Kränga däck själv

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Hej!
Lite fråga till er som kränger själva.
När det gäller gatdäcken har ju leverantören märkt ut vart däcket är som tyngst och det har jag alltid satt på andra sidan mot ventilen vilket har fungerar kanon.
Har nu köpt Metzeler Slicks och de har markerat med färg men även ett klistermärke så blir lite villrådig.
Har även hört att med Metzeler skall man sätta däcket där färgen är vid ventilen?

Ja, jag har alltid tolkat det så att markeringen ska sitta vid ventilen. Nu väger ju inte ventilen såå jädra mycket, speciellt vinkelventiler i aluminium. De väger knappast mer än 10g, så jag undrar hur mycket det gör för balanseringen egentligen... Brukar inte få slänga på mer än 20g när jag sätter markeringen vid ventilen i vilket fall som helst.

Kör också på Metzeler slicks. Racetec K1/K2.

Har bytt på ena paret av fälgarna skall på det i morgon igen.
Sätter nog färgen vid ventilen då.... brukar aldrig balansera när jag gjort så tidigare och det har fungerat sista året.

Metzeler har en röd prick där däcket är som lättast...

Har ganska lite betydelse, jag balanserar nästan alltid däcken,, balanserar nog 9 av 10 gånger. Jag kanske är petig.

Prova med att som ett första steg balansera fälgen. Och märk ut var fälgen är lättast / tyngst.
Så du vet vad fälgen är tyngst / lättast.
Det fick jag tips om att göra och inte var den tyngsta punkten vid ventilen inte.......

Nästa steg är att är att placera däcket rätt i förhållande till var fälgen är tyngst / lättast.

Under förutsättning du begriper dig på Fabrikantens märkning.
Vilket är tveksamt jag begrep mig på.
Dunlop Sportsmart: En rund cirkel Diameter ca 15mm ritad med grön tuschpenna och en gul triangel med ca 7 mm sida på ett annat ställe av däcket.

Och sedan är det åter balansering och nu vikter som gäller.
Om det inte blev rätt direkt....:rolleyes:

Last edited:
Under förutsättning du begriper dig på Fabrikantens märkning.
Vilket är tveksamt jag begrep mig på.
Dunlop Sportsmart: En rund cirkel Diameter ca 15mm ritad med grön tuschpenna och en gul triangel med ca 7 mm sida på ett annat ställe av däcket.

Hur ska man då tolka denna märkning?

//Stefan

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort