Kränga på däck

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hej!

Tänkte höra med någon som har lite däckkunnskap. Jag krängde på mitt däck igår och hade en del problem med det då det var första gången jag gjorde det samt att jag inte hade rätt verktyg. När jag skulle bända över däcket så lät det precis som något inne i det brast/gick av. Må det ha varit stålvajern/tråden (eller vad som nu finns där) som löper längs kanten inne i däcket. Går där en, två eller flera trådar? För jag hörde ljudet två ggr. Och om nu denna gått av vågar man köra hojen ändå? Är det troligt att däcket kan gå av vid mycke nerlägg i en kurva eller att centrifugalkraften vid riktigt höga hastigheter kan få däcket att lossna?

Det här vill du inte höra,men om du tagit i så hårt att corden brustit så är det soptunnan som gäller.

Instämmer med föregående talare till 100%

Köp nytt däck & låt någon som kan kränga på det.

Du kommer få en intressant upplevelse när däcket exploderar. Det låter ganska fränt men är i övrigt en erfarenhet man kan vara utan.

Sluta nu! :(

Någon som har erfarenhet från detta eller ni bara gissar. Själv vet jag ju inte exakt vad som hänt heller, jag bara antar. Hade gärna velat se en snittbild på ett sportdäck hur det är uppbyggt och utifrån det kan man kanske dra bättre slutsatser.

Får bli moderata hastigheter tills vidare...

Last edited:
Corden är ju uppbyggt av ett nätverk av en massa trådar armerade i gummit vilket gör att "sprickor" inte fortlöper, om en av flera hundra gått av är det nog ingen större risk. Men som sagt, hade velat veta exakt hur det ser ut inne i däcket där vid kanten.

Jag hade heller inte vågat chansa. BYT DÄCK!
Hade däckexplosion på bilen förra året. Vill ABSOLUT INTE uppleva det på mc.

Om det där stålwiren som går längs innerkanten nära fälgen så har jag svårt att tro att den har gått av, för den är rätt så stabil. Om du ändå var såpass ovarsam att du tror att en av dessa gick av så ska du nog inte köra med däcket, eller i alla fall kränga av igen och se om du ser något konstigt.

EDIT: Klippte stålwirarna på ett däck för att jag trodde att det var smidigare än att kränga av, vilket det knappast var. Blev en ganska lång kamp med bultsaxen.

Last edited:
Jag tänker lite som så att racedäck är gjorda för hastigheter på 300+ och har säkert en säkerhetsmarginal på ett tiotal km/h där utöver. Håller man sig under 200 tycker jag det borde vara lungt. Är det nu en av småtrådarna i vajern som gått av så har man ju typ 90 % av strykan kvar i vajern, vilket borde va mer än väl, speciellt om man inte har tänkt köra snabbt.

Om stålwiren har gått av skulle du inte kunna fylla däcket med luft. Luften skulle blåsa ut genom det skadade partiet redan vid låga tryck och dessutom skulle det synas från utsidan av däcket. För egen del skulle jag kolla att däcket ser OK ut när det sitter på fälgen, speciellt att det har krupit ut till kanten hela vägen och sedan fylla på med lite extra tryck, t.ex. 4 kg, kolla formen igen och sedan ta ner trycket dit det ska och köra. Det är hur jag skulle göra men oavsett vad du gör så är det på eget ansvar.

Det är lätt att lägga på MC-däck utan att behöva använda stor kraft, se till att så mycket av däcket som möjligt ligger mitt i fälgbanan så går det sista nästan att trycka ner för hand.

Eh...de som lyckats med det där konststycket när de kränger cross/endurodäck och kör ändå, får alltid problem, tämligen omgående.

Med det i minne skulle jag aldrig ens tänka tanken att ge mig ut på stora hojen, där går det ju jävligt mycket sämre om det går på tok, än vad det gör på geggmoppen. :fakta

Att kränga däck är simpelt, det handlar bara om att få ned motsatt sida in i fälgen, det ger lite extra utrymme att fippla över det med däckjärnen.
Får man ta i, så gör man något fel.

Däcksmörja är viktigt med, friktionen mellan gummi/fälg skall inte underskattas... :D

Kontentan, köp nytt, se det som läropengar - är minneslunden värt ett bakdäck? Och träna på något billigare nästa gång.. ;)

/J

Var inte dumsnål. BYT DÄCK!

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back