Kostnad för att dra in el i flerfammiljs garage

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
--
jaha, då sitter man här, frdag eftermiddag/kväll och har precis fått veta att jag måste skaffa en kostnads uppfigt innan söndag ang. en motion som jag lämnat in till våran gårds förening.

Det jag behöver veta är vad följande skulle kosta att göra, både maerial och kostnad för elektriker:

Bakgrund: Jag bor i en hyresrättsförening bestående av ett par stycken radhus, till dessa hör det varsitt garage i garage länga. Inför vårat nästa årsmöte lämnade jag in en motion om att dra in el i garagen för hobbyverksamhet. redan nu finns det lampor i all garage. Elen vara 230 växelström, altså likadant som i vägguttag. Man ska bara få ha mindre maskiner, altså borrrmaskiner, slipmaskiner mm, altså ingen svets eller nått som drar jätte mycket ström.

Vad skulle det då kosta att dra nya kablar till alla garage, sätta in en mätare som man sedan kan läsa av och debitera, antar också att man måste sätta in nya säkringar och ny kabel som klarar lite mer. Alla sakerna måste även vara av lite mer tåligt sliag eftersom det är kallgarage och bara ett lager brädor.

Har ni frågor så ska jag förska besvara dem. Behöver inte ha en exakt pris uppgift utan mer en mellan tummen och pekfingret

Damn glömde ju det viktigaste, Tysens frågor:

Hur många garage är det?
Vilken utrustning vill du ha i garagen?
Vilken sträcka är det ungefär från första till sista garage?
Ligger allt i samma länga?
Vart sitter servisen (inkommande matning)?

Det är 33 stycken garage, utrustningen ska vara en mätare för strömen, en kabel till lampa i taket och fyra stycken uttag för el.
Garagen ligger i tre stycken längor med 5-8 stycken i två längor resten i längre, servisen TROR jag sitter i ena änden av hela rasket, längst bort i den längtsa länga, sen är det ca. 10 meter mellan längorna

Hm...Det är ju skitsvårt att kalkylera på ngt när man inte vet exakt hur det ser ut.
Ibland finns det saker som kan ställa till ett helsike och fördyra instalationen.
Sedan hänger ju allt på hur krallig kabel det ligger fram till garagen.

Jag kan höfta GROVT genom att spana lite i katalogen jag har hemma.
Men som sagt GROV höftning.

Hur många bilplatser är det?
Ska det sitta en mätare för varje plats eller?
Är det väggar mellan varje plats?
Finns ngn central i fastigheten, eller står garagen i anslutning till ngn byggnad som har ett elrum eller annan "teknisk" lokal?

I min bostadsrättsförening så installerade vi motorvärmaruttag i varje garageplats, då har man ett uttag som räcker bra till det du vill samtidigt som man har ett bra motorvärmaruttag ( om man väljer dom som vi satte ) som sköter sig själv och reglerar driften efter hur kallt det är ute osv.

Det finns så många faktorer som spelar in så du måste förstå att det är näst intill omöjligt att "höfta".
Bäst är ju att ringa en elfirma och få ett kostnadsförslag.
Men svara på mina frågor så ska vi se om jag kan ge dig en liiiten aning om priset.
//Tobbe

Kobolt skrev:
Damn glömde ju det viktigaste, Tysens frågor:

Hur många garage är det?
Vilken utrustning vill du ha i garagen?
Vilken sträcka är det ungefär från första till sista garage?
Ligger allt i samma länga?
Vart sitter servisen (inkommande matning)?

Det är 33 stycken garage, utrustningen ska vara en mätare för strömen, en kabel till lampa i taket och fyra stycken uttag för el.
Garagen ligger i tre stycken längor med 5-8 stycken i två längor resten i längre, servisen TROR jag sitter i ena änden av hela rasket, längst bort i den längtsa länga, sen är det ca. 10 meter mellan längorna

Låter jäkligt likt vårat garagesystem, jag ska höra med styrelsen vad vi fick betala min firma :D
//Tobbe

Kobolt skrev:
jaha, då sitter man här, frdag eftermiddag/kväll och har precis fått veta att jag måste skaffa en kostnads uppfigt innan söndag ang. en motion som jag lämnat in till våran gårds förening.

