kränga crossdäck av och på fälg?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har aldrig försökt kränga ett crossdäck av/på en fälg.
är det svårt? är det svårare på äldre hojar?
anledningen till att jag frågar är för att min bror lämnade sitt lösa bakdäck till sin cross till en mc-firma och då sa dom att det är skitsvårt att byta på så här gamla crossar och det kostade 400kr!!!!!!!! alltså 400kr att bara få ett däck avkrängt och ett nytt påkrängt när han kom in med fälgen lös i handen.

jag funderar på att köpa dubbdäck till vintern men då vill jag inte betala 800kr för att få däcken ditkrängda. klarar man att göra det själv. vad måste man då ha för verktyg isåfall? räcker det med tre däckkrängarjärn?

crossen var förövrigt en 89'ans 250. men det borde ju inte va nån skillnad att byta på en sån eller en ny för fälgarna ser väl så gott som likadana ut. fattar inte varför det var så dyrt

Jag krängde, tillsammans med en kompis, av ett offroad-däck och på ett cross-däck på min KTM. 2 pers, 2 däcksjärn, lite diskmedel och en del svordommar. Sen var det klart.

Man får inte vara väldigt rädd för att repa fälgen... För det gör man nog första gången. Men en crossfälg dör nog inte av ett par repor...

/Lucky9

Har du bara schyssta däckjärn och lite hjälp från nån polare så ska det inte vara några problem , på med diskmedel och vatten så dom blir lite hala , glider av och på fälgen lättare då.

finns ingen anledning till att lämna till en däckfirma tycker jag :tummenupp

4 däckjärn och en slägga.
Glöm inte släppa på däckstoppen

bmwjohan skrev:
jag har aldrig försökt kränga ett crossdäck av/på en fälg.
är det svårt? är det svårare på äldre hojar?
anledningen till att jag frågar är för att min bror lämnade sitt lösa bakdäck till sin cross till en mc-firma och då sa dom att det är skitsvårt att byta på så här gamla crossar och det kostade 400kr!!!!!!!! alltså 400kr att bara få ett däck avkrängt och ett nytt påkrängt när han kom in med fälgen lös i handen.

jag funderar på att köpa dubbdäck till vintern men då vill jag inte betala 800kr för att få däcken ditkrängda. klarar man att göra det själv. vad måste man då ha för verktyg isåfall? räcker det med tre däckkrängarjärn?

crossen var förövrigt en 89'ans 250. men det borde ju inte va nån skillnad att byta på en sån eller en ny för fälgarna ser väl så gott som likadana ut. fattar inte varför det var så dyrt

Efter att du bytt 10-15ggr så känns det inte så besvärligt längre :tummenupp

Orsaken till att de tar 400:- st är nog dels att de tycker att om man har en cross /enduro hoj ska man klara att kränga däck själv (de tycker ja med :D ) dels att det är lika besvärligt för gumminissen att få i ventilen i hålet som det är för dig. (använd en näbbtång).

Med 3 bra däckjärn lite tvål och att du är noga med att trycka ned däcket mot mitten av fälgen på motsatta sidan där du kränger på med järnen så går det lätt (snåla inte med tvålen för då kanske däcket inte vill "kliva upp" på fälgen när du pumpar)

De är precis lika lätt oavsett årsmodell på hoj, de som kan skilja var att tidigare var det valigare med 2 däckstoppar på bakhjulet nu e det för de mesta bara en.

jag lägger om endurodäcken och motard däcken själv.. inga bekymmer! :tummenupp

....men hallå?? vad är det för jävla lurendrejare till däckhandlare?? 400 spänn :kocko det borde inte ta mer än en halvtimma för BÅDA hjulen om de är avskruvade redan...

Jag pröjsar 50:- för att få mina däck krängda. Tar max 10min...

Men visst. om det hade varit dyrare så hade jag krängt själv.

Är det gamla beg. däck(dom blir stenhårda redan efter 2månader i garaget) kan jag förstå däck nissen, MEN ett tips till är att ställabåde det som ska av och det som ska på i ett tork skåp ca30-45min. Då blir dom mjuka och lätt hanterliga.Se till att där du börjar och avslutar e mitt emellan däckbromsarna(ibland e de 2) och ventilen. :tummenupp

sanntur skrev:
ställabåde det som ska av och det som ska på i ett tork skåp ca30-45min. Då blir dom mjuka och lätt hanterliga.tummenupp

Har du inte ett torkskåp med dig ut på fält går det lika bra med en torktumlare.

SM 570 RR skrev:
Har du inte ett torkskåp med dig ut på fält går det lika bra med en torktumlare.
Det här trodde jag inte jag skulle få uppleva men MOUHAHAHAA :lol :tummenupp

Jag betalar 210kr för både fram och bakdäck på en firma...

Lämnar in det innan jobbet, och hämtar efter jobbet...ganska simpelt!

Vi krängde däcken på min WR.... Klämde hål på bakslangen, lätt o laga.... men vi hade inte nån såpa, så framdäcket klättrade inte ut, så vi fick tabort det, ta ur luften o pensla i lite samtidigt som man tryckte ner med däckjärn, o sen ner till macken, vid 4 kg tryck så kröp det ut :tummenupp

Hur mycket luft vågar man trycka i?

Pris

Ser att endel betalar lite olika pris på detta.
Jobbet är snabbt och enkelt gjort.
Timmlönen är extrem om man skulle räkna hur många däck de skulle kunna fixa på en timme på en firma. (även om några slangar skulle gå sönder)

Själv lämnar jag in de kostar 200/ däck
Har testat en gång med en kompis att kränga ett bakdäck.

Jag tycker acceptabelt är ca 100/ däck

Risken med att kränga på och av själv är att ha sönder slangen.
Men... övning ger färdighet :)

spectre skrev:
runt 2 kg, inte mer i varjefall om du ska köra i terräng

han menar nog när däcket ska tryckas upp på kanten efter montering.

@ nsr_martin....5 kg e inga problem

sen ska trycket vara 0.8-1.0 kg när man kör enduro och sånt.

tack för alla svaren :)

många skriver att det är lungt ifall man har bra däckjärn. jag undrar då såklart vad som utmärker ett bra däckjärn? eller vad utmärker ett dåligt?

däcket som satt på fälgen var gammalt och däcket som skulle på var köpt på annat ställe...

Det handlar bara om teknik. Börja och sluta alltid vid ventil/däcklås. Se till att ha ganska mycket luft i slangen när ni kränger. Minska risken att klämma den. Jag har gått i Steve Tell´s däckkrängarskola!! Jag tyckte jag var ganska snabb när det tog 10 minuter från hjul på cykeln till hjul på cykeln, pyttsan.... Om ni får tillfälle så kolla på kåsan nån gång när de kränger däck. Har hört att vissa storfräsare svarvade ner fälgkanten ett par mm för att tjäna lite tid och svett.

Börja med framdäcket, det är betydligt lättare och "mjukare" att kränga av än bakdäcket.

Har ett fint minne när jag och en kompis skulle kränga av ett gammalt och torrt bakdäck som satt på en av mina crossar.
Vi bokstavligen hängde båda två på däckjärnet utan att lyckas få däcket över fälgkanten.
Till slut small det till väldigt och det visade sig att corden small av. Det däcket lämnades sedan in till en lokal däckkrängare.
Så färska och varma däck är betydligt enklare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT