Kränga på mindre däck än orginal?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej håller på att experimentera lite och se om jag kan få ut min stunthoj nu på på lite bus i vinter.

Frågan är

Går det att kränga på Metzeler KarooT 150/70-17 på en en cbr bakfälg?

180/55/70 är originaldäcken på den fälgen.

Kan få lägga i en slang men går det att få det funktionellt.
Behöver veta att det går innan jag beställer hem däcken.

Last edited:
Enligt DENNA PDF är det 6" fälgbredd för 180/55 och 4,25" för 150/70.
Dvs fälgen borde vara ca 44mm smalare om du nu har 6" fälg.
Läs mer HÄR om aspect ratio.
Slang skall du inte ha.

Själv skall jag byta min 3,5" bakfälg till 4,25" med
samma däckdimension som tidigare, 150/60-16.
4,25" känns coolt med det däcket.
Men 6", I dunno! :gnissla
(om du nu har 6" fälg.)

Det bäst är förstås att
kolla med ett proffs! :rolleyes:

/e

Ingen höjdare med 6 tums fälgen.

Varför vill du ha ett 150 däck ?

Dom riktigt coola motardkillarna använder 165 och 170 däck på 5 tum breda fälgar.

Aprilia sxv motard 5.5 tum bakfälg rullar på 180 däck.

Jag skall snacka med en däckfirma i morgon men jag vet av egen erfarenhet att det finns många galna folk som vågat experimentera mer än vad man borde med många gånger lyckade resultat när dom på förhand varit utdömda av så kallade duktigt folk på firmor.
Drar inte alla över en kam för i regel så är dom kunniga på firmor men varför inte kolla här med för jag vet att det finns väldigt kunnigt folk här.

Kul profil jo vist men med tanke på att hela iden är skruvad men ändå så jäkla lockande så går det kommer jag ge det en chans.

Hörde en som get sig på änu större feldimension på en rallybil han tog ut på sjön med rallydäck och fick det att funka fint i alla fall även om det tydligen såg jävligt skumt ut

Men hoj och bil är inte det samma men får väll se vart man hamnar då.

Ingen höjdare med 6 tums fälgen.

Varför vill du ha ett 150 däck ?

Dom riktigt coola motardkillarna använder 165 och 170 däck på 5 tum breda fälgar.

Aprilia sxv motard 5.5 tum bakfälg rullar på 180 däck.

Anledningen är att jag inte hittar nått bra mönstrat däck i rätt dimension.
Har hållit på att dribbla med Danne på Dubbex och det var det största han kunde få fram.

Nån som vet nått bättre alternativ i rätt dimension så vill jag jättegärna veta.

Var inte så lätt att få fram 17tummare med bra mönster som går att dubba och som har rätt gummiblandning för kylan och snö.

Anledningen är att jag inte hittar nått bra mönstrat däck i rätt dimension.
Har hållit på att dribbla med Danne på Dubbex och det var det största han kunde få fram.

Nån som vet nått bättre alternativ i rätt dimension så vill jag jättegärna veta.

Var inte så lätt att få fram 17tummare med bra mönster som går att dubba och som har rätt gummiblandning för kylan och snö.

150 däck på en 4 3/4 fälg går att få på, blir konstig profil etc och klart svår att lufta.

Varför inte smeta dit smalare fälgar :tummenupp

Är ju så dyrt. Men är det nån som har en fälg liggandes till bra prsi är jag öppen för förslag helt klart.

Berätta din lömska plan för oss övriga som är nyfikna?! :tummenupp

Jag har en stunthoj som jag skall ha ut på på bus nu i vinter.

Jag har en tråd om det här på sporthoj

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234729

Men lite stunt, lite bus i stan och ute i skogen på vintervägarna dit där jag skall flytta.

Sen får man se om man slutar med en flygtur ut i granskogen eller om man lyckas ge blåtutan en match om dom inte gillar vinterbuset med stuntmaskinen.

Men jag räknar med att få äta en del snö i vinter i alla fall

Vilka fälgar passar på en f4i så man kan behåll originalbromsarna?

Det är en 5,5 fälg är vad jag har. Lite bättre, kan det funka eller??

Last edited:
på en bil skulle de funka utan problem.. jo kanske krängning.. kanske får köra gas o poff för o få ut den? tyskstuk :D

Vilka fälgar passar på en f4i så man kan behåll originalbromsarna?
Det kinkigast är nog axeln, smalare axlar går att lösa, tjockare är värre. Bromsskivor är ju bara att göra egna. Ring till Acke på ISR och säg att du vill ha bromsar med den bultcirkeln, det ofsetet och den diametern så får du ett par såna hemskickade :tummenupp

Anledningen till att ha rätt bredd på rätt fälg är att kontaktytan mot asfalten blir fel vid hårt nerlägg.
Med dubbdäck blir det en helt annan sak. Där är det nästan bättre att kontaktytan blir mer upprätt. Dubben får en bättre ingreppsvinkel mot isen. Pga att dubben (gummit) flexar.
Har svårt att tro att det överhuvudtaget är så bred fälg som 6". 5,5" är väl vanligast till 180 däck.
Ja, det kommer att gå utmärkt. Låter till och med riktigt roligt! :-)

Mats

Anledningen till att ha rätt bredd på rätt fälg är att kontaktytan mot asfalten blir fel vid hårt nerlägg.
Med dubbdäck blir det en helt annan sak. Där är det nästan bättre att kontaktytan blir mer upprätt. Dubben får en bättre ingreppsvinkel mot isen. Pga att dubben (gummit) flexar.
Har svårt att tro att det överhuvudtaget är så bred fälg som 6". 5,5" är väl vanligast till 180 däck.
Ja, det kommer att gå utmärkt. Låter till och med riktigt roligt! :-)

Mats

Att kränga på ett för smalt däck ger inte mer gummi i asfalten vid vanlig körning eller ens upprätt körning.

När jag provat blev däcket väldigt mycket mer spetsigt, så mindre mängd gummi vid upprätt.
Sedan var det ingen radie man rullade över, snarare negativ radie innan man hade fullt nerlägg.

Har provat med några olika dimensioner på ett gäng olika fälgar. Hur illa det sedan blir beror på hur nära rätt det är ifrån början.

skulle de kunna gå att slänga på en framfälg som bakfälg annars?

Då får du ju en smalare fälg iaf (du hade ju typ en över också så...:7peta)

Eftersom hojar är framhjulsdrivna egentligen och kedjan bara sitter där som en kul accessoar? :va
Nej, man monterar ett drev istället för bromsskiva på ena sidan och bromskivan från bakfälgen på den andra sidan.

Sen monterar man fälgen bak, även om det kanske är omständigt att få på drevet/bromskivan så får man iaf en smalare fälg bak..

Fast hur bra de fungerar i praktiken är kanske lite osäkrare:död

Har fått klartecken från däckfirman att det inte skulle va nått problem att få att sitta med en rejäl slangunder.

Eftersom ingen verkar ha provat dom här crossdäcken med dom dubben till det här ändamålet så tar jag saken i egna händer och blir testpilot.

Hypoteser är inte mycket värda fören dom är testade. Vi snacka ju inte knäskrap utan bus sladd och lite stunt och kunna åka och handla en dosa snus om man skulle behöva.

Däcken beställda idag,

Det är det dags att ta till handling och ta dö på myter och komma med beprövad fakta:yoparty

Har fått klartecken från däckfirman att det inte skulle va nått problem att få att sitta med en rejäl slangunder.

Eftersom ingen verkar ha provat dom här crossdäcken med dom dubben till det här ändamålet så tar jag saken i egna händer och blir testpilot.

Hypoteser är inte mycket värda fören dom är testade. Vi snacka ju inte knäskrap utan bus sladd och lite stunt och kunna åka och handla en dosa snus om man skulle behöva.

Däcken beställda idag,

Det är det dags att ta till handling och ta dö på myter och komma med beprövad fakta:yoparty

Glöm inte att rapportera hur det gick + lite bilder :)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard