Krånglande Suzuki GS500E

Mayfair

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Hoj
Suzuki GS 500 E, 93
Hej! Har lite problem med min motorcykel för tillfället, och hoppas att det finns någon kunnig människa som skulle kunna hjälpa mig. Har Dokumenterat mitt problem i form av en Youtube-video så att ni enkelt ska kunna få en överblick:

http://www.youtube.com/watch?v=JV9HFWgOnuo

Har även haft ett par andra teknikkunniga som fått kolla på hojjen i verkligheten, och båda dom två tror att slangen man kan blåsa i för att få igång motorcykeln ska sitta någonstans. Har dock inte hittat något ställe där den ska sitta, och på verkstadshandboken visas inte att den ska sitta på något specifikt ställe - Laddar upp en bild så att ni förstår vilken slang jag menar - Är det någon som kan bekräfta att den skall eller inte skall sitta någonstans, och isåfall var?:

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=2215169466614&set=a.2215169026603.270532.1468912800&type=1&theater
Tack på förhand:tummenupp

//Johannes

Du har skrivit in videon fel =)

Har du vakumstyrd bensinkran på hojen?

Ahh, du säger att det kommer bensin till förgasarna.

Har du provat med startgas?

Last edited:
Du har skrivit in videon fel =)

Har du vakumstyrd bensinkran på hojen?

Ahh, du säger att det kommer bensin till förgasarna.

Har du provat med startgas?

Nej, men jag tror inte jag behöver det. Vet att det inte är något fel på tändstiftet redan om det är det du menar.

Undrar om inte den slangen du blåser i är vacumslangen som skall öppna bensinkranen. Annars kan du prova att sätta kranen på pri läge.

Jag trodde det först jag också, men nej - Vacumslangen är en annan slang, och det är inget fel på den. Har redan prövat att sätta den på prime, men det funkar inte det heller.

Asså det här är ett riktigt jävla jobbigt fel - Det är inget som liksom är uppenbart fel på den, men jag måste ha missat någonting.:va:confused:

Problemet måste finnas någonstans i förgasaren(enligt min åsikt alltså), men som sagt har jag ju gått igenom den också.

Last edited:
Luftventilationsslangen som är fäst vid luftventilationsmunstycket ska inte sitta någonstans för att hojen ska starta.Men eftersom den startar när du blåser tryck i denna slang så förslår jag en ytterligare titt på munstycken mm när du påstod att du blåst förgasarna med tryckluft.Skit har en enorm förmåga att även kunna blockera under detta tryckluftstryck.Har du på något sätt försökt flöda förgasarna utan att sura ner den efter denna montering för underlätta starten.Vakumklockhusen fick du inte av vilket föranleder mig att tro att du möjligtvis lyckats vända på hela förfarandet i förgasarnas arbetsschema när det hjälper om du tvingar in luft genom denna slang.Hursomhelst så ska inte denna slang vid färdigmontering vara fäst vid något enligt service manualen utan däremot ha fritt spel för andning utan att ligga klämd.

Luftventilationsslangen som är fäst vid luftventilationsmunstycket ska inte sitta någonstans för att hojen ska starta.Men eftersom den startar när du blåser tryck i denna slang så förslår jag en ytterligare titt på munstycken mm när du påstod att du blåst förgasarna med tryckluft.Skit har en enorm förmåga att även kunna blockera under detta tryckluftstryck.Har du på något sätt försökt flöda förgasarna utan att sura ner den efter denna montering för underlätta starten.Vakumklockhusen fick du inte av vilket föranleder mig att tro att du möjligtvis lyckats vända på hela förfarandet i förgasarnas arbetsschema när det hjälper om du tvingar in luft genom denna slang.Hursomhelst så ska inte denna slang vid färdigmontering vara fäst vid något enligt service manualen utan däremot ha fritt spel för andning utan att ligga klämd.

Tack, det är bra att få detta bekräftat. Alla jag har snackat med har sagt detta, men jag kunde inte hitta någonting som tydde på att den skulle sitta någonstans. Ska ta en titt på förgasarna igen.

Uppdatering:
Har skruvat isär flottörhuset igen och upptäckte att flottörnålarna hade blivit monterade på ett felaktigt sätt. Detta tror jag dock inte har något att göra med att den inte gick igång från första början, utan det får vi se ifall det har fixat sig(Jag blåste ju trots allt ur förgasarna innan jag satte ihop dom första gången) när jag monterar ihop hela skiten igen.

Du blåster ur, eller du blåste in skit i förgasarna ?

Finns verkstadsmanualer på obskyra sidor på nätet till moppen, googla lite så hittar du nog.

Det är inte så att du har kopplat lite fel med slangarna, så att det är bensinslangen du blåser i nu? och du har lyckats fylla flotörhusen med nån luftarslang

Jag har för mig att det sitter två kranar på den där. Du har inte glömt att slå på den ena?

Tack för hjälpen allihopa, hojjen är fixad nu. Det visade sig att det var en e-ring till en trottelnål som hade hoppat lös - När jag tog loss trotteln föll den ur och när jag satt tillbaka den och fixat med dom felmonterade flottörnålarna så gick motorcykeln igång. :banana

Spann som en katt gjorde den också då man dessutom passat på att ta ur strypbrickorna som satt i trottelhuset.:yoparty

De där knasarna är väldigt lika bst-33 har jag för mig vilket är hundskit deluxe...

Bra att den hoppa igång iaf :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...