Det jag behöver veta är vad följande skulle kosta att göra, både maerial och kostnad för elektriker:

Bakgrund: Jag bor i en hyresrättsförening bestående av ett par stycken radhus, till dessa hör det varsitt garage i garage länga. Inför vårat nästa årsmöte lämnade jag in en motion om att dra in el i garagen för hobbyverksamhet. redan nu finns det lampor i all garage. Elen vara 230 växelström, altså likadant som i vägguttag. Man ska bara få ha mindre maskiner, altså borrrmaskiner, slipmaskiner mm, altså ingen svets eller nått som drar jätte mycket ström.

Vad skulle det då kosta att dra nya kablar till alla garage, sätta in en mätare som man sedan kan läsa av och debitera, antar också att man måste sätta in nya säkringar och ny kabel som klarar lite mer. Alla sakerna måste även vara av lite mer tåligt sliag eftersom det är kallgarage och bara ett lager brädor.

Har ni frågor så ska jag förska besvara dem. Behöver inte ha en exakt pris uppgift utan mer en mellan tummen och pekfingret

Kan tyvärr inte hjälpa dig med priser osv. Men det väcks ganska många frågetecken när man läser om projektet.

För det första, att ha separata mätare till varje garage låter överdrivet. Mkt bättre att baka in elkostnaden i hyran, kan ju inte vara speciellt svår att beräkna ut en rimlig peng för det. Annars åker ni ju på abonemangskostnad för varje garage = dyrt.

Minns jag inte fel är väl 6 amper det lägsta man kan säkra av med? Det sitter i mitt garage & räcker gott & väl till vad du beskriver. Det är ju möjligt att matningen till belysningen även klarar denna belastning. Jag skulle iofs inte tippa på att så är fallet, men gör den det blir ju kostnaden drastiskt mindre.
Annars måste man ju veta vart närmsta central ligger & om den går belasta mer osv.

Jag tror det blir svårt för dig att ens få fram ett pris mellan tummen & pekfingret utan att ngn men kunskap kollar närmare på det.
Hoppas du kan hitta ngn som är villig att ställa upp här på SH.

Bäst att understryka att jag varken är elektriker eller speciellt kunnig inom området.

/ Chris

vi tänkte nog ha ett abonemang, sen har vi en mätare vid varje plats som man läser av vid varje kvartal eller månad och lägger på det på hyran.

Sen om vi skulle ha elkostnaderna inbakade i hyran så skulle det ju dra pengar för dem som inte arbetar als i garagen vilket nog skulle ledan till att de röstar ner detta tyvär och vi skulle inte få nån ström.

Det bästa vore ju så klart att ringa till nån firma men vilken ska jag hitta som är öppen? Det var därför jag vände mig till er

Kobolt skrev:
vi tänkte nog ha ett abonemang, sen har vi en mätare vid varje plats som man läser av vid varje kvartal eller månad och lägger på det på hyran.

Det låter som ni skjuter över målet, en mätare kostar en hel del, säkert runt 1000:- utpris X 33...

Kobolt skrev:

Sen om vi skulle ha elkostnaderna inbakade i hyran så skulle det ju dra pengar för dem som inte arbetar als i garagen vilket nog skulle ledan till att de röstar ner detta tyvär och vi skulle inte få nån ström.

Det bästa vore ju så klart att ringa till nån firma men vilken ska jag hitta som är öppen? Det var därför jag vände mig till er

Håller med alla talare innan i denna tråden.

Omöjligt att uppge pris innan man har sett placet.

Kan du inte bara kompletara med väggutag i varje garage så de går på samma grupp som belysningen. De är troligen säkrat med 10A

De kan du själv kolla i proppskåpet!

Koppletera med vägguttag till befintlig belysning är ingen stor kostnad... oftast!

MHK skrev:
Håller med alla talare innan i denna tråden.

Omöjligt att uppge pris innan man har sett placet.

Kan du inte bara kompletara med väggutag i varje garage så de går på samma grupp som belysningen. De är troligen säkrat med 10A

De kan du själv kolla i proppskåpet!

Koppletera med vägguttag till befintlig belysning är ingen stor kostnad... oftast!

Det låter som det bästa.
Enda risken är att om två stycken står och jollrar med borrmaskin så kanske dom bränner en säkring men då är det ju bara att lägga om lite bland faserna.

