Kränkt-of-the-day

Redan för några år sedan var ju algoritmerna bättre på att förutse en användares beteende än en nära familjemedlem, iaf i vissa avseenden. Finns enormt mycket data. Tiktok är ju i särklass värst och då kan det handla om att mäta att scrollandet stannar till något ögonblick längre på något ställe, att man har musen längre över något osv., ofta omedvetet. Skulle tro att YouTube numera arbetar på liknande sätt.

Givet hur hjärnan filtrerar information kan det ju också tänkas att den aktuella videon vid något tidigare tillfälle flimrat förbi i ditt flöde, vilket lett till någon bråkdels sekunds tvekan pga. den omedvetna igenkänningen, men utan utan att du själv ens lagt märke till det, men tillräckligt för att algoritmen skulle snappa upp det.

Ytterligare en möjlighet är att dina vänner och/eller andra okända av någon anledning ofta sett dessa videoklipp i anslutning till varandra.

EDIT: Och ja, det är läskigt som fan när man tänker på hur sådan data skulle kunna missbrukas om den kommer i orätta händer.
Jag vet inte riktigt vad det var som hände här men det kändes lite för välplacerat för att bara vara slumpen liksom... Ganska ofta tycker jag ändå att man brukar man kunna se hur/varför man får vissa videor rekommenderade, man kan åtminstone se något slags samband mellan att ens sambo kollar på en viss typ av filmer som sen påverkar ens egna rekommendationer åt ett visst håll. Men här var det verkligen som om Youtube läste mina tankar, jag kan iallafall inte se varför just det klippet skulle dyka upp bland mina rekommendationer av någon annan anledning... Det var extremt längesen jag såg det, klippet jag kollade på hade ingenting med saken att göra, har svårt att se att någon i min närhet kollat på det i närtid och den enda anledningen till att jag själv kom att tänka på det var en fras som sades i ett helt annat typ av sammanhang i klippet jag kollade på... Jag vet inte, lite halvläskigt tyckte jag oavsett att det var. Det faktum att de håller oroväckande bra koll på en redan i dagsläget är läskigt nog, känner inte att de behöver kunna börja ägna sig åt generell tankeläsning också ovanpå resten... :gnissla :skrämd

Jag vet inte riktigt vad det var som hände här men det kändes lite för välplacerat för att bara vara slumpen liksom... Ganska ofta tycker jag ändå att man brukar man kunna se hur/varför man får vissa videor rekommenderade, man kan åtminstone se något slags samband mellan att ens sambo kollar på en viss typ av filmer som sen påverkar ens egna rekommendationer åt ett visst håll. Men här var det verkligen som om Youtube läste mina tankar, jag kan iallafall inte se varför just det klippet skulle dyka upp bland mina rekommendationer av någon annan anledning... Det var extremt längesen jag såg det, klippet jag kollade på hade ingenting med saken att göra, har svårt att se att någon i min närhet kollat på det i närtid och den enda anledningen till att jag själv kom att tänka på det var en fras som sades i ett helt annat typ av sammanhang i klippet jag kollade på... Jag vet inte, lite halvläskigt tyckte jag oavsett att det var. Det faktum att de håller oroväckande bra koll på en redan i dagsläget är läskigt nog, känner inte att de behöver kunna börja ägna sig åt generell tankeläsning också ovanpå resten... :gnissla :skrämd
På sätt och vis kan man väl säga att tankeläsning är just vad YouTube lever på, ur någon slags statistiskt perspektiv. Det är ingen slump att flera av världens främsta beteendevetare jobbar på just dessa bolagen.

1765907711184.png

Är det storm i ett vattenglas eller? Jag orkar inte leta efter fröken Finlands påstådda dumheter utan har bara sett Sannfinländarnas försök att "hjälpa" henne... :crash:hihi:gnissla

Youtube och google har enorma mängder data för att göra statistiska kopplingar, och med stora grupper så finns det klara mönster, eftersom att folks hjärnor fungerar hysat lika, så tillräckligt många har sett den första videon, och sedan letat reda på den andra videon och tittat på den för att youtube ska kunna göra en koppling mellan dem och därför rekommendera den till dig. Inte någon tankeläsning alls, bara enorma mängder data.

Redan på 80-talet hade ju företag tillräckligt med data för att kunna se att någon var gravid innan deras närmaste visste om det, och det finns gott om exempel på folk som fått reklam för blöjor och bäbisprodukter hemskickat innan de ens pratat med någon om att de är gravida redan på den tiden.

Stör mig på att Transportstyrelsen tagit bort "Mina fordon appen" med en klen ursäkt om att den inte håller moderna mått så hänvisar man till sin hemsida istället. Ja men va f-n, lös det då, hur modernt känns det att behöva gå in via en hemsida för att sköta sina tjänster?!

Stör mig på att Transportstyrelsen tagit bort "Mina fordon appen" med en klen ursäkt om att den inte håller moderna mått så hänvisar man till sin hemsida istället. Ja men va f-n, lös det då, hur modernt känns det att behöva gå in via en hemsida för att sköta sina tjänster?!
Faxa in dina synpunkter!

Håller med dig till 100%. När dom äntligen fått något som är bra och funkar smidigt så tar dom bort den.....

När läste att den skulle avvecklas trodde jag först att det var ett skämt.

Hemsidan funkar bättre än appen nånsin gjorde. Jag slipper gärna att ha en app för varje enskild sak jag ska göra.

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa