KPK - Körglädje Per Krona

Hur är supermonon i jämförelse med din andra guldklimp? 888 har i min värld ett magiskt skimmer omkring sig, den andas Superbike. För cirka 5-6 år sedan läste jag ett reportage med Carl Fogarty där han sade att den bästa av alla Ducati han kört var 851 och den tyckte han fortfarande var den roligaste att köra.
Den är även en av de två hojarna Andy Ibbott helst velat ha i sitt garage.

Tja, inte finns det många likheter, men en tydlig: De fordrar båda rätt mycket av sin förare. Om inte föraren är beredd att "anpassa sig", kommer det bara att bli en jobbig och trilsk upplevelse som inte ger några varvtider att skryta med. Trippelåttan fordrar ett resolut och kraftfullt handlande och eftersom den är framtung, mycket och tidig gas ur böjarna. Supermonon svänger som den Honda RS250 den är inuti, men det massiva vridmomentet fordrar kirurgisk precision på gasen. Av misstag lite för mycket av eller på, mitt i böjen och du omedelbart tillfälle att utveckla din ornitologiska ådra. Kommer man in i en böj i fel växel, eller växlar fel, så krävs det hög koncentration för att hålla sig på hjulen. Den lille är ändå på det hela taget så fantastiskt mycket roligare och enklare att köra fort med, och nu när man vant sig vid 105kg motorcykel är det svårt att finna lycka på en stor klump.

Jag har kört en del på en hyfsat ny R6:a. Den gör allt rätt och du behöver inte anpassa dig alls! Bara fokusera på körningen och "glöm" hojen. På en sån kan ju nästan vem som helst köra fort, men fy bläddan så tråkigt. Det ska vara lite dj*vligt för att man ska trivas. Eller som jag brukar säga:

-God friktion är halva kärleken!

Last edited:
Detta hade ju kunnat vara något.
http://www.twostrokeshop.com/Aprilia_RS500_2008.htm

Har man redan ett rs250 chassi så kostar enligt en viss tidning 38.000 och ett monterings kit för 8000.

Annars får jag hoppas på mitt nya projekt, cbr1000 -04 för 20 papp.
Kan bli ganska så kul också

Bifogat

• TSS_RS500GPmed2.jpg
    TSS_RS500GPmed2.jpg
    56.4 KB · Visningar: 44
Å Neutral, om du tror att Robban Gulls 125 är billig att köra med föreslår jag att du utökar dina kunskaper i ämnet. =)

Poängen var att hojen i sig räcker till mycket men självklart kostar det pengar att nå toppen. Potentialen finns dock där redan från början.

Kom gärna över till Nordgrens tält någon tävling, där finns det nog många som kan behöva upplysas om vad tvåtaktsracing egentligen kostar. Ta med dig Eskilsson också, han är ju också insatt. :D

Måste säga att min R1-06 som jag köpte billigt och har som banhoj är bra..
Men mest valuta för pengarna är min RD 350-83 som jag köpte för 5000..Skrattar varje gång jag kör den,(bara kört den på gata) Men råkar ha en till som jag funderar på att bygga banhoj av och köra i Formula 80-87 som går med Classic racing..Det kan bli några sånna nästa år som det verkar..

Äntligen har du fattat "The meaning of life"!!!!!:yoparty
Tänk alla dessa år du förspillt på "Superslädar":huvet :7peta

Den norska -94 Yamaha TZ 250 som jag köpte för ca 17.000 kr när den var tio år gammal. Den vibrerade som satan och hade inget (INGET) mellanregister men fy satan vad roligt när motorn började tjuta och den drog iväg. Galet! Upplevelsen att sitta och skaka på en tio år gammal ruskburk som man har köpt för sjuttontusen och samtidigt köra om och ifrån årsgamla sexhundror och tusenkubikare går inte att toppa. Och doften...

Bifogat

• 1994_tz250.jpg
    1994_tz250.jpg
    55.5 KB · Visningar: 39
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti