Min uppfattning är att man har en mycket hög nivå på de värnpliktiga idag. I stort sett AA nivå. Det visar sig bl.a. i att alltför få av dem är beredda att ta anställning som soldat eller påbörja officersutbildning vilket är ett stort problem. De har ju mer lysande framtid som väntar liksom.
Därför diskuterar man ju att SÄNKA kraven då det skulle öka andelen som stannar…
Sedan förstår jag din ingång också, den handlar mer om attityden från omvärlden gentemot de som vill göra tjänst för sitt land om jag förstått det rätt. Men jag tror att det är rent krassa överväganden som ligger bakom. Man kan tänka sig en celiakier som blir officer och sedan hamnar på utlandstjänstgöring i flottan… och åtföljande arbetsrättsliga rättsprocess när vederbörande blir hemskickad.
Ja, det är ju en följd av att man inte har massvärnplikt längre och tvingar den där feta ungen som bara vill sitta i mammas källare och spela TV spel att göra lumpen längre.
Dom drog ju ner snittet rätt rejält, och det var en ganska stor andel.
När jag gjorde värnplikten så skulle alla göra det, vi hade några på mönstringen som fick frisedel (i princip enbart handikappade), men i övrigt så var det en ytterst blandad skara av förutsättningar och förmågor som kallades in, en stor del av dom var rätt värdelösa.
Sonen behöve inte ens mönstra han fick fylla i en enkät där en av frågorna var om han var intresserad av att göra militärtjänst, han svarade nej på det (han hade landat ett bra jobb redan), och i övrigt svarade han ärligt på alla frågor om att han trivdes med att vistas i skog och mark, inte hade några handikapp osv..
Han hörde aldrig mera av dom, då intagningen då var så liten att dom tydligen fick neka folk.
Men likväl som man slipper den största andelen av dom som inte skulle bli bra soldater går man miste om en hel del som inte tror sig kunna bli det men som visar sig vara förjäkligt bra efter lite utbildning.
Dessutom ska inte numerär underskattas, det ser man ju inte minst på det som pågår nu, oavsett vilka förlustsiffror man tittar på.
Jag tror någonstans en medelväg vore lämpligt, en kortare massutbildning med grundläggande kunskaper och sedan rekryterar man från den till en längre utbildning med särskild inriktning.
Sedan anställer man av dom som har gått den
Då har man en stor numerär som går snabbt att inkalla och utbilda upp vid behov, och ändå färdigutbildad personal i tillräcklig mängd att sätta in direkt.
Sedan gäller det ju att kunna erbjuda löner/förmåner som får folk att stanna också, men det är en fråga.