kränga däck - ens nån idé?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Jag har lyckats pilla bort hjulet från MC nu och ska byta däck. Jag har köpt några såna där "järn" man ska ha för att kränga av däcket från fälgen, men däcket är ju fan stenhårt! Är det ens nån idé att försöka själv eller ska jag lämna in på en däckverkstad?
 
duckie skrev:
Jag har lyckats pilla bort hjulet från MC nu och ska byta däck. Jag har köpt några såna där "järn" man ska ha för att kränga av däcket från fälgen, men däcket är ju fan stenhårt! Är det ens nån idé att försöka själv eller ska jag lämna in på en däckverkstad?

Det är pilligt, men är man 2 går det lättare. Lägg vikt på järnen när du ska kränga, så hitta en stabil medhjälpare :).
Sen så bör man balansera däcket också, men jag tror inte det är nödvändigt.
Akta så du inte skadar fälgen bara.
När du ska få på däcket igen så smeta in däck och fälg med såpa.

Lycka till.
:)
 
Ah, tror du har missat en detalj. Järnen är bra för att kränga av däcket men efter du har släppt ut luften så sitter däcket som "limmat" mot fälgen och det måste först knäckas loss. Då behöver man ett stort verktyg avsett för detta. Hittade ingen bild på en sån tyvärr..
 
Det är väl som att byta bildäck? Isåfall, lägg fälgen på marken, ta ur luften, sen kör du upp lite grann på däcket med en bil. Sen är det bara att plocka av däcket.
 
?????????

:confused:
valentinic skrev:
Det är pilligt, men är man 2 går det lättare. Lägg vikt på järnen när du ska kränga, så hitta en stabil medhjälpare :).
Sen så bör man balansera däcket också, men jag tror inte det är nödvändigt.
Akta så du inte skadar fälgen bara.
När du ska få på däcket igen så smeta in däck och fälg med såpa.

Lycka till.
:)
BÖR man balansera :confused: .Ja tror inte du vill ha obalans i något hjul.
Greja inte med sånt du inte behärskar :tummenupp
 
yohan skrev:
:confused:
BÖR man balansera :confused: .Ja tror inte du vill ha obalans i något hjul.
Greja inte med sånt du inte behärskar :tummenupp

Visserligen har jag inga ekerfälgar, men jag har bytt 2 bakdäck och 1 framdäck i år utan att balansera och jag har inte haft några problem. Har bytt själv :).
 
yohan skrev:
:confused:
BÖR man balansera :confused: .Ja tror inte du vill ha obalans i något hjul.
Greja inte med sånt du inte behärskar :tummenupp

Oj oj .. DU är ute på djupt vatten..
Så kännsligt är det inte med balansering av däck de e inte så att det kommer explodera när du kör över 100..

Jag kränger mina däck själv till min cbr och min R6a.. (som jag kör bana med.. ) jag har inget o ballansera med.. o de går fin fint, visst har man otur blir det förmycket obalans..
men eftersom hojen som ska sulas om inte är någon höghastighetsmaskin. så...
 
Jag skulle ta det till en däckverkstad. Lätt, snabbt och billigt.
Orka hålla på med den där skiten om man bara ska byta en eller två gånger om året lixom.
 
Har krängt många många crossdäck. och det handlar enbart om teknik! tillslut behöver man inte ens ha varken tyngd på järnet eller såpa för att det ska gå fint.

Men jag har aldrig gjort det på gathoj, men jag tror inte det är så stor skillnad. tänk bara på att eftersom de är slanglösa så ska du väll undvika att skada kanten på däcket då du kränger på.. blir lätt skador då man e ny och försöker med mer våld än vad som egentligen behövs.

Som sagt vet jag inte hur det ser ut på gathojarna, men tänk bara på att motsatt sida den du kränger så skall däcket ner i mittenfåran! så du får tillräckligt med däck att arbeta med.. Så ner med däcket i fåran och så gå små steg. 3 st järn kan vara bra att ha.

Var glada för att ni inte har en slang som punkteras när ni kränger :-)

Lycka till!
 
Förövrigt så går det på ca 150 spänn då man går till en däckverkstad och kränger. kan vara rätt så lugnt om man inte förbrukar så många däck som man gör på crossbanan, eller då man börnar med era sportisar.
 
duckie skrev:
Jag har lyckats pilla bort hjulet från MC nu och ska byta däck. Jag har köpt några såna där "järn" man ska ha för att kränga av däcket från fälgen, men däcket är ju fan stenhårt! Är det ens nån idé att försöka själv eller ska jag lämna in på en däckverkstad?

Det är stor idé att göra det själv, ingen större svårighet om man gör på rätt sätt. Du kanske glömmer ett moment; det är inte bara att släppa ut luften och försöka kila in däckjärnet mellan däck och fälg. Först måste du klämma ihop däcket så att däckets kanter inte ligger uppe på fälgens krage/kant utan nere i den mittre djupa delen av fälgen. Då kommer du att kunna använda däckjärnet för att lyfta däckets kant över fälgen på ett ställe. Följ efter med nästa däckjärn om det behövs, så kan du snart få av hela ena däcksidan med handkraft. Samma sak för nästa däckkant. Vill du vara rädd om fälgen kan du använda en bit uppslitsad trädgårdsslang (motsv.) omkring fälgkanten där du använder däckjärnet.
(Största jobbet brukar kunna vara att klämma ihop däcket utan verktyg, det räcker inte alltid att trampa på däcket.)
 
Men TACK för alla tips! Och en instruktionsfilm också - galant!

Jag åker till däckverkstaden i morgon! :-o
 
Jag var i din situation förra våren. Det är busenkelt, särskilt på sporthoj utan innerslang. Lite märken på fälgen får man räkna med, men det är ytterst små märken.
Jag tycker du ska testa iallafall!
Balansvikt bak behövs ej, fram glömde jag balansera en gång, blev inte minsta obalans ens när mätaren boxades med 300strecket. Så¨det kanske är överreklamerat?
Lätt att balansera själv annars.
 
KalleNorton skrev:
Det är väl som att byta bildäck? Isåfall, lägg fälgen på marken, ta ur luften, sen kör du upp lite grann på däcket med en bil. Sen är det bara att plocka av däcket.

Det absolut enklaste och bästa sättet... att sabba fälgen på! :fatta!

Om du ska använda den här metoden, gör det med hjälp av två hyfsade plankor. En lägger du under fälgen och den andra så att ena änden ligger på däck-kanten. (Så nära mc-fälgen som möjligt) Sen lägger du på så mycket tryck som behövs för att däcket ska lossna. Tex med en tjock kusin... Eller en traktor, vilket du nu föredrar...

Var rädd om bromsslkvorna bara...

När du gjort det på båda sidor så att fälgen snurrar lätt i däcket behöver du 3 däckjärn och en del såpa. (För monteringen) Sen är det bara att börja bryta. Se till att hålla ner däcket på motsatt sida där du bänder. Går det inte lätt att bända upp däcket över fälgkanten gör du fel... Det första däckjärnet lämnar du kvar där du började. Håll bara ner den så att däcket inte glider tillbaka. Sen tar du ett nytt tag växelvis med dom resterande två järnen.
Har du bara två järn kan du "slå" runt den andra med en klubba men det lär skada din fälg... När du kommit runt en bit kan du bara lyfta av resten. Sen tar du undetsidan likadant. Se bara till att klicnchen dras in mot mitten av fälgen när du bänder så att den inte fastnar på kanten så kan du lätt kränga av däcket utan att lämna några märken. Ytterligare ett tips är att klippa av bitar av ytterkanten på stora plastlock till färghinkar eller dylikt, att lägga mellan järn och fälg...

Montering omvänt men använd såpan för att däcket ska krypa upp på fälgen.
Monteringstryck 3.5 bar!!! (Utan ventilkäglan monterad så går det lättare och snabbare) På däcksidan kan du se en ring eller en färgprick, ofta på vänstersidan, den ska sitta precis vid ventilen. För balansens skull.

Och du? Var noga med rotationsriktningen...

Lycka till! (Jag hade åkt till en verkstad med hjulen om jag hade varit du...) :rolleyes:
 
Last edited:
Oj... Hade jag läst alla svar hade jag sett att du fick en alldeles utmärkt beskrivning av 69:an, och att du skulle lämna in hjulen på verkstad ändå... :hihi
 
Alltså - på den där filmen så ramlade det ur äckliga grejer ur hjulet - det var det som gjorde att jag bestämde mig för att lämna in det.

Och tack för alla vansinniga idéer om att köra över fälgen med bilen och annat.

Tror ni det finns slang i mitt däck? Det är ett offroad-däck.
 
Är det en ekerfälg du har är det säkert slang, vet inte vilken hojmodell du har.
Jgh håller med de som säger att du ska lämna bort det, koster inte mycket ändå, man byter ju inte så ofta som gatåkare.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top