KPK - Körglädje Per Krona

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Som rubriken säger, vad ger mest körglädje per krona? En subjektiv bedömning givetvis, med inte destå mindre intressant, i alla fall om man som jag inte längre är intresserad av varvtider och hästkrafter. Det skulle vara intressant att höra synpunkter från de som har hunnit med att prova några olika typer av cyklar och känt skillnaden. Alltså den skillnad som sitter i känslan cykeln förmår att förmedla åter till föraren. Självklart är körglädje inte bara en fråga om chassie utan en helhetsupplevelse som inbegriper ljud, kraft och vikt men tyngdpunkten och utgångspunkten för ett resonemnang kring körglädje måste rimligtvis utgå från chassie. Eftersom någon i slutändan alltid måste betala för kalaset så måste priset tas med i beräkningen. Och som alltid på RR-forumet snackar vi cyklar som ska gå på bana varför det lägsta kravet är att en cykel ska kunna fås att uppfylla det tekniska reglementet men behöver ej uppfylla krav på att passa in i någon särskild klass. Det är alltså fritt fram för alla motorstorlekar, motorkonfigurationer , hojtyper och åldrar.
 
Måste säga att min R1-06 som jag köpte billigt och har som banhoj är bra..
Men mest valuta för pengarna är min RD 350-83 som jag köpte för 5000..Skrattar varje gång jag kör den,(bara kört den på gata) Men råkar ha en till som jag funderar på att bygga banhoj av och köra i Formula 80-87 som går med Classic racing..Det kan bli några sånna nästa år som det verkar..
 
Måste vara en Honda RS125. Riktig racer men billig med bara en av allting. Räckte för Gull att vinna samtliga race 2007. :)
 
En relativt lätt, stark motard. Går att göra så mycket med som är roligt.

Busa, köra motard och även den goa höga kurvhastigheten på RR-bana.

Ex: KTM 660, Aprulla 550 eller nått sånt.

/ Jens
 
Jag skulle nog säga att det du redan har stående i garaget är det som ger mest pang för pengarna. Visst är en RS125 billigare i drift än din 250 men då står du å andra sidan inför nyinvestering vars pengar istället kan läggas på att hålla liv i befintlig cykel och med tanke på hur mycket du rejsar så lär det räcka i många år.

Hoppsan med äkta "cheyer kör bättre än höns,anja (TM)" kåpor får du inte sälja till någon annan än mig.....
 
Micke "Eazy" Larsson brukar tala sig varm om Ducatis ramar till Supersport- och Hypersportmodellerna. Finns det någon med referensramar och erfarenhet som kan pricka in dem på rolighetsskalan?

Sen var det ju någon som skrev i ett inlägg i 2T-forumet att en RD500 var den roligaste hoj han kört.

Någon som kört en Aprilia SVX550 på bana?
 
Last edited:
Ktm 690

får passa på att slå ett slag för denna (dessa) modeller.
Har kört en 690 SM nu i 2 år, fruktansvärt kul på mindre banor typ Sviestad o Gelleråsen mm.
Otroligt billigt racing om man vill tävla, finns klass med prispengar.
Kul som tusan på bandagar.



Surfa in på www.readytorace.se för mer info om cupen.
 
Ett förvirrat inlägg ?

Har lurat en hel del på den här frågan själv eftersom min racing-ekonomi 2009 är ganska begränsad.... Hittills så står det mellan en KTM 690 smc och supermono cupen eller en gammel cbr 600/r6:a och rookie erf i ett 2 manna team. Ktm kostar väl typ ingenting att köra (däck och slitdelar) eller krascha men tävlings helgerna är fredag - söndag om jag förstått det hela rätt och då får man ju släpa med husvagn m.m.... Erf är ju bara över dagen men där kostar däck och eventuella krascher desto mer....

:va

Har ingen koll på 2-takts klasser men det verkar vara mycket meka där ?
SP med en ER6 eller SV 650 kanske är ett alternativ ?

:va

Ducati är ju skoj men verkar alldeles för dyrt att rejsa med....

:va
 
För mig är svaret enkelt, 250r var det som gav mest körglädje per krona, även om det råkade bli rätt många kronor till slut. Ingen annan cykel har gett samma thrill eller flin bakom styret.
Sen har jag haft rätt många andra roliga cyklar också, men nästan allt annat har känts tråkigt på banan sen man dumt nog gjorde sig av med TZ'an.
Blir det någon hoj överhuvudtaget igen, så blir det nog en racer för lite hobbyåkning.
 
Riktig räser slår det mesta vill jag påstå. För min del har jag "förädlat" en RS250 med en Husaberg-stånka. Det blir ett lätt bygge (ca 105kg ex soppa) med mycket och lättanvänt vrid. Jag åkte Ducce på gatan när det begav sig och har även testat ERF, men det är Supermono jag kommer tillbaka till. En säsong körde jag motard i Supermono-cupen och det var också kul, men jag var inte så bra på det (total 4:a). Alla schyssta kompisar och stämningen i depån väger också tungt, när körandet utgör ca 1 promille av den totala tiden man spenderar på sporten. Så jag flosklar på: Supermono - biggest bang for the buck! På motard eller riktig räser!
 
Hur är supermonon i jämförelse med din andra guldklimp? 888 har i min värld ett magiskt skimmer omkring sig, den andas Superbike. För cirka 5-6 år sedan läste jag ett reportage med Carl Fogarty där han sade att den bästa av alla Ducati han kört var 851 och den tyckte han fortfarande var den roligaste att köra.

Honda CBR 1000 -08

Är så sjukt bra cykel att den är värd varenda krona!!!
Du får gärna utveckla ditt svar så att vi andra förstår vad du menar. Typ: Jag tycker att Honda CBR1000RR - 08 är en bra cykel därför att....Den är bättre än föjande cyklar som jag kört....och skillnaden ligger i....
 
Last edited:
Din Honda RS250R är lätt topp tre av alla hojar jag kört. Jag kan väl förstå att den inte gör samma intryck på dig längre, men jag hade ALDRIG sålt den för att köpa nånting annat. Allt annat är bara skit i jämförelse.
 
Din Honda RS250R är lätt topp tre av alla hojar jag kört. Jag kan väl förstå att den inte gör samma intryck på dig längre, men jag hade ALDRIG sålt den för att köpa nånting annat. Allt annat är bara skit i jämförelse.
Jodå, Skatungen ger mig fortfarande samma känsla varje gång jag kör den. Och nejdå, den ska inte säljas. Jag brukar roa mig med dagdrömmeri och fönstershopping varje vinter så detta är inget nytt. Jag undrar bara vilka andra hojar som ger en riktig whopieeeeeeeeee-känsla och som känns som ett banjärn ska göra, en hoj som är värd att ta till banan bara för att den är rolig att köra. Trots många år på två hjul är min erfarenhet relativt begränsad och det är mycket som jag inte provat.
 
Mitt budgetval hade varit en 98an R1a. går att få för typ 30 000 kr och roligare än det blir med den går nog inte att få för de pengarna. Sen finns det hur mycket beg. delar som helst om man skulle råka krascha. Perfekt lekhoj på bandagar, går att köra på gatan med för en relativt billig försäkring (typ 500 kr/mån för trafik får de flesta) Gillar man att leka lite, köra på bakhjulet å så finns det inga konkurrenter i samma prisklass å årsmodell.

Å Neutral, om du tror att Robban Gulls 125 är billig att köra med föreslår jag att du utökar dina kunskaper i ämnet. =)
 
R1 -98 osv...

Å Neutral, om du tror att Robban Gulls 125 är billig att köra med föreslår jag att du utökar dina kunskaper i ämnet. =)

Utveckla tack, varför skulle en 125R vara dyrare än en R1 -98 att leka bandagar med?? Kanske inte Gulls hoj specifikt, utan mer jämförelse kolvar kontra däck. Sedan KPK på det.

Jag är helt övertygad att 125R is da shit, och jag är en snål j**el!

:)
 
Utveckla tack, varför skulle en 125R vara dyrare än en R1 -98 att leka bandagar med?? Kanske inte Gulls hoj specifikt, utan mer jämförelse kolvar kontra däck. Sedan KPK på det.

Jag är helt övertygad att 125R is da shit, och jag är en snål j**el!

:)

Vet inte exakt hur det ser ut för grabbarna i 125R.
Annat än att dom skrattar åt våra budgettar i SuperBike för att det är billigt.
Och då menar jag inte freddys eller backlunds budget.
Utan vi vanliga dödliga som bara lägger 100 - 200k per år.

125 Junior verkar däremot vara skitbilligt. Så köp en sån :D
 
Vet inte exakt hur det ser ut för grabbarna i 125R.
Annat än att dom skrattar åt våra budgettar i SuperBike för att det är billigt.
Och då menar jag inte freddys eller backlunds budget.
Utan vi vanliga dödliga som bara lägger 100 - 200k per år.

125 Junior verkar däremot vara skitbilligt. Så köp en sån :D
Du vet inte hur det ser ut men du vet att de skrattar åt din budget för den är liten?
Självklart är budgeten för en hel säsong avhängig av hur stor din satsning är men faktum är att en Honda RS125R i standardskick är en extremt billig motorcykel att köra, underhålla och ha kul med, fantastiskt kul till och med. Fråga bara de som kör eller har kört sådana här på SH, Torkel, Sleven, Wille etc.
Mest bang for the buck är såklart en smaksak men Slevens Honda är svårslaget om du ska köpa en ny hoj. :fakta
 
Vet inte exakt hur det ser ut för grabbarna i 125R.
Annat än att dom skrattar åt våra budgettar i SuperBike för att det är billigt.
Och då menar jag inte freddys eller backlunds budget.
Utan vi vanliga dödliga som bara lägger 100 - 200k per år.

125 Junior verkar däremot vara skitbilligt. Så köp en sån :D

Väldigt utvecklande svar!
 
Gustav tack för marknadföringen av min hojförsäljning.:tummenupp Men hojen är numera i dansk ägo.:gråta

Vad Eskilsson menar fattar jag inte. I år har jag kört hela säsongen på ett set dunlop som köptes nya inför anderstorp summa 2500:-. Köpte även nya regndäck för 2500:- så 5000:- för däck en hel säsong plus att regndäcken hade dugit nästa år med. 100 liter Aspen plus 5 liter Castrol 747 summa ca 4000:- 4 liter växellådsolja 400:-
En ny kolv halvägs in i säsongen för 1300:-

Alltså 10700:- för en säsongs tävlande plus anmälningsavgifter och dylikt, men det är ju samma oavsett klass. Inte så blodigt.

Sen att körupplevelsen är den bästa jag har provat på hitintills gör ju saken bara bättre. (nästa år blir det nya upplevelser som definitivt slår 125:an)

/Pär
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top