Kostnader för era försäkringar?

Delar ju som sagt hoj, så, 53 år, några mil utanför skellefteå, 6000/hel/helår, 8000 självrisk/16000 självrisk på bana. Endast möjligt att ha reggad året om.

Jag: 32 år, A körkort i 3 år bor Uppsala zon 2 (?)
Försäkringen: Helförsäkring helår. If. Triumph Tiger 955i-01
Premie: 4108:- / år (nästan gratis!)
Självrisk stöld/vagnskada: 5000 kr/6000 kr.

I dagsläget ser min försäkring ut såhär:

Hoj: Kawasaki ZXR750 1990 (74kW, 235 kg)
Bor: Borlänge (zon 3?)
Ålder: 34
Hojkort sedan: -88
Haft MC sedan: -88
F.Bolag: Bilsport & MC
Premie: ~4300:-
Omfattning: Helår/Helförsäkring.

Detta innebär en höjning med cirka 500,- jämfört 2003, en ganska relevant premie anser jag. Vad som är nästan mer intressant är de svar jag fått senaste veckan på premie-förfrågningar:

Trygg-Hansa: 11 184,- (260% högre)
IF: 18 062,- (420% högre)
Folksam: 8 148,- (190% högre)

Jag blev lätt upprörd och frågade allihop hur de motiverar skillnaden, det har jag inte fått svar på än...

//Jåke

Som någon sa... Bilsport & mc's classica försäkring är billig och bra. 1300 spänn hel/hel.

Hoj Kawa ZX7-R 1998
Bor Jönköping
Min ålder 24 år
Betalar 4500:-/helår/helår (påställd) kan ställa av och på som jag vill
Betalar garageförsäkrad 28:-

:yoparty :yoparty

Mr-zx7 skrev:
Hoj Kawa ZX7-R 1998
Bor Jönköping
Min ålder 24 år
Betalar 4500:-/helår/helår (påställd) kan ställa av och på som jag vill
Betalar garageförsäkrad 28:-

:yoparty :yoparty

Men inte på dig själv.. :va

Yamaha R1 03
körkort över 6 år
50 lax helår på if
bor i stockholm
kör halv för 22 lax

Kollade runt lite vad jag skulle få betala för en R6:a, tyckte inte det var så blodigt. Har iofs inte kollat på helförsäkring men sånt tjafs klarar man sig utan :rolleyes:

Hoj: R6 -03
Bor: Karlstad (ingen aning vilken zon det är)
Ålder: 31
Hojkort sedan: -00
F.Bolag: IF
Premie: 4.516:-
Omfattning: halv/halv

Motsvarande på TH: 5.943:-, LF: 5.154:-

IF är billigast! Men man skall veta att IF har mycket håradre regler vad gäller bla. stöldskydd Minst två godkända lås (styrlås är ej godkänt), och massa andra regler så läs igenom nogrant, vid eventuellt stöld,krashning mm.mm kan det bli betydligt dyrare med if då dom inte betalar ut ett skvatt! :mad:

25år och bodde i zon 4 (när jag tecknade förs.), har haft hojkortet sen -94. Kör GSX 1400 -02:a och betalar strax över 6000:- hel/hel på Bilsport & mc... :tummenupp

Problemet ligger väl i att nästa år får man en annan premie pga det e ju något dyrare i Gbg... :( :gnissla

//Tobbe :yoparty

Last edited:
Mr-zx7 skrev:
IF är billigast! Men man skall veta att IF har mycket håradre regler vad gäller bla. stöldskydd Minst två godkända lås (styrlås är ej godkänt), och massa andra regler så läs igenom nogrant, vid eventuellt stöld,krashning mm.mm kan det bli betydligt dyrare med if då dom inte betalar ut ett skvatt! :mad:

:confused: Ehh jag har IF... När jag frågat de på IF så är styrlåset godkänt som lås...
Står även i deras vilkor: De flesta motorcycklar har ett godkänt lås när man köper dem, Men det finns de som saknar lås.
Detta kan man ju tyda olika... Men när jag frågat om styrlåset är godkänt, har jag fått ett ja till svar...

loop skrev:
:confused: Ehh jag har IF... När jag frågat de på IF så är styrlåset godkänt som lås...
Står även i deras vilkor: De flesta motorcycklar har ett godkänt lås när man köper dem, Men det finns de som saknar lås.
Detta kan man ju tyda olika... Men när jag frågat om styrlåset är godkänt, har jag fått ett ja till svar...

Hmmm....... Kanske är jag som har, misstolkat det hela :fatta! ska hem och kolla detta genast! man skall inte dömma allt föe fort :)

Jag är också rätt säker på att styrlås räknas som ett lås. Har min TT600 hos If.

Man 32 år. Stockholms innerstad. Hel/hel: 8450 kr/år

Kollar på annat men det blir garanterat halvförsäkring i så fall. T.ex. Kawa Z1000 kostar 11000 halv/halvår... helt andra pesos.

Nicke skrev:
Jag är också rätt säker på att styrlås räknas som ett lås. Har min TT600 hos If.

Jag erkänner att jag hade fel :huvet (händer dock inte ofta) styrlås är kodkänt lås!

Skall vara försiktig i mina uttalanden :fatta!

Mr-zx7 skrev:
Nicke skrev:

Jag erkänner att jag hade fel :huvet (händer dock inte ofta) styrlås är kodkänt lås!

Skall vara försiktig i mina uttalanden :fatta!

jaha stava kan jag inte heller :huvet

Jag: 24 år, körkort i maj (hoppas jag) i år bor i zon 3
Försäkringen: Helförsäkring helår. If. Triumph TT 600
Premie: 6 780:- / år
Självrisk stöld/vagnskada: 5 000 kr/12 000 kr.

deam skrev:
Jag: 24 år, körkort i maj (hoppas jag) i år bor i zon 3
Försäkringen: Helförsäkring helår. If. Triumph TT 600
Premie: 6 780:- / år
Självrisk stöld/vagnskada: 5 000 kr/12 000 kr.

Hade en daytona 600 innan men med risk för att den försäkringen ryker när som helst så sålde jag den. Om man säger som så att en Triumph blir nog ganska iskall om det inte går att teckna triumph försäkringen.

Såg att dom sålde ut demo hojjen nu för 89.900 på oves motor.
Daytona 600 alltså. :tummenupp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...