Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Samma som c skulle jag tänka mig,mitt kostade 6000 totalt inklusive läkarundersökningen.
Henrik
Men vem kör buss privat?
Rätt många jag känner kör racebussar helt privat...
IOFS går dom numera att rega om så man får köra dom på B, men man slipper ju registrera om dom om man har busskort.
Kan ju bli billigare om du inte behöver ta allt i skola och om du bara ska köra privat så behöver du ju inte Yrkesförarkompetensutbildningen. Men vem kör buss privat?
Inom fem mil från den adress som fordonet är registrerad på så behövs ingen yrkesförarbehörighet. Eller något i den stilen.Exet tog nyligen D-kort, men inte yrkesförarkompetensen. Hon kör åt det lokalabussbolaget i stan, men hon får inte köra t.ex. en turistbuss med pensionärer till Säffle. Förstår inte skillnaden, men så är det.
Man kan köra yrkesmässigt utan yrkesförarkompetens alltså.
Inom fem mil från den adress som fordonet är registrerad på så behövs ingen yrkesförarbehörighet. Eller något i den stilen.
Många företag inom lokaltrafiken har egen D-utbildning för sina förare. Framförallt i storstäderna.
Som Josef gissade på så låter inte ca 30-50000kr helt orimligt.
Jag tror inte att jag har träffat på någon som på senare år har betalat sitt D-kort själv (farsan tog D-kortet i början på 70-talet, men det var för att då fick han de lägre behörigheterna samtidigt). Det brukar antingen ha varit arbetsförmedlingen eller något företag som har stått för kalaset.

Jag betalade mitt D-kort själv. Ville ha alla behörigheter så det var lika bra. Det är lite svårare att få kortet av kommunen eller bussbolagen numera så privat går ju snabbast.
7.600kr
Mer är alltid bättre. Jag tog dem i alfabetisk ordning: A BE CD DE![]()
CD? Du verkar ha bra koll på vilka kort du påstår dig ha tagit i onödan.

|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |