Kränga på däck....HJÄLP!

DunderDan

Snart ere vår!!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Söker...
Pratade med en verkstad idag och frågade vad de skulle ha för att kränga på mitt nya metzler däck....500 färska blev svaret. :huvet

Därför undrar jag om någon vet någon som eller till och med själv kan kränga på mitt däck för en lite mindre penning.......fan vill ha det gjort snart, våren nalkas ju ju.. :tomten

finns en tråd om precis samma ämne gjord idag av jP. Han fick som svar "Wheeler dealer".

Jag lyckades med tre däckjärn och lite svett.. sen var det klart, fram & bak :tummenupp
Skulle jag göra det igen? Knappast :hihi

Muggen skrev:
2064592 Jag lyckades med tre däckjärn och lite svett.. sen var det klart, fram & bak :tummenupp
Skulle jag göra det igen? Knappast :hihi

Om det går tungt med däckjärn så är det bara att träna på tekniken.
Går fint när man fått in snitsen på det.

Däremot är det lite värre att få av däcken utan krängare, körde med en planka förra sommaren och det går men är lite svettigt.

Här i stan tar de 100kr för att kränga om ett MC hjul. :va 150 om det inte är slanglöst.

Man köper tre däckjärn och tre fälgskydd (i plast), samt en burk "fälgfett", några självhäftande blyvikter och en däckkrängare (gärna med balanseringsstång). Sedan kan man byta hur ofta och när som helst. Balanseringen blir lika bra som på en däckverkstad, om man är noggrann. En egen kompressor underlättar - annars åker man med hjulen bak i bilen, till närmaste mack och pumpar.

Kolla med MC-varuhuset. Jag tror dem tar 150:- men inte helt säker.
Jag skulle personligen aldrig kränga om mina landsvägsdäck själv med däckjärn, jag skulle inte tycka det var värt den hundralappen och kanske repa fälgen. På crossen däremot är det nått annat.

s4 skrev:
2064855 Kolla med MC-varuhuset. Jag tror dem tar 150:- men inte helt säker.
Jag skulle personligen aldrig kränga om mina landsvägsdäck själv med däckjärn, jag skulle inte tycka det var värt den hundralappen och kanske repa fälgen. På crossen däremot är det nått annat.

cross ska man kränga själv! även fast jag misslyckas oftast för man jämt bytte när det var 1timme kvar tills tävlingen och man hade itne kollat hojen :)

Håller på nu. Har lyckats förut men icke längre. 2man och 4~5 krökta biltema-järn jag ger upp.

J.Andersson skrev:
2244732 Håller på nu. Har lyckats förut men icke längre. 2man och 4~5 krökta biltema-järn jag ger upp.
sista momentet där sista 40cm av däcket ska på går inte

Ni är faan inte kloka jag försökte att kränga av ett eu moppe däck en gång höll säkert på i 2 timmar med yes verktyg osv :brinnerup lögn i helvete satte mig och :fyllisar istället!! gick till däckmeken dagen efter gav 100:- för 2 däck coh då la han i slang i båda!! (Slangen hade jag med mig)

J.Andersson skrev:
2244732 Håller på nu. Har lyckats förut men icke längre. 2man och 4~5 krökta biltema-järn jag ger upp.

sista momentet där sista 40cm av däcket ska på går inte

Testa att sätta knät mot däcket på motsatt sida så att "däckkanten" trycks ner mot mitten av fälgen. Där har fälgen mindre diameter vilket gör att däcket kan flyttas lite i fälgen mot den sida du ska bända på.
Sätt också mer smörjmedel om det går trögt. Jag använde vatten blandat med lite diskmedel och det gjorde att det gled jättebra.

Jag bytte ensam igår på 15 minuter. Första gången dessutom. Det handlar antagligen om teknik, inte kraft. Mina biltema-järn för 20 kr styck var inte i närheten av att böjas.

Bearing skrev:
2244768 Testa att sätta knät mot däcket på motsatt sida så att "däckkanten" trycks ner mot mitten av fälgen. Där har fälgen mindre diameter vilket gör att däcket kan flyttas lite i fälgen mot den sida du ska bända på.
Sätt också mer smörjmedel om det går trögt. Jag använde vatten blandat med lite diskmedel och det gjorde att det gled jättebra.

Jag bytte ensam igår på 15 minuter. Första gången dessutom. Det handlar antagligen om teknik, inte kraft. Mina biltema-järn för 20 kr styck var inte i närheten av att böjas.
Haha hållt på i 30min i onödan, tack för tipset! Det funkade direkt 1man :banana

DunderDan skrev:
2064444 Pratade med en verkstad idag och frågade vad de skulle ha för att kränga på mitt nya metzler däck....500 färska blev svaret. :huvet

Därför undrar jag om någon vet någon som eller till och med själv kan kränga på mitt däck för en lite mindre penning.......fan vill ha det gjort snart, våren nalkas ju ju.. :tomten
120 slängar hos flummgubben wheeler dealer, flummig o rör sig segt, pratar konstigt men snabb på att kränga däck är han :tummenupp
Tror dock han bara tar lös fälg.

en polare använder hjullastare... köp en sån...

själv tycker jag det verkar vanskligt. jag föredrar hederlig däckmaskin.

150:-/däck med fälgen löst i handen brukar vi ta på firman där jag jobbar.

Synd att ni inte bor i skåne för jag tar endast 70kr för att kränga av och på ett nytt däck. Balanserar för 30kr :tummenupp

DunderDan skrev:
2064444 Pratade med en verkstad idag och frågade vad de skulle ha för att kränga på mitt nya metzler däck....500 färska blev svaret. :huvet

Wheeler Dealer på Kocksgatan. Tar bara lös fälg. Men jag tror iofs att han, precis som alla andra däcksverkstäder jag pratat med, tar lite mer betalt om man inte köper däcken där. Men han har brasomfan priser. Jag hade inte sparat något på att köpa däck från http://www.mcdackonline.com/ och låta någon annan montera dem på Suzukin.

Dessutom jag slapp leveranstid etc. Bara att åka in med hjulet och hämta upp det när han är klar (framhjulet fick jag 30 min senare, passade på att käka middagspizza på pizzerian i hörnet tvärs över gatan :- )

rBy skrev:
2244873 120 slängar hos flummgubben wheeler dealer, flummig o rör sig segt, pratar konstigt men snabb på att kränga däck är han :tummenupp
Tror dock han bara tar lös fälg.

Seg o flummig? Kanske det, men med en jävla massa kompetens. Sjysst som fan är han också. Har banne mig alla hojar och däck i huvudet. Frågan är om han inte har hela lagret där också :-)

Men han är inte någon stressad lirare, snarare avslappnad och ... hippieaktig :-)

Last edited:
tuppjuck skrev:
2244905 Wheeler Dealer på Kocksgatan. Men jag tror iofs att han, precis som alla andra däcksverkstäder jag pratat med, tar lite mer betalt om man inte köper däcken där. Men han har brasomfan priser. Jag hade inte sparat något på att köpa däck från http://www.mcdackonline.com/ och låta någon annan montera dem.

Dessutom jag slapp leveranstid etc. Bara att åka in med hjulet och hämta upp det när han är klar (framhjulet fick jag 30 min senare, passade på att käka middagspizza på pizzerian i hörnet tvärs över gatan :- )

Seg o flummig? Kanske det, men med en jävla massa kompetens. Sjysst som fan är han också. Har banne mig alla hojar och däck i huvudet. Frågan är om han inte har hela lagret där också :-)

Men han är inte någon stressad lirare, snarare avslappnad och ... hippieaktig :-)
Jepp kul är han fan oxå :rofl
Men som du säger, jäkla kompetens, går inte efter nåra listor som helst! Dimensioner, gummiblandningar, märken o priser har han allt uppe i skallen :)

Har du hjulet löst ?

jag åkte till motorcykelaktiebolaget, ligger under coop i bromma,
200:- tog han för att byta gummi då jag kom in med hjulet.

:tummenupp

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!