Kränga däck utan ha sönder slang?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjohej!
Ja, det här handlar egentligen om en fiddy jag har, men jag har även lyckats förstöra en slang på motarden så här kommer frågan ändå.

Vad gör ni för att inte ha sönder slangen medan ni kränger på däcken?

Ska det göras på ett speciellt sätt? Jag lyckades förstöra slangen på både bak och framdäck på min fiddy. Nu har jag lagat slangarna och ska ge mig på det igen imorgon hade jag tänkt.

Tacksam för hjälp.

Ha lite luft i slangen,precis så den håller formen.Och stick inte in däckjärnen för långt.Kolla så att du inte har några vassa kanter på däckjärnen som behöver filas till också.

Busaberg skrev:
2629341 Ha lite luft i slangen,precis så den håller formen.Och stick inte in däckjärnen för långt.Kolla så att du inte har några vassa kanter på däckjärnen som behöver filas till också.
Ja eller lämna grjerna till någon som kan :D
Sorry men jag säger som en kille på jobbet, det var öppet mål.

Ett tips är att ha små däckjärn, de gånger jag har söndrat slangar har vart med stora däckjärn, sen att ha luft i slangen så att den trycks ut mot däcket istället för mot fälgen.

ett tips är att inte kränga med järnen mer än 90 grader mot fälgen, hoppas du förstår vad jag menar...

edit: ligger däcket på marken så ska aldrig däckjärnen brytas mer än så som är rakt upp, så kläms aldrig slangen mellan spetsen på järnet och fälgen

/Ozto

jodå, jag kikar in för o se om man träffar, men tydligen så lägger sig slangen alldeles perfekt ivägen.

första gången testade jag med luft i slangen, andra utan.

ska se om jag inte kan ta och lämna in till någon som kan saken. tänkte dock jag kunde ge mig på dig igen o se till att man vet hur man till nästa gång....

Mitt tips är samma som Busaberg sa, allstå lite luft i slangen. Kränger både av och på mina däck med slangen i, alltså jag sätter i den innan jag lägger på däcket samt att jag låter den vara kvar i däcket då jag kränger av det!

Stoffy skrev:
2629352 Ja eller lämna grjerna till någon som kan :D
Sorry men jag säger som en kille på jobbet, det var öppet mål.
Men är inte det att ge upp lite väl lätt?Det tar ju bara några minuter per däck när man tränat lite.Ett alternativ är att fixa ett gammalt Trelleborg Winter Friction och träna på så kommer allt annat däckbytande att gå lätt sen:)

var köper jag ok däck järn ?

var en massa svordommar sist jag gjorde det där, men efter att ha tittat på bakdäcket ett bra tag nu känns det som om det är dax o göra något åt situationen.

och är för snål (dum för mitt eget bästa) för o lämna in det.

WebGringo skrev:
2629561 var köper jag ok däck järn ?
De flesta proffsmekar i AMA MX använder dessa från Motion Pro:

08-0115.jpg

http://www.motionpro.com/motorcycle/partno/08-0115/

Motion Pro tas in av Max MC som i sin tur har återförsäljare över landet.

http://www.maxmc.se/default.asp

WebGringo skrev:
2629561 var köper jag ok däck järn ?
Brukar finnas hos alla crosshandlare.Annars funkar Biltemas bra,men dom är lite yxiga i gjutningen så man får slipa till dom först.Billiga också.

Bifogat

• däckjärn.jpg
    däckjärn.jpg
    6.4 KB · Visningar: 264
Busaberg skrev:
2629575 Brukar finnas hos alla crosshandlare.Annars funkar Biltemas bra,men dom är lite yxiga i gjutningen så man får slipa till dom först.Billiga också.
Ja jag röstar för biltemas dom är grymma. !9.90kr styck!!!

Swedie skrev:
2629334 Tjohej!
Ja, det här handlar egentligen om en fiddy jag har, men jag har även lyckats förstöra en slang på motarden så här kommer frågan ändå.

Vad gör ni för att inte ha sönder slangen medan ni kränger på däcken?

Ska det göras på ett speciellt sätt? Jag lyckades förstöra slangen på både bak och framdäck på min fiddy. Nu har jag lagat slangarna och ska ge mig på det igen imorgon hade jag tänkt.

Tacksam för hjälp.
Skaffa tre träribbor och lägg dom i en triangel och lägg hjulet på dom... då ligger det stabilt och man kan kliva runt på däcket / fälgen bäst man vill. Som Ozto skrev så bryt inte däckjärnen för långt, när man tex. kränger på sista däckkanten så är det lätt att man bryter järnen för långt och trycker till slangen mellan däckjärnsspetsen och fälgen.

jag kunde inte heller i så bra i början av året men med en lärare som är kung på det så fick jag lite snitts på det :) får dock inte av det på 5sek än.. men 15 ial..

jag har tycker biltemas är riktigt bra!! har inte lyckats punktera 1 slang med dessa:tummenupp men slipa till dom lite först!

Jag vänder däckjärnet fel väg, dvs så att hocken i änden vill glida av istället för att haka fast i fälgkanten. Då kan man bryta NÄSTAN hur långt som helst innan däckjärnet klämmer slangen. Sticker alltså in däckjärnet med samma sida uppåt som i Bilden från Neutral.

Har även lite luft i slangen, riktmärket är att när man pumpat slangen och låter den hänga på fingret ska det vara så mycket att slangen precis kan få ett veck längst ner men i övrigt håller formen.

Tänk att man lärde sig nåt nyttigt som MC-ordonans i det militära också...

Fiddy däcken kan vara riktigt jävliga ibland.
SM-däcken har jag aldrig krängt förhand då dessa fälgar passar perfekt i våra däckmaskiner :-)
Vi har biltemas budgetjärn på jobbet och de funkar klockrent. Har dyra längre järn också, men de används i stort sett aldrig. Biltemas korta små järn är perfekta till små hjul som fiddy och vanliga cross däck där man inte behöver galet mycket kraft.

Lite luft i slangen underlättar det hela MYCKET.

Ozwald skrev:
2630921 Här är två guider som jag tycker har underlättat däck bytena ordentligt. Förut så tog man ju i så man vart blå när man bytte däck. Men nu går det som smort.:tummenupp

http://www.transworldmotocross.com/mx/how_to/article/0,13190,656321,00.html

http://www.transworldmotocross.com/mx/how_to/article/0,13190,1215721,00.html
Ruskit bra filmer. Har aldrig tänkt på att man kan kan kränga av av däckkanterna åt olika håll från fälgen och sen bara dra ur fälgen. När däcket ska på igen och han är i slutskedet så sätter han dit ett däckstopp så att däcket håller sig på plats, vart får man tag på en sån? För en sån MÅSTE jag ha. :)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back