Kostnader för att skeppa från staterna..

Looped

Day dreamer
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
Hojlös
Har hittat kanon-priser på Arrow slip-on på ett företag i USA och undrar nu vilka extra avgifter tull och staten tar ut utöver frakten man betalar företaget?

Eller är det bara att be dem skicka som "gift"?

Tja!
Jag har beställt flertal gånger från staterna allt från mc delar till kläder till min niciga ariakon sim elite... inte behövt tulla extra för det..

Bett iof företaget skriva gift på pakete t men inte alla som gör .. . mer av en slump känns det som om killen på tullen vill tulla eller ej. de kanske e petigare med vissa saker.... men vist e det gåva ska det funka..... tror oftast inte de bryr sig om du inte beställer in typ flera ex av samma vara

Jag köpte en motor från USA i höstas. Jag bad säljaren skriva ett lägre värde på fraktsedeln än jag köpte den för, samt att han kryssade i "gift". Frakten var ganska dyr dock. När den gick genom tullen fick jag pröjsa tull och moms både på värdet på motorn samt den dyra fraktkostnaden.

Blev lite dyrare än jag tänkt mig....

Gift fungerar inte direkt längre.
Du måste ha högst 50 dollar på fraktsedeln annars tar dom det.
Ibland hjälper inte det heller.

Såhär är det eftersom jag nyligen själv varit i kontakt med tullverket angående regler som gåva och även beställt från USA som gåva.

Gåva fungerar MEN värdet får endast vara HÖGST 500 svenska kr.
Annars tullavgift på mc delar är 3,7%
Moms 25%

Se till att nissen från USA sänder som gåva och skriver maximalt värde ngr kr under 500 svenska.Be han packa om från orginalkartong och inga priser eller företagsloggos.Då är du säker på att få igenom som gåva..har själv gjort det nyligen och fungerade klockrent.

Last edited:
Såhär är det eftersom jag nyligen själv varit i kontakt med tullverket angående regler som gåva och även beställt från USA som gåva.

Gåva fungerar MEN värdet får endast vara HÖGST 500 svenska kr.
Annars tullavgift på mc delar är 3,7%
Moms 25%

Se till att nissen från USA sänder som gåva och skriver maximalt värde ngr kr under 500 svenska.Be han packa om från orginalkartong och inga priser eller företagsloggos.Då är du säker på att få igenom som gåva..har själv gjort det nyligen och fungerade klockrent.

Hur försäkrar du då? Går ju inte att försäkra till hela värdet man faktiskt köpt för om man skriver lägre värde på fraktsedeln.

Hur försäkrar du då? Går ju inte att försäkra till hela värdet man faktiskt köpt för om man skriver lägre värde på fraktsedeln.

Sant som du säger men då får du välja att betala tull,moms och få ett högre pris.
Jag tjänade halva priset mot vad en pc kostar här i sverige runda slängar och då nyenhet givetvis.

Jag har beställt lite saker från staterna bland annat kläder, mc-delar och lite annat krims krams. Har fått tulla för det varje gång. Men om man tar med det i kalkylen så märker man om det blir billigare eller dyrare än att köpa i sverige.
Det härt med "Gift" tror jag inte håller längre.

Hursomhelst, även med tull och moms så sparar jag tusenlappen på att köpa från staterna.. så det blir ett köp ändå :tummenupp

Back