Koverteringskit till 525 - 05

Akra-Linkan

Intendent
Gick med
20 May 2003
Hoj
KTM 625 SXC, TL1000S
Har köpt mig en 525:a men har kvar mitt motardkit som användes på min gamla hoj LC4 620 SC -01. Nån som vet vad som passar och inte? Vilka saker behövs bytas? Jag ser med ögat att framaxeln är ju betydligt grövre än LC4 an -01. Köpa nytt lager å bara byta i hjulet? Sen till bakhjulet...kan man bara vända på grejjerna? Lc4 har drevet på höger medans 525:an har på vänster. Vet att det fungerade på 520 att bara vända på fälgen. Alla bra och dåliga svar beaktas men kan även hånas! :tomten :banana

Bak vet jag inte men till framhjulet köper du ett litet fint konverteringskit från din lokala ÅF för typ 260:- och bara smackar på. Jag kör med det till stora lulen.

bakfälgen e väl bara att vända

Fram finns det ett kit för det där, det spökar dock lite på nyare modeller, vet itne hur brett det blivit mellan gaffelbenen tex, 660n funkar inte.....

basic, du köper en gammal framaxel som passar ditt nav, sedan e det distanser som fyller ut för "glappet " (för den grövre) axeln i -05an gaffelben.......

EDIT: supersnabbo är schnabb !!!

Akra-Linkan skrev:
Har köpt mig en 525:a men har kvar mitt motardkit som användes på min gamla hoj LC4 620 SC -01. Nån som vet vad som passar och inte? Vilka saker behövs bytas? Jag ser med ögat att framaxeln är ju betydligt grövre än LC4 an -01. Köpa nytt lager å bara byta i hjulet? Sen till bakhjulet...kan man bara vända på grejjerna? Lc4 har drevet på höger medans 525:an har på vänster. Vet att det fungerade på 520 att bara vända på fälgen. Alla bra och dåliga svar beaktas men kan även hånas! :tomten :banana

Last edited:
Tom Byron skrev:
bakfälgen e väl bara att vända

Fram finns det ett kit för det där, det spökar dock lite på nyare modeller, vet itne hur brett det blivit mellan gaffelbenen tex, 660n funkar inte.....

basic, du köper en gammal framaxel som passar ditt nav, sedan e det distanser som fyller ut för "glappet " (för den grövre) axeln i -05an gaffelben.......

EDIT: supersnabbo är schnabb !!!

Så i "kittet" ingår en framaxel modell smalare samt distanser som man pular in i gaffelns fäste för axeln? :Bugar

nix axeln kommer separat...... så var det sist jag spanade ivf, tanka hem någe powerparts å spana........ :tummenupp
Akra-Linkan skrev:
Så i "kittet" ingår en framaxel modell smalare samt distanser som man pular in i gaffelns fäste för axeln? :Bugar

Tom Byron skrev:
nix axeln kommer separat...... så var det sist jag spanade ivf, tanka hem någe powerparts å spana........ :tummenupp
Så är det :fakta
Smalare axeln är den stora pengasugaren i den manövern tyvärr....

men en 500 är väl cheap-ish i förhållande när killen har fälgar liggandes å slipper köpa nya ? :tummenupp

Supermoto skrev:
Så är det :fakta
Smalare axeln är den stora pengasugaren i den manövern tyvärr....

Jag har hjul från en LC4 01 dvs 3,5 fram och 4.25 bak till min EXC450 03.
Eftersom axeln på framhjulet 01 hade en diameter på 20 (eller 22mm?) får man i detta fall skaffa ett "axel reduction kit" för några hundringar så att det passar ihop med EXC'ns gaffel som har en axeldiameter på 26mm. Bakhjulet är bara att sätta dit, dock måste det vändas eftersom drevet sitter på olika sidor.

/Marcus

Jo, det var ju det vi kommit fram till.
Gamla axeln är på 23mm.

mmm e det inte 20mm :va lr e det ibak.......de gammla med "rättvändgaffel" hade väl 17mm som duken :tungan

lite värdelöst vetande........

Supermoto skrev:
Jo, det var ju det vi kommit fram till.
Gamla axeln är på 23mm.

Tom Byron skrev:
mmm e det inte 20mm :va lr e det ibak.......de gammla med "rättvändgaffel" hade väl 17mm som duken :tungan

lite värdelöst vetande........

BTW hur går hojjen? Var är HEDA tråden? Finns det husor utan problem? :banana :banana :tuttar :tuttar :arsele

1.Hojen går läbbigt bra nu. Inga skumma spån på magnetpluggen längre heller, det känns ju bra.

2.Hedatråden, den finns å frodas men har lite inkonsekvent leverne, den tokspammar å kan lika gärna vara död i 2dagar,

3. Husor utan problem, ?Nu fårstår jag inte frågan........say again? :va

:arsele

Akra-Linkan skrev:
BTW hur går hojjen? Var är HEDA tråden? Finns det husor utan problem? :banana :banana :tuttar :tuttar :arsele

Tom Byron skrev:
1.Hojen går läbbigt bra nu. Inga skumma spån på magnetpluggen längre heller, det känns ju bra.

2.Hedatråden, den finns å frodas men har lite inkonsekvent leverne, den tokspammar å kan lika gärna vara död i 2dagar,

3. Husor utan problem, ?Nu fårstår jag inte frågan........say again? :va

:arsele

Fett me bra att den rockar fett igen! :hihi Hoppas den håller sig i form...klart den gör det när det är du som mekar :tummenupp :banana

Är problemet samma även om man köper nya Ktm motardfälgar till en ny
525 -05?? Eller har dom kanske standardiserat detta????
Då jag tittar på ktm.at,så verkar det som dom nya fälgarna är för 26mm axel
och längst ner finns ett reduceringskit 26> 20mm axel ?? Rätta mig om jag har fel!!

Minitrail

Last edited:
från och med -03 blev det 26mm..........-02 var de sista med mindre.....

minitrail skrev:
Är problemet samma även om man köper nya Ktm motardfälgar till en ny
525 -05?? Eller har dom kanske standardiserat detta????
Då jag tittar på ktm.at,så verkar det som dom nya fälgarna är för 26mm axel
och längst ner finns ett reduceringskit 26> 20mm axel ?? Rätta mig om jag har fel!!

Minitrail

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...