Kostnad per säsong vid motard ägande?

supermoppe skrev:
2629431 En liten fundering... hur länge håller ett race-däck i jämförelse mot ett gat-däck typ michelin pilot power när man åker bana?
Oj, de e så olika på olika banor och olika förare! Tex kan jag citera Yasha: (inte exakta ord för det var så länge sen men) "Oj! Du har nött lika mycket på mitt bakdäck på 10 minuter som jag gjort på hela säsongen!"

Jag skulle nog säga att det är ungefär lika hur mycke man nöter. På två veckor i spanien nötte jag upp tre bakdäck och då fungerade inte bakbromsen sista fem dagarna. Det var hm tio dagar (vad körde vi, kanske 4 timmar per dag?) och ett race.

*Edit, det var nog mer 2,5 däck än tre när jag tänker efter.

Last edited:
rejser skrev:
2629382 Tror inte jag kör ett skit fortare än dig och ett gäng till numera.

Fjädringsinställning :va
Antingen är du ödmjuk eller så är du snabbare än du tror. Ja det krävs ju att du sitter på rätt hoj oxå.
SKulle vilja se dig på en riktigt konkurrenskraftig bike till nästa år(tänker då inte på Verten :D ), du skulle överraska många.

Stoffy skrev:
2629434 Skulle vilja säga typ lika länge om man ser till hur mycket gummi du har kvar men greppet försvinner väldigt fort på ett "gatdäck".
Gäller även racegatdäck som dom har kört med i SS600.
Förstår inte hur dom kan hålla lika länge. Har aldrig åkt med race-däck men "vad jag har hört" så slits dom bra mkt fortare när man åker gata och HUR skulle dom då kunna ha samma livslängd på bana?

Olof Eriksson skrev:
2629435 Oj, de e så olika på olika banor och olika förare! Tex kan jag citera Yasha: (inte exakta ord för det var så länge sen men) "Oj! Du har nött lika mycket på mitt bakdäck på 10 minuter som jag gjort på hela säsongen!"

Jag skulle nog säga att det är ungefär lika hur mycke man nöter. På två veckor i spanien nötte jag upp tre bakdäck och då fungerade inte bakbromsen sista fem dagarna. Det var hm tio dagar (vad körde vi, kanske 4 timmar per dag?) och ett race.

*Edit, det var nog mer 2,5 däck än tre när jag tänker efter.
Jag menar om man jämför dom på samma bana med samma hoj och samma förare. Inte konstigt förresten att du nöter däck... har ju sätt nån film när du poooowerslidar ut ur kurvorna. :yoparty

Följdfråga: Stoffy har väl i princip redan svarat på det här men går det att slida in i en kurva med gatdäck? Klart at det kanse går om man heter Edjehage men hur är skillnaden mot race-däck?

supermoppe skrev:
2629500
Följdfråga: Stoffy har väl i princip redan svarat på det här men går det att slida in i en kurva med gatdäck? Klart at det kanse går om man heter Edjehage men hur är skillnaden mot race-däck?
Japp det går det, är lite lättare tillåme med gatdäcken eftersom de inte har riktigt samma grepp och det hugger inte i lika mycket (dvs man måste vara finare i övergången från sladd till att ha hjulen i linje med racedäck). Sen kan man inte sladda lika djupt med gatdäcken just för att det inte finns lika mycke grepp, men när det gör skillnad så är man ändå på SM nivå å då åker man garanterat på race-däck... ;)

När det gäller själva gummit så är gatdäcken anpassade för att köras med lägre temperatur (40-60 grader om jag inte minns fel) medans racedäck är anpassade för högre temperatur (60-80 eller 80-100 grader). Det är också anledningen till varför de räcker ungefär lika länge å varför gatdäck tappar greppet tidigare

Olof Eriksson skrev:
2629282 Slutade på 198 900:-....

Du skulle inte kunna ange alla dina utgifter? För det är minst sagt intressant hur du kom upp i nästan 200tusen under en säsong med motard :gnissla :) ...

Migael skrev:
2629933 Du skulle inte kunna ange alla dina utgifter? För det är minst sagt intressant hur du kom upp i nästan 200tusen under en säsong med motard :gnissla :) ...
Jorå, detta är HELT utan rabatter och sponsring.

Ny aprilia 94 500:-
Ny personlig utrustning 20 000:-
Däck 36 000:-
Startavgifter 6500:-
Diesel 800 mil 1/L milen 9600:- (oftast går det mer än så)
Reservdelar 9000:-
Extra par fälgar 12000:-
Mat + övrigt 1000:-
Licens 3500:-
Försäkring 3500:-

Detta är alltså vilka bitar som blir utgifter för mig själv/mina sponsorer till nästa säsong. Såg att jag fick lägga till 3k till på fälgarna också.

Vad kostar en 100 timmars service på en KTM525 ungefär och vad ska bytas?
Vad är en -04 värd, helt standard med motard-kit och offroadfälgar?
Däcken till båda uppsättningarna är i bra skick.

Har blivit erbjuden en sån som inbyte på bilen som gått ca 60 timmar, tänkte köra gata, grusväg och lite skog.
Det ska väl inte vara några problem med vatten och oljetempen på dom när man kör gata och ligger på jämngas när det blir en tråkig raksträcka en bit?

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
2629947 Jorå, detta är HELT utan rabatter och sponsring..........

Aha trodde du menade 200tusen utan hojen! Men ändå, ifall man räknar bort hojen så hamnar notan ändå på lite över 100tusen, fyfan vad lätt pengarna bara kan springa iväg :näsblod. Jag hade planer på att raca på en seriösare nivå nästa säsong men ekonomin sätter stopp tyvärr, fattig student som man är :huvet. Skulle få köpa en budgethoj då osv. Är bara att vänta plågsamt tills pluggandet är över och man har råd igen :näsblod :huvet!

Last edited:
Migael skrev:
2637134 Aha trodde du menade 200tusen utan hojen! Men ändå, ifall man räknar bort hojen så hamnar notan ändå på lite över 100tusen, fyfan vad lätt pengarna bara kan springa iväg :näsblod. Jag hade planer på att raca på en seriösare nivå nästa säsong men ekonomin sätter stopp tyvärr, fattig student som man är :huvet. Skulle få köpa en budgethoj då osv. Är bara att vänta plågsamt tills pluggandet är över och man har råd igen :näsblod :huvet!
Nejnej :D Jag vet inte säkert än vad slutnotan kommer bli eftersom inte alla sponsringar e klara än, men jag gissar nånstans runt 50k ur egen ficka för nästa säsong.

Kör man som nybörjare behöver man verkligen inte ha nya däck varje tävling eller en hoj som har allt allt av det bästa. Jag åker fortare än en del "rookies" med crossbromsar å crossfjädring (och jag är inte bland dom bättre i SM) så man ska inte sätta alltför stort värde på prylarna. Bättre att köra något än att inte köra alls.

snuskaggen skrev:
2637078 Vad kostar en 100 timmars service på en KTM525 ungefär och vad ska bytas?
Vad är en -04 värd, helt standard med motard-kit och offroadfälgar?
Däcken till båda uppsättningarna är i bra skick.

Har blivit erbjuden en sån som inbyte på bilen som gått ca 60 timmar, tänkte köra gata, grusväg och lite skog.
Det ska väl inte vara några problem med vatten och oljetempen på dom när man kör gata och ligger på jämngas när det blir en tråkig raksträcka en bit?
100 timmars är väl inte alls dyrt på en KTM.

Regad 525 står sig väl kring 45-50 gissar jag?

Olje och temp är inga problem på gatkörning, dock kan den få lite dålig smörjning om man ligger å nöter på jämngas. Kör man bara lite aktivt så äre inte så stor fara.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra