Kränga på Dubbat Trelleborg på crossfälg tips!

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors! Slitit mig blodig i garaget i 2 timmar. Fick köpa loss ett par i princip nya Trelleborgare (endurodubbade) från jobbarpolaren till bra pris. De är ett par år gamla (inte lastgamla).
Vet att dessa är erkänt svåra att kränga på själv, men dessa tar fan priset.

Totalt slutkörd och blodig efter 2 timmars jobb med bakdäcket. Fram gick det OK med lite slit, men bak totalt tvärkört. Totalt omöjligt att komma längre än till däckslåset.

Kör med babyolja och 3 monsterlånga däcksjärn, men det hjälper inte ett skit.

Trelleborg bak tar fem minuter att kränga.

Ska leta på en video snart.

Du har kollat att det är rätt dimension på däcket va? :rolleyes:

Lite jobb är det men 3st mindre däckjärn fixar biffen på några minuter så antagligen gör du något fel :P

Tror inte att jag gör ngt fel, däcksfan är ju gjord av pansarplåt känns det som. Får inte ens på ena sidan.

Det är tufft att kränga endurodubbade däck. rätt teknik är viktigt.

När jag körde Enduro för 300 år sedan använde vi alltid diskmedel, vet inte om det funkar fortfarande:confused:

Bild på däck fälg.
Rätt dimensioner

Bifogat

• IMAG1472.jpg
    IMAG1472.jpg
    81.5 KB · Visningar: 307
Fräscht drev. Har du nån kompis i närheten, lättare när man är två

glidmedel, svordommar och teknik. + 3 däckjärn.

Kör själv på trellleborgare och dom är inte roliga att kränga på och av för oss som inte byter däck flera gånger i veckan. Bara att kämpa på.

Var noga med att se till att motsatta sidan på däcket ligger i mitten på fälgbanan så att du får de extra mm att kränga över fälgkanten. Själv använder jag 3 st svetsklämmor som håller ner motsatt sida, 3 st järn och biltemas monteringspasta. Inga problem även med nya moussekorvar, måste du ta i så gör du troligtvis något fel, lycka till!

Last edited:
Som Draco säger.

Trelleborg är bäst vintertid men också det värsta som finns att kränga. Finns väl massor av filmer på youtube. Men det är nog läge att kolla på flera filmer så man inte lär sig fel av någon som bara tror sig kunna.

2 man, 4 däcksjärn, däckslåset i först därefter ventilen, 1 timmes våld. Whops! Så var det löst.
Värsta däcket jag krängt på någonsin!! Funkade dock chef under gårdagens körning på Uringe Crossbana. Sjukt kul! Tack för tipsen!

Bifogat

• 64609_10152290474370314_154888600_n.jpg
    64609_10152290474370314_154888600_n.jpg
    108.6 KB · Visningar: 177
Last edited:
Jag brukar stoppa in slangen i däcket innan man trär på första sidan, så slipper man skala av knogarna på skinn pga det momentet. Innan jag ens börjar så pumpar jag även upp slangen i däcket och låter det stå ett tag, då har man lite extra utrymme att jobba med. Sen börjar man med den ändan där däckslåset sitter så slipper man klättra över det. Men på andra sidan så brukar jag avsluta vid ventilen.. Sen krävs det lite svordomar, diskvatten och blod för att kränga på trelleborg...

Lycka till! //Jeppe :tummenupp

Såg nu att du redan fått på däcket.. Bläddrade ner lite för snabbt haha :hihi

Nån annan kanske också behöver tips.

Last edited:
Till nästa gång kan det va bra att se till att däcket är varmt och mysigt. Jag brukar ställa in mina trelleborgare i pannrummet a 30grader i nån timma innan det ska krängas. De är rätt uppkäftiga kalla...

Överraskningen blir när man, efter evigt svärande fått på däcket och fyller på luften, upptäcker att man klämt ett litet hål på slangen!:3freak

Last edited:
Nu tar du o kränger av o på däcket några gånger så ska du ser att det går på 5 minuter sen :P

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT