KOSO DB01-R Märkligt problem

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Tjo!

Ägnade dagen åt att koppla in min nya mätare från Koso samt ny framlykta till hojen. Hade med mig en polare som är elektriker och vi rev ner hela gamla kablaget och drog nytt fräscht. Förra ägaren hade levt jävel med en massa fulkopplingar och liknande så jag ville få det ordentligt gjort!

Till problemet:

Hojen är nerplockad så allt gjordes med batteri frånkopplat och liknande. När allt kändes som att det satt kopplat rätt sattes batteriet tillbaka och tändningen vreds på. Mätaren tändes vackert och allt lirade som det skulle. Jackpot! Blinkers-, helljus-, olja- och neutralindikatorerna fungerade perfekt. Vi satte krympslang på allt vi kopplat och drog det snyggt upp med ramen.

När vi sedan satte på tank och soppatillförsel för en uppstart uppstod dock problem. Helljuslampan började lysa konstant, även om helljuset var av. Neutrallampan lös endast när växel var i, men inte när neutral var i. Blinkersindikator fungerar fortfarande som det ska och oljelampa fungerar fortfarande som den ska.

Vad i hela friden kan uppstarten ha orsakat?

Allt fungerade klockrent när bara tändningen var på, men sedan uppstart har detta krånglat. Nu spelar det ingen roll om hojen är igång eller om bara tändningen är igång, samma problem ändå.

Vi gick hem för dagen nyss och tänkte återkomma imorgon och lösa problemet, förhoppningsvis med lite idéer från er vänliga själar!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Hej har ungefär samma problem.. har du löst det??

jag får inte min neutral lampa att lysa har försökt med alla knep som går.

har dock förstått att är jorden inte rickigt koplad kan det spöka ungefär så här du beskriver..

tästa att dra den till motorn eller ramen om du inte redan gjort..

Mvh Micke

jag har kopplat det så att neutral och helljus inte går in i lampan . däremot så har jag tjyvat en styrström från vardera som tänder varsitt relä som sedan skickar in en signal i mätaren. det är lite lattjo just med orginalhärvan och neutral och helljus

Hej har ungefär samma problem.. har du löst det??

jag får inte min neutral lampa att lysa har försökt med alla knep som går.

har dock förstått att är jorden inte rickigt koplad kan det spöka ungefär så här du beskriver..

tästa att dra den till motorn eller ramen om du inte redan gjort..

Mvh Micke

Jag kopplade in min RX2 i helgen och just neutrallampan betedde sig mysko. Jag hade en sladd med 12V uppmätt spänning och kopplade den till den vita neutrallampa-sladden i KOSO-stammen, men den lyste inte.
Lite senare visade det sig att det var inte rätt sladd jag hade provat med och sen funkade det.

Varför det inte lyste ändå blev jag inte klok på dock. Är vid eftertanke nog så att den sladden jordas bara, dvs där ligger alltid spänning på N-lampan och så jordas det nere vid givaren på motorblocket.

Alltså, testa sätt Neutrallampasladden till jord så lyser den nog.

Här är min installation f.ö.:
http://www.youtube.com/watch?v=8CFopG2OHqI
Blev toknöjd :)

Till trådskaparen
Låter ju som några av anslutningarna ligger emot varandra.
När jag höll på med min och bara hade tvinnat kablarna utan att isolera så stötte dom emot varandra vid några tillfällen, och det gav rätt så märkliga symtom. Har ni isolerat ordentligt?

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...