Kränga crossdäck med maskin?

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Tjafan!

Jag undrar lite hur man gör när man ska kränga crossdäck med en däckmaskin som är avsedd för bildäck. Det går helt enkelt inte... Varför? En bekant skiftade åt mig på en vanlig maskin. Några tips?

MVH!

Varför ens försöka crossdäck är så mjuka att det tar 5 min med vanliga däcksjärn...

har funkat för mig i maskin för det mesta.. beror väl på maskin antagligen.. men däcksjärn funkar ju alltid!

Boris JR skrev:
2672966 Varför ens försöka crossdäck är så mjuka att det tar 5 min med vanliga däcksjärn...
Vi var tre stycken och höll på i fyra timmar. Mycket blod, svett och tårar blev det. :näsblod

Nu har jag kollat på film med Bridgestones AMA-tekniker och köpt bättre prylar så kanske man kan slå den tiden nästa gång. :D

Neutral skrev:
2673050 Vi var tre stycken och höll på i fyra timmar. Mycket blod, svett och tårar blev det. :näsblod

Nu har jag kollat på film med folk som kan och köpt bättre prylar så kanske man kan slå den tiden nästa gång. :D

Jag har krangt dack staende i bushen med endast dackjarn pa under 10 min pa-av-pa..... Dags att ova pa tekniken

Boris JR skrev:
2673057 Jag har krangt dack staende i bushen med endast dackjarn pa under 10 min pa-av-pa..... Dags att ova pa tekniken
Glömde att säga att vi punGterade en ny heavy duty slang också. :D

Jag tror nog att det beror på vad du har för däck också!
Själv har jag skiftat däck med däcksjärn flera gånger, till och med nästan bara med fingrarna på ett framdäck!!!
Förra veckan skulle polarn byta bak på sin CRF, efter flera timmars slit gav han upp och åkte till däckfirman där han blev halft hånad för sitt misslyckande:huvet
När han sen skulle hämta däcket var killarna inte så kaxiga längre då deras maskiner nästan kurkade ur!
Dom hade till och med kollat att det var rätt storlek på däcket 17" istället för 18"
Men det var rätt storlek!
Däcket ifråga var ett nytt Treleborg spikdäck:gnissla

Boris JR skrev:
2673057 Jag har krangt dack staende i bushen med endast dackjarn pa under 10 min pa-av-pa..... Dags att ova pa tekniken

På av på på 10 minuter är bra, riktigt bra. Själv klarar jag det på ca 15 min körklar till körklar crosshoj, men då har jag lite handräckning, en tredje hand här och där snabbar upp det hela lite.

Boris JR skrev:
Det har man ju råkat ut för i lumpen.Blev stoppad i skogen o blev tillsagd att du har punktering..Nej det har jag ju inte jo det har du sa den nitiske jäveln.Var bara o kränga av o på däcket.Dock tog det lite mer än 10 min.tror det tog 30min.....

Färnbo skrev:
2673702 På av på på 10 minuter är bra, riktigt bra. Själv klarar jag det på ca 15 min körklar till körklar crosshoj, men då har jag lite handräckning, en tredje hand här och där snabbar upp det hela lite.

Tog tid en gång och fick 25 min fram och bak + av/på hojen

Vad är problemet med att kränga i maskin? Vad händer?

Ljunghusen skrev:
2673739 Tog tid en gång och fick 25 min fram och bak + av/på hojen

Vad är problemet med att kränga i maskin? Vad händer?

Problemet med maskiner är att de flesta klarar inte 19" och 21" om man inte har "förlängare" till grepp klorna. Skivorna på en crossfälg är oftast för små att sätta fast fälgen med.

Visst skiljert det på däck vissa är väldigt mjuka och andra är hårdare dubbdäck är ofta hårda och stickiga :D

Om man ser till att däcket har minst rumstempreatur och använder smörja både vid montering och demontering så går det mycket lättare.

Färnbo skrev:
2673888 Problemet med maskiner är att de flesta klarar inte 19" och 21" om man inte har "förlängare" till grepp klorna. Skivorna på en crossfälg är oftast för små att sätta fast fälgen med.

Visst skiljert det på däck vissa är väldigt mjuka och andra är hårdare dubbdäck är ofta hårda och stickiga :D

Om man ser till att däcket har minst rumstempreatur och använder smörja både vid montering och demontering så går det mycket lättare.

Ja de flesta däckmaskinerna tar ju bara 18"

Du borde ju kunna greppa utvändigt med några träklossar på greppklorna?

Det har jag gjort en gång med bildäcksmaskin och mc-fälg(dock 17")

Färnbo skrev:
2673702 På av på på 10 minuter är bra, riktigt bra. Själv klarar jag det på ca 15 min körklar till körklar crosshoj, men då har jag lite handräckning, en tredje hand här och där snabbar upp det hela lite.

Snabbfästen till hjulen mycket övning och förmågan att inte tänka på att man repar fälgen gör en del tid, sen är där stor skillnad i stomhårdhet som gör vissa däck svårkrängda. Michelin S12 kränger sig ju nästan själv.

Trelleborg vinterpuckar är tråkiga att kränga. Bara se till att pressa in däckskanten mot mitten av fälgen på motsatt sida där man kränger. Då får man ett par "Cm" gratis.

Till våren sen när t.ex pirelli puckarna ska på är det som nämnt ovan. Hoppar nästan på av sig självt.

Boris JR skrev:
2676781 Snabbfästen till hjulen mycket övning och förmågan att inte tänka på att man repar fälgen gör en del tid, sen är där stor skillnad i stomhårdhet som gör vissa däck svårkrängda. Michelin S12 kränger sig ju nästan själv.

Ja visst är den största enskilda parametern vilken typ av däck (förutom den som håller i däcksjärnen). Att repa fälgarna är det nog få crossåkare som bekymrar sig om. Skulle jag hålla på att krångla ute i skogen (utan ett flak att hålla till på, utan långa järn och utan "halka") skulle det ta betydligt längre tid än vad det gör i depån intill en crossbana.

Förutom ventilen så brukar ju återmonteringen av bakdäcket vara den delen i arbetet som éventuellt "jävlas"

Jag vet att det inte är något jätteproblem att kränga för hand, och att alla är skitcoola och kränger på 10 min.. Men jag vill veta hur det går till i maskin. När jag försökte fick jag inget grepp alls, fick inte ens av det gamla. En mek där på verkstan försökte och gjorde det lika snabbt som man gör ett bildäck... Vad kan ha gått fel? Jag fattade inte alls vad han gjorde, och det var mkt länge sedan.
Är det någon som kränger _crossdäck_ med maskin? Sporthojsdäck borde vara lättare tycker jag.. Crossdäck någon???

nill0w skrev:
2679883
Är det någon som kränger _crossdäck_ med maskin? Sporthojsdäck borde vara lättare tycker jag.. Crossdäck någon???

samma sak, men problemet heter SLANG....(för hand)

kungko skrev:
2679894 samma sak, men problemet heter SLANG....(för hand)

Jag tycker det känns som att crossdäcken går djupare in under fälgkanten, inte att slangen är det stora problemet. Storleken är heller inget problem, jag har bara 18" i bak.

Det är teknik...vare sig man gör det för hand eller maskin.Gör man rätt så ska det gå lätt!! Bara träna...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!