Kostnad för att racekonvertera en normal gathoj?

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Som rubriken, hur stor kostnad och hur mycket jobb är det ungefär att racekonvertera en normal gatreggad sporthoj, säg en R6 -06 eller nått sånt?

Det beror på vilken nivå man lägger det på. Kraschkåpor, tankfoam, najning, slicks osv... Om du gör så lite som möjligt kanske 10K. Ska man trimma och optimera så kan man spendera hur mycket som helst. Men att bara konvertera så att den följer reglementet kan jag inte tänka mig kostar multum. Det är ju däcken och startavgiften och all runtikring som kostar.

En bra grundregel är att det är billigare att köpa en färdigbyggd än att bygga en själv!

Sen är det som redan sagts lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga.

alltså, sälj den du har och köp en färdig.

Ï tillägg till byggkostnaden sänker du värdet på din hoj. Folk som bara kör gata är för det mesta livrädda för banhojjar.

Sen om man värderar sin tid så är det också att köpa färdigt som gäller. Ska själv preppa en hoj nu och kommer på hela tiden saker som ska fixas eller köpas, blir en massa tid och pengar till slut.....:huvet

Last edited:
Det är mycket dyrare att konvertera!
Om du bara byter det du måste byta för att få köra race blir det som någon skrev ca 10000 kr (Kåpor motorskydd + lite smått o gott).
Men du kommer vilja ha, andra fotpinnar, styrdämpare etc (är ett måste).
Sedan är det ju Öhlinare, helsystem, PC3, extra fälgar etc som är ett "nästan måste" (mer eller mindre).

Tanken var väl till reglementsenlig. Egentligen är jag lite lurig här. Jag har redan en R6 -03 som är godkänd banhoj men så såg jag den här på kvd och tänkte att det kanske var dags att uppgradera sig lite. :)

:näsblod:näsblod:näsblod:näsblod:näsblod
Jag har lagt ner mer pengar på att konvertera hojen än va den kosta att köpa. Jag är uppe i ganska exakt 70K!

Har byggt en ny banhoj i vinter o det var garanterat sista gången, har visserligen köpt på mig mycket extra delar som kåpor, stag, pinnar, fälgar, drev etc. men det blir alltid mycket dyrare än att köpa en färdig! fördelen är väl att du vet vad som är gjort o vad som inte är gjort.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8