Kostnad per säsong vid motard ägande?

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Tja

Om man väljer att köpa en vassare motard kittad hoj som KTM 525 Exc eller liknande modeller. Vad får man räkna för material kostnader per år? Alltså nu frågar jag inte för tävlings bruk utan vanlig landsvägskörning med lite lek, hur mycket kostar en säsong som byte av kolv och diverse delar. Jobbet gör man själv så mycket som det bara går :va

snakerider skrev:
2626458 Tja

Om man väljer att köpa en vassare motard kittad hoj som KTM 525 Exc eller liknande modeller. Vad får man räkna för material kostnader per år? Alltså nu frågar jag inte för tävlings bruk utan vanlig landsvägskörning med lite lek, hur mycket kostar en säsong som byte av kolv och diverse delar. Jobbet gör man själv så mycket som det bara går :va
jag la ner ca 4000kr på olja o filter. körde ca 600mil på ett år. inget som pajjat eller blivit bytt i mortorn. däremot så har amn ju lagt några tusen på däck helsystem bromspump mm...

Rammstein skrev:
2627369 Köp en xr650 motard, så behöver du bara tanka:tummenupp
ja o när du står där o tankar så kan du fundera på hur mycket roligare det vore med en "riktig" motard.. ingen finlandsfärja :arsele

Last edited:
chukabowa skrev:
2627386 jag la ner ca 4000kr på olja o filter.

Vad hade du för intervaller på olje/filterbyten?

Funderar på hur ofta man ska byta, sen när man är klar med inkörningen..:tummenupp

Hi-ho skrev:
2627704 Vad hade du för intervaller på olje/filterbyten?

Funderar på hur ofta man ska byta, sen när man är klar med inkörningen..:tummenupp
beror på hur du kör.. man ser lite i det lilla fönstret hur svart oljan är.. kör am nlite på bana så blir den fort svart.. o ligger man bara i fiser påp gata utan att varva så mycket o kan man köra längre... upp mot 14 timmar eller vad det stpr i boken.. men säg 7.. har försökt håla mej däromkring..

chukabowa skrev:
2627955 beror på hur du kör.. man ser lite i det lilla fönstret hur svart oljan är.. kör am nlite på bana så blir den fort svart.. o ligger man bara i fiser påp gata utan att varva så mycket o kan man köra längre... upp mot 14 timmar eller vad det stpr i boken.. men säg 7.. har försökt håla mej däromkring..

Japp, jag kommer nog bara hålla mig till gatan, så det blir väl byte runt 10 timmar, för både olja/filter.
Men sen som du säger, så lär det visa sig hur oljan ser ut, när man byter.
Än så länge, så har den bara gått 1,2timmar:)

chukabowa skrev:
2627386

ja o när du står där o tankar så kandu fundera på hur mycket roligare det vore med en "riktig" motard.. ingen finlandsfärja :arsele

Jag vet hur mkt roligare det är med en "riktig" motard. Just därför jag köpte en XR! Ska man ha en vass motard för gatbruk så blir det ju kolvbyte 1gång i veckan ca. men det är klart står man bara hemma och putsar så :såjaponken

Boys

Ingen som har ett svar på vad en "riktig" motard kostar i underhåll med all nödvändigt som måste bytas under en säsong typ kolvar, olja, shims mm.

snakerider skrev:
2629165 Boys

Ingen som har ett svar på vad en "riktig" motard kostar i underhåll med all nödvändigt som måste bytas under en säsong typ kolvar, olja, shims mm.

I regel, så ska man inte behöva byta kolv,lager,etc under ett år, om du bara använder den för gatbruk. (sen givetvis är det ju beroende på hur mycket man kör, och Hur man kör)

Men om man måste byta kolv, så kostar de från 1800 uppåt!

Varför ens köpa en 525 om du bara ska åka gata? Mer service och klenare motor än en 660.När du kört slut på kolven brukar det vara dags att klyva motorn för lagerbyte på samma gång.Hamnar väl på 7-8k och uppåt om du ska byta vevstakssats,lager,kolv och packningar.

Lite kul att den här tråden kom idag :D
Satt å räknade igår på vad en race-säsong i SM kostar för mig exklusive sponsring.

Slutade på 198 900:-....

Hursomhelst så tvär-räknade jag på vad Aprilian skulle kosta i reservdels-drift, slutade på 9000kr. Men då borde det tilläggas att när man tävlar vill man ha extra styren, drev, plast osv. Bör också tilläggas att jag kör rätt mycke med hojjen och man hinner alltid med några vurpor. Detta är exklusive oljor och bensin då!

En CRF450R som det är nybytta grejjer på (dvs uppfräshad i början på säsongen, eller när du köper den) kostar ungefär 4000 per år i reservdelar om man kör på gata och kör mycket (det gör man om man har en sån kul hoj :))

Last edited:
Busaberg skrev:
2629274 Varför ens köpa en 525 om du bara ska åka gata?
Jag ska enbart köra gata med min nya 525a, sa det bli intressant att jämföra med min 660, som jag körde 72 timmar med under året.
Skulle tippa på att det blir någe liknande med 525an, så den som lever får se..:tummenupp

Olof Eriksson skrev:
2629282 Lite kul att den här tråden kom idag :D
Satt å räknade igår på vad en race-säsong i SM kostar för mig exklusive sponsring.

Slutade på 198 900:-....

Jag körde nog runt -05 på under 40k.
Fast då tränade jag ju seriöst på bana en gång oxå...:D

rejser skrev:
2629298 Jag körde nog runt -05 på under 40k.
Fast då tränade jag ju seriöst på bana en gång oxå...:D
Jag räknade iofs med en ny hoj nu också.

Men det som var med i uträkningen var blandannat diesel (gissa om det kostar från norrland...), startavgifter (jo det kan dom ju ta pengar för också), försäkring, nya hjul, ny personlig utrustning, reservdelar, licens, däck (däck kostar fan pengar om man inte har sponsring)

Med sponsring blev det väl en bra bit mindre, men det är inte helt gratis ändå...

Olof Eriksson skrev:
2629322 Jag räknade iofs med en ny hoj nu också.

Men det som var med i uträkningen var blandannat diesel (gissa om det kostar från norrland...), startavgifter (jo det kan dom ju ta pengar för också), försäkring, nya hjul, ny personlig utrustning, reservdelar, licens, däck (däck kostar fan pengar om man inte har sponsring)

Med sponsring blev det väl en bra bit mindre, men det är inte helt gratis ändå...

"Min" hoj var med i beräkningen.
Ja däck blir svinigt dyrt om man tränar mkt!

rejser skrev:
2629360 "Min" hoj var med i beräkningen.
Tycker ändå att man kan träna ganska så många timamr på en upsättning.
Men Mr Racer kör ju ganska så fort och då slits det lite mer.
Jämför man en riktigt snabb SM åkare med en medelsnabb rookie så kan nog rookien åka 4ggr så länge på samma slicks för att uppnå samma slitage.

Sen kan man ju försöka hitta en bra fjäderinställning oxå :D

Stoffy skrev:
2629366 Tycker ändå att man kan träna ganska så många timamr på en upsättning.
Men Mr Racer kör ju ganska så fort och då slits det lite mer.

Sen kan man ju försöka hitta en bra fjäderinställning oxå :D

Tror inte jag kör ett skit fortare än dig och ett gäng till numera.

Fjädringsinställning :va

rejser skrev:
2629360 "Min" hoj var med i beräkningen.
Oj då hade du det rätt bra, jag tror inte jag kommer hamna på under 40k ur egen kassa innan säsongen e slut, även om man bara räknar SM. Men vi får väl se :)

rejser skrev:
2629382 Tror inte jag kör ett skit fortare än dig och ett gäng till numera.

Fjädringsinställning :va
Jag tar med mig CRFen ner å tränar nån gång så får du väl prova å se ;)

Olof Eriksson skrev:
2629322däck kostar fan pengar om man inte har sponsring
En liten fundering... hur länge håller ett race-däck i jämförelse mot ett gat-däck typ michelin pilot power när man åker bana?

supermoppe skrev:
2629431 En liten fundering... hur länge håller ett race-däck i jämförelse mot ett gat-däck typ michelin pilot power när man åker bana?
Skulle vilja säga typ lika länge om man ser till hur mycket gummi du har kvar men greppet försvinner väldigt fort på ett "gatdäck".
Gäller även racegatdäck som dom har kört med i SS600.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph