Kränga däck på Sviestad

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
Vad kommer det att finnas för alternativ under SM-helgen?

Visst, fram med de egna grejerna o ladda upp soptunnan med svordommar MEN om man nu inte är så sugen på det då?
 
grandmaster skrev:
Vad kommer det att finnas för alternativ under SM-helgen?

Visst, fram med de egna grejerna o ladda upp soptunnan med svordommar MEN om man nu inte är så sugen på det då?

Tekniken "roffe",,,, Tekniken, det är bara att gå ut i garaget och öva, själv byter jag lätt däck utan att svära på under 20min både fram och bak inkl balansering.
 
Men om man är bekväm av sig och inte har egen mekaniker som är utbildad i konsten att byta däck på 20 minuter. Finns det någon i depån som kan göra det för pengar eller måste man iväg till en däckfirma i närheten?

/Metallis (som oxå vill köpa däckkrängartjänsten)
 
grandmaster skrev:
Vad kommer det att finnas för alternativ under SM-helgen?

Visst, fram med de egna grejerna o ladda upp soptunnan med svordommar MEN om man nu inte är så sugen på det då?

Men du har väl redan övat upp dig hemma hos GSXR1100R förra veckan :D
 
TL-Racing (däckbussen) finns på plats på SM och SO. Tomas "Kisa" Andersson kränger däck med vänsterhanden, tar betalt med höger, balanserar en cig i mungipan och konverserar tre RR-förare samtidigt. En levande legend som är värd ett besök oavsett om man har behov av byta däck eller inte.
 
Är det säkert att vi kommer ha däcksbussen med ute i år?? Vore kul att veta 100% då iaf SO skulle ändra sitt avtal i dylika sammanhang...

Ska ni inte kränga själva så hoppas jag att ni har extrafälgar eller kan de rätta bönerna till vädergudarna. I ostadigt väder blir det gärna samling vid pumpen.....eller vid däcsbussen i det här fallet.

Jag är fortfarande fast i resonemanget att man MÅSTE klara krängningen själv oavsett men med extrafälgar kanske man klarar sig utan.
 
Japp en RR-kusk MÅSTE kunna kränga ett däck.
Tjacka biltemas små däckjärn x 3. Kom förbi om du behöver hjälp så visar jag dig tricken, efter det så är du nere på 20 min "in notime".
Första gången gick det så illa så jag sprang iväg och köpte ett däckjärn i jätteformat. När inte heller det räckte till för att få på däcket var jag gråtfärdig. Efter ca 2 timmars brottande svalde jag stoltheten och bad om hjälp. Döm om min förvåning när grannen plockar fram 3 minimala däckjärn, sätter ett knä på däcket och snäpper på det under 5 min. Allt är teknik m.a.o.
 
Teddy skrev:
TL-Racing (däckbussen) finns på plats på SM och SO. Tomas "Kisa" Andersson kränger däck med vänsterhanden, tar betalt med höger, balanserar en cig i mungipan och konverserar tre RR-förare samtidigt. En levande legend som är värd ett besök oavsett om man har behov av byta däck eller inte.

Fast han kränger inga andra däck än dunlop.. Vet att han varit ytterst snäll och bytt någons däck, men då har det vart en flörtande tjej med i bilden.
 
grandmaster skrev:
ehh, däck som däck

Nope.Snarar ett märkesstyrt avtal ar ett märkesstyrt avtal.
Dunlop-bussen - This means something. This is important!*leker med potatismoset*
 
gulsvartkawwa skrev:
Japp en RR-kusk MÅSTE kunna kränga ett däck.
Tjacka biltemas små däckjärn x 3. Kom förbi om du behöver hjälp så visar jag dig tricken, efter det så är du nere på 20 min "in notime".
Första gången gick det så illa så jag sprang iväg och köpte ett däckjärn i jätteformat. När inte heller det räckte till för att få på däcket var jag gråtfärdig. Efter ca 2 timmars brottande svalde jag stoltheten och bad om hjälp. Döm om min förvåning när grannen plockar fram 3 minimala däckjärn, sätter ett knä på däcket och snäpper på det under 5 min. Allt är teknik m.a.o.


Fan vad jag känner igen problemet, men jag vägrade svälja stoltheten. Och höll på en hel kväll med blödande knogar som resultat.

Men till er som inte har "knixen" så kom förbi så hjälper jag er.
Håller även med alla som säger att man måste kunna göra det själv, det blir betydligt mer krängande än man tror!

Mr.Jim
 
Prova Martins instruktion, helt superb! Första gången jag krängde däck tog det mindre än 30 minuter, iofs utan balansering men ändå. Man måste dock ha något att kränga ner kanten med som tex Martins verktyg.....
 
grandmaster skrev:
Vad kommer det att finnas för alternativ under SM-helgen?

Visst, fram med de egna grejerna o ladda upp soptunnan med svordommar MEN om man nu inte är så sugen på det då?

Jag får väl säga som alla andra, kom förbi mig så kan jag säkert hjälpa till. Det är inte så svårt som man kan tro.
 
Nä men för he**ete Metallis och Grandmaster.

"Om man inte är sugen på det då"

"...om man är bekväm av sig..."

Bridge? Boule? Golf?

Första gången jag bytte däck tog jag till slut bågfilen och såga av skiten. Andra gången kom sambon ut i garaget efter 1 timmes däckkrängande och fick ducka för träskon som kom flygande.
Lär man sig aldrig tekniken får man i alla fall underarmar som ledstågnen till en gammal 1800-tals trappa i massiv ek och kan således kränga det med ren styrka.

Som gulsvart skrivet, teknik! Sätt ett knä klockan 6, tryck ner däcket så att det kommer på djupaste delen av fälgen, ett däckjärn kl 3 och 9, jobba upp mot kl 12, snipp-snapp-klart!

Att som rookie inte kränga däck själv är gay. Och synth.

Enligt rookiereglementet får man egentligen heller inte ha proffslack eller däckvärmare innan man kan kränga däck själv.

Träna nu så får ni göra sluttestet på Knudan.
Underkända=Jalle får era däckvärmare.
 
Jalle skrev:
Enligt rookiereglementet får man egentligen heller inte ha proffslack eller däckvärmare innan man kan kränga däck själv.
/B]
Japp rookiereglementet är stenhårt på den punkten :D Och då har det ändå lättats upp litet. Förr fick man inte ha däckvärmare innan kåporna bestod till 30% av silvertape och plastic padding.
 
Den svettigaste delen tycker jag är när "andra sidan" (ja ja ja men vafan heter det då?) ska av, alltså när man ska trä av däcket från fälgen och däckets innersida ligger mot fälgens innerkant. Då sitter däcket oftast som klistrat.
 
The other side är oftast den som får svordomarna flöda så att färgen flagar från garageväggarna och när man sen står blöt, frusen och stressad i en depå så blir det värre....
Ska se om jag kan få lite fotodokumentation när jag kränger ikväll fö det finns ett par knixar som löser alla problem...
 
Jalle skrev:
Lär man sig aldrig tekniken får man i alla fall underarmar som ledstågnen till en gammal 1800-tals trappa i massiv ek och kan således kränga det med ren styrka.

Av det du beskriver får man intrycket av att "ledstången" är en riktigt mastodont pryl. Problemet är då att det då inte längre är en ledstång, utan en handledare. För att kunna betecknas som en ledstång ska den vara i en dimension som kan betecknas som "hand- och greppvänlig", företrädelsevis oftast med en rund profil. Faller den utanför dessa kriterier kallar man det för en "handledare".
 
gulsvartkawwa skrev:
Japp rookiereglementet är stenhårt på den punkten :D Och då har det ändå lättats upp litet. Förr fick man inte ha däckvärmare innan kåporna bestod till 30% av silvertape och plastic padding.

Det där med krängeriet tänker jag skippa. Dock, jag börjar närma mig 30% plastic padding och silvertejp både högt och lågt. Kan man få dispens? Jag funderar på däckvärmare se... :rolleyes:

(Men säg inget till Gamlot!)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top