Kostnadsorientering försäkringar å dyl för olika mc-sizar...

Moonbus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CR 250
Hej forumet!

Jo... Jag behöver ett tvåhjuligt fordon för att pendla ca 8km t/r dagligen. Jag har inga pretentioner runt själva fordonet (även om faktumet att jag tävlat i motocross en gång i tiden gör att de suger i MC-tarmen!) utan vill bara ha det hela så billigt som möjligt. Jag har inte hängt med i utvecklingen vilka moppeklasser det finns och vilka försäkringskrav det finns runt dessa men kan tänka mig alltifrån moppar till lätt mc (dock ligger visst väderskydd på priolistan). Undrar helt enkelt om någon här kan ge en lite överblick på vad det kostar att köra olika klasser av tvåhjulingar utöver själva kostnaden för bågen och dess drivmedel etc.

Undrar också om man måste ha nåt speciellt moppekort trots att man har AB-körkort...

Tack på förhand för all orientering!

Har du A-kort så ska du strunta i att titta på mopeder, oavsett vilken klass de tillhör. De är betydligt dyrare än motsvarande 125: a t ex i försäkring.

De som är billigast är generellt när det gäller MC pendlarfordon brukar vara scooter och offrodare typ XT600, Honda Dominator och liknande

Min pendlarmaskin, en Yamaha Scooter 125a, betalar jag 2.500 helåret (har för mig Hondas 125or var ännu billigare) i försäkring i Stockholms innerstad (antar att det är den dyraste zonen). Har haft A körkort lite mer än ett år. Att försäkra en EU-moppe landade när jag hade det på 4k och uppåt för mig, så det är ju inget alternativ när du har kort för en "större" scooter. Klar fördel att kunna hänga med i trafiken med.

EU moppe är definitivt ute ur bilden... Billigaste vi hittat kostade lite drygt 6.000SEk/år/gbg innerstad räknades vi som. Trots att vi bor i innan sävedalen sett från gbg centrum.
Registrerad på tösen dock. Köper man en baotian som kostar 6.000SEK så blir det ju löjligt.... Vår kostade lite drygt 20 i inköp så vi har den helförsäkrad trots allt.
Samma adress och en Dominator helförsäkrad gick på 3.300/hel/helår med 3Tkr i självrisk. Tror skotrar åker ner lite till som någon sade här ovan.

Tack för alla svar so far!

Undrar en annan sak viktigt för en pendlare: Vart går gränsen för hur stora "motoriserade tvåhjulingar" man kan parkera på parkeringsplatser för cyklar?

Det är olika från komun till komun så det är bäst att kolla upp innan boten handas ut. Men moped klass2 (30-moppe) borde man ju få parkera vid cykelstället iaf den färdas ju även på cykelbanor :-)

Hittade denna site http://www.mcparkering.se/ som handlar om hur dåliga parkeringsresurserna är för mc OCH moped i Göteborg där jag bor.... Frågan är ju då hur stor risken är att moppescootern (om jag skaffar en sådan) blir lappad/bortforslad om den står vid ett cykelställ.... Nån som har erfarenhet?

Lite beroende på hur vägen till jobbet ser ut så hade jag nog köpt en Honda CBF125 om det enbart ska vara så billigt som möjligt.

honda_cbf125_stunner_fi_1.jpg

Ser ut som en motorcykel och har halvkåpa.
Fyrtakt med insprutning = 0,17 liter/mil. Kostar 25' ny.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park