kränger ni däcken själva i depån? Hur gör ni?

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
alla ni som rejsasr både A och B förare, läger ni om däcken själva i depån eller har med er flera uppsättningar av fälgar. Lännar ni in dem varje gång de ska bytas? har svårt att tänka mig det, om man inte ha spons på det.

vill ha tag på en däckkrängare med balanserare, så man kan fixa själv i garaget.

alex

En press för att ta loss däcken, däckjärn och balanseringsprylar....

Åk ut på en tävling och titta så lär du dig j-t mycke....

På ett vanligt RR-SM så brukar TL-Racing som har hand om Dunlops racedäck vara på plats. Även Greven som säljer Metzeler/Pirelli brukar vara på plats. Köper man nya däck av dom så får man däcken monterade på fälgen om man vill. Har man begagnade däck så får man betala kanske 50-100:-/däck. På VEIDEC Trophy så har CaValli hand om Metzeler/Pirelli försäljningen och dom kan montera dom också.

Plätt lätt, tryck in/loss kanten och bänd av med däckjärn. Yes på kanterna på de nya däcket o vipps så är det på. Balansera och häng tillbaka fälgen. Jag brukar kränga till gatcykeln också. :rofl

Det står i länken att
"Tänk på att vissa däck har en RÖD markering på sidan. Den markerar den lättaste punkten på däcket och ska placeras i höjd med ventilen på fälgen för optimal balans"

Däcken jag har är det en gul lite cirkel på bakdäcket och fram så är det en gul klockan 6 & en blå klockan tolv :confused: motsvarar den gula den lättaste punkten?

tl1000larsson skrev:
2329563 ...motsvarar den gula den lättaste punkten?
Bra fråga, jag har ingen aning. Vad är det för däcksmärke? Kanske finns nån info på tillverkarens hemsida eller så kanske det går att slänga iväg ett mail till dom och fråga... tala gärna om här sen så man vet ifall man skulle skaffa ett sånt däck själv nån gång :)

tl1000larsson skrev:
2329563 Det står i länken att
"Tänk på att vissa däck har en RÖD markering på sidan. Den markerar den lättaste punkten på däcket och ska placeras i höjd med ventilen på fälgen för optimal balans"

Däcken jag har är det en gul lite cirkel på bakdäcket och fram så är det en gul klockan 6 & en blå klockan tolv :confused: motsvarar den gula den lättaste punkten?
Är det Dunlop du har? De brukar ha gula prickar med samma funktion. Vad den blå betyder vet jag inte, har inte sett någon på mina tidigare Dunlop. Metzeler har en röd.

vart kan man köpa en sådan fiffig däckkrängare & balanserare i ett? vill ha tag på ett sånt, skulle göra en själv men tiden tog slut.

newstead skrev:
2329625 Bra fråga, jag har ingen aning. Vad är det för däcksmärke? Kanske finns nån info på tillverkarens hemsida eller så kanske det går att slänga iväg ett mail till dom och fråga... tala gärna om här sen så man vet ifall man skulle skaffa ett sånt däck själv nån gång :)

Det är Michelin Pilot Race medium ska kolla på deras hemsida och återkommmer om jag hittar någon info:)

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back