Som sagt, det låter som ni överarbetar detta lite.

hmm, ok. Ska tänka igenom detta lite. Om man nu bara skulle sätta in eluttag, byta till kraftigare kabel och fixa med säkringar, hur mycket skulle det gå på?

Kobolt skrev:
hmm, ok. Ska tänka igenom detta lite. Om man nu bara skulle sätta in eluttag, byta till kraftigare kabel och fixa med säkringar, hur mycket skulle det gå på?
Grov uppskattning, 10-15000 för hela klabbet.

BMW R90s skrev:
Grov uppskattning, 10-15000 för hela klabbet.
TAGET! :hihi
Jag tippar på det dubbla....
Men allt beror ju på hur husen ser ut som sagt.
Fick inte tag i ngn i styrelsen nu men återkommer om jag springer på ngn i helgen.
//Tobbe

Kobolt skrev:

Du behöver inte byta till nån kraftigare kabel! :fakta

De som behöver göra är att koppla in en kabel i en befintlig kopplingsdosa (som troligvis finns i varje garage) och sen dra den till ett vägguttag.

Väggutag: 150 kr /st cirka.

Kabel: 15 kr/m typ

Arbete: 1-2 timmar per garage (2 för dom som är lata)

Ev omkopplingar i central för koppla om fasbelastningarna. (så att inte alla uttag ligger på samma propp) 5 timmar +

Något sånt kan de se ut om de är smidigt jobb

BMW R90s skrev:
Kanske dyrare då, elektriker är ena lata jevlar :7peta
Ja det är klart vi är, för vi vill ha lön eller?
Skulle gissa på att bara matrialet går på dom summor du nämner.
Men det var kanske det du menade eller hade du otur när du tänkte :hihi
//Tobbe

Har ni jordfelsbrytare till lyset redan eller måste det också in i anläggningen?

Häkta på lyset är ingen vidare ide, får en granne för sig att dra på en kupevärmare och nästa en vinkelslip, sedan lägger vi på belysningen på det så har vi en ganska svettig 10A säkring.

Dom motorvärmaruttag som vi installerade har inbygd jordfelsbrytare en säkring.
Sedan så finns det ingen som helst anledning att ha mätare på varje garageplats.
Vi är 67 lgh och la på en avgift på 170:- per månad för motorvärmaruttaget och förbrukningen.
Säger folk nej till det så lär dom säga nej till att få ett uttag som måste betala sig på ngt vis.
ELLER så gör man så att man sätter en dosa på varje garageplats och dom som vill ha uttag får det så kan framtida intressen tillgodoses.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Har ni jordfelsbrytare till lyset redan eller måste det också in i anläggningen?

Häkta på lyset är ingen vidare ide, får en granne för sig att dra på en kupevärmare och nästa en vinkelslip, sedan lägger vi på belysningen på det så har vi en ganska svettig 10A säkring.

Dom motorvärmaruttag som vi installerade har inbygd jordfelsbrytare en säkring.
Sedan så finns det ingen som helst anledning att ha mätare på varje garageplats.
Vi är 67 lgh och la på en avgift på 170:- per månad för motorvärmaruttaget och förbrukningen.
Säger folk nej till det så lär dom säga nej till att få ett uttag som måste betala sig på ngt vis.
ELLER så gör man så att man sätter en dosa på varje garageplats och dom som vill ha uttag får det så kan framtida intressen tillgodoses.
//Tobbe

Inte fel de heller!

Bara att avgöra vad de är värt!

Garo MEL-J6 heter dom uttag vi installerade i garagen och kostar enligt katalog 2400:- MEN det är ju detta som blir så klurigt iom att en firma oftast kan ge ett bättre pris på matrialet beroende på hur stora mängder det handlar om.
Min absoluta rekomendation är ju att ta dit en elfirma som får kolla på jobbet och lämna en offert.
För sitter vi här och gissar så kommer det komma priser mellan 15-200 000:-
Men tänk på detta med motorvärmare ist för bara ett uttag, då kommer ni helt plötsligt få med ett större antal intressenter TROR jag iaf.
Iom att man inte behöver vara Bosse Bildoktorn eller Harry Davidson ( det är väl bara såna det blir fel på? :rolleyes: ) för att få nytta av det där uttaget.
//Tobbe

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...