Krångel med returmail från Hotmail

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
1100 F, och en trave smått
Hej.

Idag har jag fått tillbaka några mail som jag skickat till bekanta med en Hotmail-adress. Jag får tillbaka allt med ett felmeddelande som heter 550 SC-004
E-post avvisas av Windows Live Hotmail av principskäl. Din IP-adress har blockerats eftersom vi har fått klagomål om e-post från den IP-adressen. Vi rekommenderar att du registrerar dig i partnerprogrammet för rapportering av skräppost, som är ett kostnadsfritt program som hjälper avsändare att ta bort oönskade mottagare från sin e-postlista. Kontakta din e-post- eller Internetleverantör för att få hjälp om du inte själv är e-post- eller nätverksadministratör.

Och jag spammar absolut inte. Och inget virus vad jag kan se.

Är det någon som har lösningen på det. Har kollat med min egen leverantör och där är allt OK.

mvh
Stefan Carlsson
RoadRacingFabriken

Låter som att domännamnet du sänder ifrån, eller IP-adressen för domänens mailserver har hamnat på hotmails svarta lista. Kontakta hotmail och be dom häva spärren.

Ring din ISP och be dom undersöka saken.
verkar som din ISP hamnat på en blocklista pga spam. Det behöver inte ha med dig att göra, men någon på samma nät som du har skickat SPAM.
Det är ett problem din ISP får lösa gentemot Hotmail.

En liten fråga till:
Är det du eller dina vänner som använder Hotmail ?

Låter som att domännamnet du sänder ifrån, eller IP-adressen för domänens mailserver har hamnat på hotmails svarta lista. Kontakta hotmail och be dom häva spärren.

Skulle dom häva den om vem som helst bad dom ?
Alltså, det är en allvarlig fråga, inget gnäll eller sarkastiskt tjafs.
Gör dom det så faller ju hela iden med blocklistor.

Last edited:
Jag har en riktigt gammal Swipnet adress. Vill minnas att det var den första mailadressen som släpptes till privatpersoner i Sverige.

Med ISP, menas? Min nätleverantör?

Jag har Comhem på utgående server och Tele2 på inkommande.

OK

Man tackar för hjällpen.

Jag kan meddela att jag pratat med supporten på Comhem nu, och det är inte jag eller min dator. Det är Comhem som har problem med Hotmail.

Så...TackTack

Last edited:
Iofs fiffigt att dom tar tag i spamproblemet, men att stänga av en av Sveriges största ISP'er känns ju inte riktigt som rätt väg att gå. Det känns ju som att ansvaret borde ligga på ISP'en istället.

Ring din ISP och be dom undersöka saken.
verkar som din ISP hamnat på en blocklista pga spam. Det behöver inte ha med dig att göra, men någon på samma nät som du har skickat SPAM.
Det är ett problem din ISP får lösa gentemot Hotmail.

En liten fråga till:
Är det du eller dina vänner som använder Hotmail ?

Skulle dom häva den om vem som helst bad dom ?
Alltså, det är en allvarlig fråga, inget gnäll eller sarkastiskt tjafs.
Gör dom det så faller ju hela iden med blocklistor.

Mitt svar antog att ts har kontroll över domänen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Iofs fiffigt att dom tar tag i spamproblemet, men att stänga av en av Sveriges största ISP'er känns ju inte riktigt som rätt väg att gå. Det känns ju som att ansvaret borde ligga på ISP'en istället.

Därför blockar vissa ISPer port 25

Därför blockar vissa ISPer port 25

Det är ju ungefär lika intelligent som att blocka Google för att man kan söka barnporr där...

Det är inte tjänsten i sig det är fel på.

Så din lösning på att hemdatorer kapas och används som SMTP-relays är.... ?

Lära folk att skydda sina datorer?

Jag använder mig av POP/SMTP fortfarande, så jag behöver port 25 öppen.

Lösningen på att folk kör stulna bilar på motorvägar är inte att stänga motorvägarna för alla.

Det är ju inte riktigt så att det är någon person på Microsoft som sitter och kollar vad vi i Sverige tycker är viktigt. Får de in mycket rapporter från den ip-adressen så automatblockeras den bara. Många svartlistor är betydligt lättare att hamna på än att bli avlistade ifrån. Väldigt mycket IPS-relayer är tillfälligt svartlistade då och då. Ett bra spamskydd ska inte kategoriskt blockera ett mail pga av att en enda regel triggar.

Sen tror jag inte den genomsnittlige internetanvändaren märker att port 25 inkommande är stängd. Ut funkar naturligtvis.

Det är inte många om någon svensk ISP som tillåter dig att prata port 25 ut mot internet, det är därför de erbjuder en relay att gå igenom för att de ska få kontrollen över mail-trafiken. Privatavtal vill förstås hindra att folk driver servertjänster hemma men det handlar också om att förhindra spambots att härja fritt.

Men detta är väl bara intressant för de som fortfarande använder POP3/IMAP och vem gör det nu? Har inte alla gått över till webbmail?

Last edited:
Det är inte många om någon svensk ISP som tillåter dig att prata port 25 ut mot internet, det är därför de erbjuder en relay att gå igenom för att de ska få kontrollen över mail-trafiken. Privatavtal vill förstås hindra att folk driver servertjänster hemma men det handlar också om att förhindra spambots att härja fritt.

Men detta är väl bara intressant för de som fortfarande använder POP3/IMAP och vem gör det nu? Har inte alla gått över till webbmail?

Jag satt och tänkte om det var in eller ut som blockades innan jag skrev, och nog fan lyckades jag skriva fel. Du har rätt naturligtvis.

IMAP och webbmail är kombon som gäller! :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...