Kostnad R600/R1000

Nr:18 skrev:
SM på anderstorp, sviestad, knutstorp
SO på jyllandsringen, falkenberg, alastaro, gelleråsen, våler, karlskoga
B-race på knutstorp, sviestad, falkenberg, gelleråsen

Fan, det blir ju 13 rejs! :banana

Fast två av dem har ju redan gått.

SM på anderstorp, sviestad, knutstorp
SO på jyllandsringen, falkenberg, alastaro, gelleråsen, våler, karlskoga
B-race på knutstorp, sviestad, falkenberg, gelleråsen

Fan, det blir ju 13 rejs! :banana

SO på både Gelleråsen och Karlskoga, det var som fan...........

Macho Woman skrev:
Oh! Nu kan jag passa på att göra reklam för www.roadracing.se. Där finns det mycket användbara fakta!
tack
SM-tävlingar och B-tävlingar i Sverige 2004-02-12
24-25 April SM+B Anderstorp Anderstorp racing club
15 Maj B Ring Knutstorp Hyllinge MS
28-29 Maj SM+B Sviestad Linköpings MS
11-13 juni SO+SM+B Falkenberg Falkenbergs MK
29/7-1/8 Aug. SO+SM+B Gelleråsen Karlskoga
13-15 Aug. SM+B Ring knutstorp Hyllinge MS
29 Aug. B Sviestad Linköping
3-5 Sep. SO+B Gelleråsen Karlskoga
11 September ERF Falkenberg Falkenberg

jag hittade de här på svemo.
men på roadracing.se bittade jag bra sm tävlingarna

Fattar du vad jag menar? Bra, då har mitt meddelande funkat....

Nej det gör jag faktiskt inte. Är det två SO-deltävlingar på gelleråsen eller var det en felskrivning?

Angående kostnader så räknar man alltid för lågt. Att köra 125 eller 250 standard är nog det som är klart billigast. Där kan du nog komma ner på 4000 per tävling, eller tom under. Då räknar jag allting, även träningar mellan tävlingar.

125 Racer kommer därefter. Ungefär 5000kr per tävling för budgetsatsning.

250 Racer är ganska nära det dubbla mot 125, kanske 8000-9000 per tävling. R600 och R1000 ligger nog i ungefär samma härad, mest för att de drar så mycket däck.

Men som sagt, det blir dyrt...under 30 papp att röra sig med en säsong ska man nog inte ha oavsett vilken klass man väljer

Chris Ash skrev:
Angående kostnader så räknar man alltid för lågt. Att köra 125 eller 250 standard är nog det som är klart billigast. Där kan du nog komma ner på 4000 per tävling, eller tom under. Då räknar jag allting, även träningar mellan tävlingar.

125 Racer kommer därefter. Ungefär 5000kr per tävling för budgetsatsning.

250 Racer är ganska nära det dubbla mot 125, kanske 8000-9000 per tävling. R600 och R1000 ligger nog i ungefär samma härad, mest för att de drar så mycket däck.

Men som sagt, det blir dyrt...under 30 papp att röra sig med en säsong ska man nog inte ha oavsett vilken klass man väljer

Nu är du väll ute och cyklar lite... Visst det kostar pengar men jag har ju råd utan större sponsor hjälp. Man kanske inte kan köra alla tävlingar och man kanske inte behöver alla kit prylar mm.

Jag vill faktist hävda att det kostar ganska precis 5000 (+ -1000) per tävling. Detta inkl:
Sova i Ford, ett par nya och ett par gammla slicks (det nya går finfint ett par träningar till). Bensin samt mat. Gallenskapet, biran och ful mecket får man bjuda på. Om man verkligen vill kan man snika lite på sambon och få med startavgifterna i detta.
Det jag märkt är att det tillkommer grejor man ej tänkt på. Typ Brandsläckare, miljömatta, plastdunkar, mm... Detta är det jag är mest förvånad över att det slår ihjäl min buget.

(Avståndet till din bana avgör ju självklar hur mycket soppa du kommer att bränna.)

Budgetracing Ring Knutstorp:

Bensin Strängnäs - Knutstorp ToR 1460:-
Anmälningsvagift 600:-
Engångslicens 300:-
Däck 660:-
Frukost 150:-
Mat (Grill + pizza) 250:-
Godis (Chips, Folköl, glass) 100:-
Sova i bussen 0:-

TOTAL: 3250:-

Använde ett par beggade regndäck på träningarna som jag köpt för 1000:-, dom nöttes obetydligt i regnet och går att använda mycket mera. Därför räknar jag inte med dom som en ren utgift för knutstorp racet.
Samma sak med slicksen. Dom köpte jag för 3300:- och använt dom två heldagar på Gelleråsen, en tisdagsträning på Sviestad, och sen racet på Knutstorp. Dom bör även räcka hela fredagsträningen på SM'et på Sviestad oxå.
För att få någon sorts fingervisning om vad däckskostnaden blir för racet så delar jag 3300:- på 5 tillfällen då, vilket ger 660:-.

Så själva racet blev inte så dyrt, trots lång resväg (117mil ToR).
Men sen vill man ju inte ens börja räkna efter hur mycket man lagt ner hittils på skiten... Inköp av hoj, nytt kåpsett, kåpglas, krachpuckar, ny lack på båda kåpsetten, en uppsättning fälgar, skinnställ, nya stövlar, depåtält, slicks, regndäck, bensin, avgifter (licens, träningar, startavgifter), verktyg, mekpall, bensindunkar, spännband, kabelvinda, väskor, garageavgift, olycksfallsförsäkring....

Uj uj uj.... Pengarna på rejskontot som jag tänkte skulle räcka hela säsongen börjar redan ta slut... He he he..
Tur att man har lite hjälp iaf. från några hjältemodiga företag i hemstaden. Även om dom inte ger några pengar direkt (några betalar nån träningsdag då och då) så hjälper dom till med annat som underlättar för en.
Strängnäs Bilforum t.ex låter mig låna deras gamla Mazdabuss helt gratis, JC Billack gav grymt pris på färg, KE Screen skär ut alla dekaler och siffror gratis, KW Service gav grymt bra med rabatt på stövlarna, SEVAB lånade ut elverk till Knutstorp rejset osv...
Mitt tips är att få bra kontakt med dom lokala företagen, dom kanske inte har budgeterat med så mycket sponsring, och det är många idrottsföreningar som vill vara med och dela på pengarna.nMen dom kanske har någonting som kan underlätta för din "racingkarriär" som inte kostar dom så mycket...

Last edited:
Ok, era hojar drar ingen bensin? Behöver aldrig byta olja? Reservdelar? Haverier? Vurpor?

Hehe, räkna lite på det när ni kört hela säsongen, vad ni har lagt ut på racingen, "äh men tisdagsträningarna räknas ju inte in i avgiften per rejs osv" är bara kryphål för att göra en glädjekalkyl, fol är intresserade av vad det verkligen kostar, inte vad folk fantiserar ihop.

Nån har sagt "det kostar allt du har", o det stämmer förbannat bra. Själv passar jag mig noga för att räkna efter, det har jag inte råd med :näsblod

Tror att min helg på Anderstorp gick loss på 10.000+:- totalt, utan att krascha.. :huvet

Last edited:
Chris Ash skrev:
Ok, era hojar drar ingen bensin? Behöver aldrig byta olja? Reservdelar? Haverier? Vurpor?

Hehe, räkna lite på det när ni kört hela säsongen, vad ni har lagt ut på racingen, "äh men tisdagsträningarna räknas ju inte in i avgiften per rejs osv" är bara kryphål för att göra en glädjekalkyl, fol är intresserade av vad det verkligen kostar, inte vad folk fantiserar ihop.

Okej, jag glömde faktiskt räkna med bensinen som hojen dragit, men under racehelgen var det 2st 20 minuters pass i regn, och ett 12 varvs race. Tror inte hojen drog 15 liter på hela helgen ens... Det är typ 150 spänn...

Kalkylen gällde ju bara just den tävlingen. Sen kostar ju givetvis träningar och sånt.
En tisdagsträning räknar jag nog med att den kostar runt 1000 spänn (utan vurpor), Det är inklusive däckslitage, bensin ToR Linköping, träningskort + avgift, och kanske en hamburgare på Max på vägen hem.. :D

Man kan ju köra riktigt budget om man vill, men allvarligt talat så blir det roligare om man låter det kosta lite. Är inte kul att snåla på allt, och vända på varenda öre hela tiden.
Räkna med att det kostar alla pengar du har, som någon skrev tidigare.. :D

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...