Koso AFR 2 takt

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Hej! Ska bestycka förgasarna på mitt bygge och undrar om någon har erfarenhet av Koso AFR mätare?? Verkar vara ett utmärkt hjälpmedel...??
 

Bifogat

  • 35643389_2246793435360961_8274649770174185472_n.jpg
    35643389_2246793435360961_8274649770174185472_n.jpg
    116.9 KB · Visningar: 147
Och Koso avgastempmätare lär fungera utmärkt!!! Så AFR-mätarna (visste inte ens att det fanns, låter ju lysande!!!) borde ju fungera bra de med. Kanske!:)
 
Det är en helt vanlig lambdasond med ett extra skydd för 2-t bruk så att sonderna håller lite längre. De har en påtagligt begränsad livslängd i 2-t avgaser annars.

Har aldrig själv provat med lambdamätning på en 2-t dock.
 
Bosch har speciella 2T bredbands sonder som klarar att jobba i 2T avgaser konstant tror det finns 2 olika artnr.

Annars fungerar tändstifts läsning alldeles utmärkt för bestyckning. Följer man mikunis eller kehins bestycknings beskrivning o jobbar från att bestycka lågfart först och sedan tar sig igenon förgasar kretsarna en efter en, då är risken för attt en kolv nyper väldigt liten i princip obefintligt.

Men 90% ger sig på max huvud munstycket o ev att ändra nålen o är din hoj en aprillia rs250 har dina mikunisar 7 möjliga vägar till att påverka bränslet.

1 lågfart
2 spridarrör/emulgeringsrör
3 nål
4 hög fart
5 powerjet munstycke
6 luftmunstycje till lågfart
7 luftmunstycke till högfart.

Dessutom har du en viss avgasrenings krets på dessa TM30-32-34 SS mikunis som sitter på aprillia o suzuki rgv som har samma motor.

Räkna med ganska stora pengar i munstycken, jag har munstycken o nålar till dessa mikunisar för garanterat 20-25000 bara till mina moppe motorer som använder dessa förgasare.
 
Last edited:
Bosch har speciella 2T bredbands sonder som klarar att jobba i 2T avgaser konstant tror det finns 2 olika artnr.

Annars fungerar tändstifts läsning alldeles utmärkt för bestyckning. Följer man mikunis eller kehins bestycknings beskrivning o jobbar från att bestycka lågfart först och sedan tar sig igenon förgasar kretsarna en efter en, då är risken för attt en kolv nyper väldigt liten i princip obefintligt.

Men 90% ger sig på max huvud munstycket o ev att ändra nålen o är din hoj en aprillia rs250 har dina mikunisar 7 möjliga vägar till att påverka bränslet.

1 lågfart
2 spridarrör/emulgeringsrör
3 nål
4 hög fart
5 powerjet munstycke
6 luftmunstycje till lågfart
7 luftmunstycke till högfart.

Dessutom har du en viss avgasrenings krets på dessa TM30-32-34 SS mikunis som sitter på aprillia o suzuki rgv som har samma motor.

Räkna med ganska stora pengar i munstycken, jag har munstycken o nålar till dessa mikunisar för garanterat 20-25000 bara till mina moppe motorer som använder dessa förgasare.

Tack för info men det sitter en RD350 motor i med Athena cylindrar och en +4mm vev i. 421cc. Mikuni TMX 34mm förgasare.

//Tommy
 
Tack för info men det sitter en RD350 motor i med Athena cylindrar och en +4mm vev i. 421cc. Mikuni TMX 34mm förgasare.

//Tommy

Det finns 3 olika tmx och den första modellen med oval throttel är i princip helt omöjlig att få o funka bra. Yamaha hade dessa på crossarna några år o bytte sedan till keihin.

Har du Tmxx med trekantiga gröna throttlar, dessa sitter normalt på snöskoter motorer, dessa är riktigt bra o lättskruvade samt otroligt enkla att justera.

Tmxx o keihin pwm är fullt jämförbara( pwm efterföljaren till pwk)
 
Det finns 3 olika tmx och den första modellen med oval throttel är i princip helt omöjlig att få o funka bra. Yamaha hade dessa på crossarna några år o bytte sedan till keihin.

Har du Tmxx med trekantiga gröna throttlar, dessa sitter normalt på snöskoter motorer, dessa är riktigt bra o lättskruvade samt otroligt enkla att justera.

Tmxx o keihin pwm är fullt jämförbara( pwm efterföljaren till pwk)

Skönt att höra!! Gröna trottlar på denna!!
 
Jag har provat bredbandslamda i 2T och det fungerade lite sisådär. Ligger man skapligt i bränslemängd visar de normala värden. Men går det för fett blir mätaren helknas och det hör man ändå. Så det jag kom fram till är att det är bättre att tuna på känsla och läsa stift samt ha koll på temperaturen under tändstiftet. Håller man sig under +200 C och med viss marginal och har bra olja som t.ex. Motul 800 med hög flampunkt är risken för värmenyp liten. Sedan är det bara att bestycka om lite när man har hittat The Sweet Spot beroende på väderförhållanden.

Det gäller förstås att tändningen är rätt justerad och det är tillräckligt kolvspel och lagom komp och bra bränsle. Ett bränsle som är bra är Aspen + som har högt MON-värde.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top