Kränga däck utan ha sönder slang?

supermoppe skrev:
2631003 När däcket ska på igen och han är i slutskedet så sätter han dit ett däckstopp så att däcket håller sig på plats, vart får man tag på en sån? För en sån MÅSTE jag ha. :)
Det är också Motion Pro, se min länk ovan. :tummenupp

supermoppe skrev:
2631003 Ruskit bra filmer. Har aldrig tänkt på att man kan kan kränga av av däckkanterna åt olika håll från fälgen och sen bara dra ur fälgen. När däcket ska på igen och han är i slutskedet så sätter han dit ett däckstopp så att däcket håller sig på plats, vart får man tag på en sån? För en sån MÅSTE jag ha. :)

Jag har inte sett filmen, men misstänker vad det kan vara. Jag har en liten svetstång som hindrar däcket från att krypa upp vid montering. Klämmer den på fälgen. Skitenkelt och funkar 100%. Får se om jag kan få in en bild.

Swedie skrev:
2629334 Tjohej!
Ja, det här handlar egentligen om en fiddy jag har, men jag har även lyckats förstöra en slang på motarden så här kommer frågan ändå.

Vad gör ni för att inte ha sönder slangen medan ni kränger på däcken?

Ska det göras på ett speciellt sätt? Jag lyckades förstöra slangen på både bak och framdäck på min fiddy. Nu har jag lagat slangarna och ska ge mig på det igen imorgon hade jag tänkt.

Tacksam för hjälp.

Jag kör slanglöst, så slipper man dom problemen, plus en rad andra fördelar. PMa husaharry om du vill ha.

Last edited:
RaceMe skrev:
2632939 Jag har inte sett filmen, men misstänker vad det kan vara. Jag har en liten svetstång som hindrar däcket från att krypa upp vid montering. Klämmer den på fälgen. Skitenkelt och funkar 100%. Får se om jag kan få in en bild.
Bra tips! För den där plåt-mojjen var ju sanslöst dyr. Använder du den "klassiska" modellen eller någon som är mer platt i näbbarna?

supermoppe skrev:
2633083 Bra tips! För den där plåt-mojjen var ju sanslöst dyr. Använder du den "klassiska" modellen eller någon som är mer platt i näbbarna?

En liten "klassisk" som är eltejpad i käftarna.

Last edited:
supermoppe skrev:
2631003 Ruskit bra filmer. Har aldrig tänkt på att man kan kan kränga av av däckkanterna åt olika håll från fälgen och sen bara dra ur fälgen. När däcket ska på igen och han är i slutskedet så sätter han dit ett däckstopp så att däcket håller sig på plats, vart får man tag på en sån? För en sån MÅSTE jag ha. :)

Samma här. Jag har alltid ställt fälgen på högkant och krånglat och hålligt på. Det där var ju SÅ mycket enklare. Var tvungen att kolla flera gånger på sekvensen för att fatta exakt vad han gjorde för magi.:D

Finns ju svetstänger/tvingar i plast som borde funka fint istället för den dyra plåtbiten han hade.

Ozwald skrev:
2630921 Här är två guider som jag tycker har underlättat däck bytena ordentligt. Förut så tog man ju i så man vart blå när man bytte däck. Men nu går det som smort.:tummenupp

http://www.transworldmotocross.com/mx/how_to/article/0,13190,656321,00.html

http://www.transworldmotocross.com/mx/how_to/article/0,13190,1215721,00.html

Går det att spara ner filmerna på disk på någotvis?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...