitt tips:

Parkera i en brant uppförsbacke och pröva igen. Håll på till det inte kommer några bubblor längre. Det kan också vara nödvändigt att köra korta svängar i mellanåt. Glöm inte heller att ha värmereglagen på max och räkna med att proceduren tar nån timme.

Jesper

Kan hända att termostaten är felande.
Har hänt även för mig med biltemas termostat, den öppnades sig inte alls.

Okej, skall testa då och lufta ur systemet igen, när man står i backen, skall man stå så bilen pekar ner i backen eller tvärtom?, det känns som termostaten öppnar sig eftersom jag får värme ut i bilen vilket jag inte fick med gamla termostaten, körde från flen och hem på motorväg och temp mätaren hade inte rört sig alls, när jag kände på kylarvattnet när jag kom hem så var det inte ens kropps temperatur på vattnet i kylarn.

När du har parkerat i backen ska frammen på bilen peka uppåt så att luftnings-skruven kommer så högt upp som möjligt.

Om du inte vill köpa en ny termostat, har för mig att de är rätt dyra så kan du prova och lägga termostaten i en kastrull med vatten som du värmer och med en termometer se när den öppnar.

Jesper

När du har parkerat i backen ska frammen på bilen peka uppåt så att luftnings-skruven kommer så högt upp som möjligt.

Om du inte vill köpa en ny termostat, har för mig att de är rätt dyra så kan du prova och lägga termostaten i en kastrull med vatten som du värmer och med en termometer se när den öppnar.

Jesper

Okej, då vet jag, angående termometern så visste jag om det där, men skall testa ändå så man ser om det är det.

Om du inte vill leta efter en backe kan du ju tok hissa fronten med domkraften.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg