Krävs omregistrering?

norrlandpowa

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
DRZ400sm
Nybörjare som man är så undrar jag om det krävs omregistrering om du till exempel bara byter lyse på din hoj?
Och om du tar bort kåpor och så?

Eller hur gör ni? Kör ni ombyggt och sätter tillbaka allt original innan besiktning? Hur blir det i så fall om farbror blå stoppar en?

Många frågor, men jag är som sagt nybörjare och vet dessutom inte om jag lägger tråden på fel ställe :S

Tacksam för svar =)
//Gröngölingen från Norr ;)

Så vitt jag vet krävs omregistrering bara när förändringarna påverkar funktionen på fordonet mer omfattande.

Här har du lite info. http://www.bsdesign.se/ombyggnadmc.html

För att vara säker så anser jag dock att du bör ringa bilprovningen och berätta vad du tänkt göra så kan de ge ett mer konkret svar.

Gör du ingrepp i ram, hjulupphängning eller motor krävs ombesiktning. Gör du om en plastgris till en nakenhoj behöver du inte omregistrera. Inte heller om du byter lyse, men se till att lyset sitter rätt så att det inte bländar andra trafikanter, osv.

Det är generellt inga problem. Reglerna tillåter mycket ändringar så länge man använder E-märkta strålkastare, blinkers etc. E-märkningen ska gälla MC, du kan inte hänga dit en strålkastare som är E-godkänd som extraljus till en personbil :gnissla Att ta bort eller ändra kåpor och bakram, byta fälgar etc är inte konstigare än att kidsen på landet klistrar på kjolpaket på farsans 740. Men, även om du gör mer än detta så är det knappast problem. Byte av motor, gaffel, styrkrona, bromsar etc har än så länge inte inneburit problem för mig.

Undantag - jag har hört att det inte är lika enkelt med typkända fordon. Någon som har koll?

Polisen tror jag ytterst sällan säger något så länge den inte låter som ett jetplan, alla lampor finns och nummerplåten finns och är synlig.

Last edited:
Det är generellt inga problem. Reglerna tillåter mycket ändringar så länge man använder E-märkta strålkastare, blinkers etc. E-märkningen ska gälla MC, du kan inte hänga dit en strålkastare som är E-godkänd som extraljus till en personbil :gnissla Att ta bort eller ändra kåpor och bakram, byta fälgar etc är inte konstigare än att kidsen på landet klistrar på kjolpaket på farsans 740. Men, även om du gör mer än detta så är det knappast problem. Byte av motor, gaffel, styrkrona, bromsar etc har än så länge inte inneburit problem för mig.

Undantag - jag har hört att det inte är lika enkelt med typkända fordon. Någon som har koll?

Polisen tror jag ytterst sällan säger något så länge den inte låter som ett jetplan, alla lampor finns och nummerplåten finns och är synlig.

På ett typgodkänt fordon får man in princip inte ändra någonting alls, även om det i praktiken inte är så illa, man kan komma undan med småsaker som blinkers och dyligt. Ev. är det möjligt att göra större ändringar på en typgodkänd hoj genom att registrera den som ombyggt fordon, något jag själv funderar på. Måste dock kolla med SFRO innan jag kan svara säkert på det.

På ett typgodkänt fordon får man in princip inte ändra någonting alls, även om det i praktiken inte är så illa, man kan komma undan med småsaker som blinkers och dyligt. Ev. är det möjligt att göra större ändringar på en typgodkänd hoj genom att registrera den som ombyggt fordon, något jag själv funderar på. Måste dock kolla med SFRO innan jag kan svara säkert på det.

Mitt bygge ser ju inte ett skit ut som originalet, men jag har byggt allt med åtanke på att det ev. måste återställas inför en besiktning. Min tanke är att åka in som den står nu, bortsett från lite ändring av styre, ljuddämpare etc.
Går den igenom så jublar jag, i annat fall blir det att "återställa" besiktiga och sedan bygga tillbaka igen.

Jag vägrar betala SFRO:s fantasipengar för att de skall titta på hojjen i 2 minuter och konstatera att det sitter en R1 gaffel m.m. på. Det kan min lillebror göra..

Modda på!

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...