Kostar en 600cc banhoj mkt mindre i drift?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Däck, bensin med mera borde gå åt bra mkt mer på en literhoj än en 600, men känns de av mkt i fickan?

Anledningen till att jag frågar är att jag måste vara ekonomisk av mig nästa säsong, men vill ha en banhoj. En 1000 cc är roligt, men börjar undra om en 600:a är de rätta valet när jag tänker på däck, bensin osv. Man lär vurpa mindre med en 600a dessutom... mindre risk för highsider.

Och ännu mer ekonomiskt borde en superretard vara, lättare och mindre effekt gör att däcken håller längre. Mindre effekt ger lägre bränsleåtgång.
Den är i princip byggd för att slängas i asfalten, resas upp och köra vidare (om föraren klarar fallet...)
Inte överdrivet dyra i inköp.

Ja, det kommer ta längre tid att köra över långa rakorna men du kommer med all säkerhet ha kul och lära dig köra lite annorlunda också.

Går alldeles utmärkt att göra en highsider med en 600 har jag hört..

Last edited:
Nah, det är knappt märkbar skillnad i pris. Och krashar gör man lika mycket eller lite på en 600 som 1000.

Och ännu mer ekonomiskt borde en superretard vara, lättare och mindre effekt gör att däcken håller längre. Mindre effekt ger lägre bränsleåtgång.
Den är i princip byggd för att slängas i asfalten, resas upp och köra vidare (om föraren klarar fallet...)
Inte överdrivet dyra i inköp.

Ja, det kommer ta längre tid att köra över långa rakorna men du kommer med all säkerhet ha kul och lära dig köra lite annorlunda också.

Borde o borde...stortånka med rätt hög effekt sliter rätt hårt på däcken, tror inte de håller nämvärt längre än de som kör 600, det kanske rutinerad stånkåkare kan svara på:va

Enda fördelen som jag ser är att en 600 kanske är lite mer lätthanterlig...
annars tror jag inte det skiljer så mycket i själva ekonomin,
jag tävlar ju inte, men mina Dunlop-Slicks har hållt hela säsongen...

Borde o borde...stortånka med rätt hög effekt sliter rätt hårt på däcken, tror inte de håller nämvärt längre än de som kör 600, det kanske rutinerad stånkåkare kan svara på:va
Ska man ha en rolig stånka så är det service ungefär hela tiden, och byta bakdäck ofta.

Sen ska den renoveras då och då, 10-15k varje gång.

Har svårt att se att det skulle vara nån större skillnad i driftkostnad på en 600 och en 1000. Är man inte elit-snabb och t.ex. kör på Endurance-gummi håller ett bakdäck ett bra tag på en 1000 också. Skillnad i bensinförbrukning borde vara försumbar i sammanhanget.

Kostnad hittills denna säsong med en R6 -03 på förbrukningsdelar: 56000:-

Efter Mantorp lär det ligga på runt 60k:-. Fast då tävlar jag också. Men där har du ett riktmärke.

Har kompisar som kör 1000 och dom förbrukar dubbelt med bakdäck jämfört med mig och då vänder dom ändå sina för att få ut lite extra så när man börjar bli snabb så är däck en högre kostnad på liter.

Hänger väl en del på körstil med och tempo,gasar ju ofta för sent och hårdare istället när man börjar bli snabb och äter upp däcken,gör man med en 600 med men det tar längre tid.

Annars,utöver bakdäck,är min uppfattning att det är lika dyrt med 600/1000 men det är ju bara vad jag upplevt det lilla jag kört.

Henrik

En felinställd bakdämpare kostar betydligt mer däckslitage än vad de extra 400cc gör.
Enda generella kostnadsskillnaden mellan 600 & 1000 är nog inköpspriset.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna