Koso varvräknare, hur ska den kopplas?

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Är det någon som vet vilken "typ" av tändning jag har?
Hojen är en TL1000R
Ska koppla varvräknaren på Koso-instrumentet till någon av polerna på tändspolen men vilken?
Det står i instruktionerna att om man har "transistor type" så ska det koppla på negativ pol och om man har "cdi type" så ska det kopplas på positiv pol. Jag hittar inte nånstans vilken typ det är....
Jag har provat "linda runt tändkabeln" metoden men den fungerar inte speciellt bra.
Tack för hjälp. :argpådato
 
Det finns två tunna kablar till respektive tändspole. Den ena kabeln går till +12v via stoppknappen. Den andra går till CDI som levererar pulser till tändspolen. Det är den du ska ansluta till. Men du kan testa båda för att utröna vilken av kablarna som går till CDI om du inte kan se vilken det är. Mätaren pajar inte för att den får +12v på ingången.
 

Bifogat

  • power_cct.jpg
    power_cct.jpg
    67.7 KB · Visningar: 90
kej, så jag fick köra trial-and-error på att koppla rpm mätaren rätt.

Spolarna har en svart och en orange/vit kabel. Jag antog helt enkelt att svart var negativ och orange/vit var positiv. Enligt vad jag kunde hitta så ska det vara tändning av CDI typ och då säger instrumentets manual att den ska ta puls från positiv pol.

Så, jag kopplade in på orange/vit (positiv tänkte jag) och ställde instrumentet på att ta signal från positiv, hände inte ett dugg...
Lät kablarna sitta kvar och ställde om instrumentet till att ta signal från negativ istället, hände inte ett dugg...

Kopplade om kablarna så instrumentet var anslutet på svart istället (negativ pol tänkte jag) och ställde instrumentet att ta signal från negativ, hände inte ett dugg....

Lät kablaget sitta så, ansluten på svart kabel och ställde om instrumentet att ta signal från positiv och... SUCCESS!!!

Slutsats: Det är CDI typ och man ska ta signal från positiv, men svart kabel är positiv och orange/vit är negativ... :va:va:va:va:va
 
Skumt, för det är det orange/vita som är 12v matningen, och den svarta som pulsas ifrån CDI :n
Är tämligen säker på detta då jag kopplat bort de orange/vita och matar tändspolarna med 12v direkt från batteriet via ett relä, och kraftigare kablar.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Nu funkar det ju för dig, men det funkar oftast lika bra att koppla direkt på den kabel som går till originalinstrumentet (från tändningsbox, högst troligt). På så sätt slipper man ju splicea tändningskablarna, och riskera att skapa en framtida felkälla för tändningen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top