Den är även en av de två hojarna Andy Ibbott helst velat ha i sitt garage.Hur är supermonon i jämförelse med din andra guldklimp? 888 har i min värld ett magiskt skimmer omkring sig, den andas Superbike. För cirka 5-6 år sedan läste jag ett reportage med Carl Fogarty där han sade att den bästa av alla Ducati han kört var 851 och den tyckte han fortfarande var den roligaste att köra.
Tja, inte finns det många likheter, men en tydlig: De fordrar båda rätt mycket av sin förare. Om inte föraren är beredd att "anpassa sig", kommer det bara att bli en jobbig och trilsk upplevelse som inte ger några varvtider att skryta med. Trippelåttan fordrar ett resolut och kraftfullt handlande och eftersom den är framtung, mycket och tidig gas ur böjarna. Supermonon svänger som den Honda RS250 den är inuti, men det massiva vridmomentet fordrar kirurgisk precision på gasen. Av misstag lite för mycket av eller på, mitt i böjen och du omedelbart tillfälle att utveckla din ornitologiska ådra. Kommer man in i en böj i fel växel, eller växlar fel, så krävs det hög koncentration för att hålla sig på hjulen. Den lille är ändå på det hela taget så fantastiskt mycket roligare och enklare att köra fort med, och nu när man vant sig vid 105kg motorcykel är det svårt att finna lycka på en stor klump.
Jag har kört en del på en hyfsat ny R6:a. Den gör allt rätt och du behöver inte anpassa dig alls! Bara fokusera på körningen och "glöm" hojen. På en sån kan ju nästan vem som helst köra fort, men fy bläddan så tråkigt. Det ska vara lite dj*vligt för att man ska trivas. Eller som jag brukar säga:
-God friktion är halva kärleken!
Last edited: