Krånglande Duke II

Bjorre

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 Duke II
Hej,

Jag provar i detta forumet om det är någon som kan ge mig tips för felsökning.

Beskrivning.
Jag har en KTM 640 Duke II som helt plötsligt lägger av under körning.
När det inträffar så går det inte att starta direkt.
Även att jag trycker på elstarten så händer ingenting (inte ens ett litet klick). Jag har då växeln i neutral och stödet är inte nere.

Min första gissning var att det är stöd-switchen som spökar så jag testade lite med den i helgen, men den verkar redan vara förbikopplad, för jag kunde ha växel i och stödet nere utan att den slog av motorn.

Ni har säker massor med kunskap på detta forumet, var ska jag fortsätta felsökningen?
Några tips?

Tackar!

Har fortsatt felsökningen men har inte hittat felet.

Jag vill kontrollera varje switch/givare och helst koppla förbi dem för felsökningen.
Emergency-off switchen hittar jag kontakten till, kan koppla förbi den under felsökningen.
Dock, var hittar jag tip-switchen? Dvs den givaren som säger om MC,n ligger ned och därmed slår av tändningen.
Jag behöver hitta denna och felsöka den.
Var sitter denna givare?

MAG här på forumet skev något om att han kopplade från någon liten dosa på styret. Tror att jag läste något om det denna vecka. Kolla om du hittar tråden.

Det är inte så att bakramen har gått av ?
( standardfel på Duken)

Var ute i garaget igår och kollade... men bakramen är hel :-)

Jag har läst MAGs forumtråd... men blir inte klok på den.
Jag har ingen liten box på vänster sida på styret som det går kablar till som ingår i tändningen/säkerhetssystemet, bara till ljuset.
Däremot, på höger sida på styret har jag en box som innehåller Emergency off samt elstart.
Mätte lite på dessa signaler igår.
Emergency off verkar vara helt normal, bryter slingan när man ställer den till av och sluter slingan när man ställer den till på.
Däremot förstår jag inte elstart knappen.
Jag har fått för mig att tipp-switchen sitter där också (den som indikerar om MCn ligger ned) men jag får inte riktigt ihop det i mitt huvud.
Jag mäter resistansen upp mot knappen (sitter en kontakt i frontkåpan där man kan mäta). och detta är resultatet.
Öppen slinga, om jag inte trycker på elstart.
0,5-3 ohm (varierar lite) om jag trycker in elstarten när MCn står upp på stödet.
0,5-25 ohm om jag trycker in elstarten och samtidigt knackar på boxen.
Misstänker alltså någonting med tipp-switchen men jag förstår inte hur den är kopplad elektriskt.

Jag har ställt frågor till flera KTM återförsäljare hur denna enhet ska fungera men får inga svar (de flesta har inte koll på elsystemet, bara det mekaniska).

Någon här som kan hjälpa mig med tips eller kontaktpersoner?

Snart lägger jag ned felsökningen och chansar på att beställa detta som reservdel och håller tummarna att felet sitter i denna box med alstart och emergency off switchen... :-(

Du kan börja med att ta bort "dödaren" vid stödet, Dra ur kontakten under sadeln. Du behöver inte bryggkoppla eller liknande, bara dra ur. Det dödaren gör, är ju att kortsluta och det vill du ju inte.

Skulle du glömma stödet så åker det upp när du börjar köra, -inga problem.

Det kan det vara kortis var som helst på hojen, vilket kan vara svårt att hitta. Försök titta efter slitna eller klämda sladdar.

Last edited:
Nehe... jag plockade isär allt på denna kontakten och det fanns ingen tipp-switch...
Konstigt att det står så i verkstadshandboken... det står Tipp Starter Switch.

Då har jag uteslutit bakramen :-), stödswitchen, emergency off knappen, tipp-switchen (som ju inte existerade).
Jag har gjort en generell översyn över kablaget och hittar ingenstans som det uppenbart är skadat, men jag får fortsätta.

Alla tips mottages tacksamt.
Tiden i garaget är starkt begränsad... så felsökningen rusar ju inte direkt fram.

Det låter som du har samma problem som jag hade med min duke II ifjol. Den la av mitt i körningen ibland och var stendöd, ibland gick den att starta direkt men ibland inte.

Under framkåpan där du har lyset sitter det en jävla massa sladdar som är sammankopplade med vita "sockerbitar". Det visade sig att en av dessa ~50 sladdar hade lossnat lite grann från sin kontakt och hojen gick bara så länge den hade kontakt, men vibrationer i låg fart gjorde att den tappade kontakten ibland och så dog hojen.

Dra och känn så att alla sladdar sitter fast ordentligt, för jag garanterar att det är där du har felet.

Lycka till

Det låter som du har samma problem som jag hade med min duke II ifjol. Den la av mitt i körningen ibland och var stendöd, ibland gick den att starta direkt men ibland inte.

Under framkåpan där du har lyset sitter det en jävla massa sladdar som är sammankopplade med vita "sockerbitar". Det visade sig att en av dessa ~50 sladdar hade lossnat lite grann från sin kontakt och hojen gick bara så länge den hade kontakt, men vibrationer i låg fart gjorde att den tappade kontakten ibland och så dog hojen.

Dra och känn så att alla sladdar sitter fast ordentligt, för jag garanterar att det är där du har felet.

Lycka till

Jag tror du har rätt.
Jag var inne på samma tanke häromdagen så jag tog isär alla kontakter och rengjorde dem. Sedan tog jag en provtur på 10 minuter och då dog den inte en enda gång :).
Jag vågar inte hurra förän jag tagit en längre tur men det verkar som om detta var felet.

Tack alla som lagt pannan i djupa veck!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...