Korvätarhjälm eller svälthjälm, vilken är tystast?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Sist jag köpte hjälm råkade det bli en korvätarhjälm. Sjukt smidigt när man pratar med sin passagerare, eller stannar och glor i varje kurva längs en serpentinväg.

Men nu är det kanske läge för en ny. Frugan lär inte åka med på några år och vi har ändå pratat klart, så nu behövs inte den funktionen lika mycket. Är en hjälm utan korvätarfunktion (alltså en man svälter i) tystare? Lättare? Billigare? Ja, vilka argument finns det för en simpel gångjärnslös moppehjälm?
 
Last edited:
Ickekorvätarhjälmar brukar vara tystare, lättare och anses som lite säkrare men om det stämmer vet jag inte.
Annars kan du ju skaffa en såndär kepshjälm som äventyrsfarbröder och motardligister har? :hihi
 
Jag är en sån äventyrsfarbror! Men vill åka till äventyret i 160...
 
jag har två Schuberthjälmar, en C3 korvätarmodell och en utan korvmöjlighet som heter S2 (har jag för mig) . Tycker båda haft störande vindbrusljud, så ingen större skillnad. Eftersom jag har tinnitus så jobbar jag för att få så tyst som möjligt inuti. Tre halsdukar runt halsen hjälper upp situationen betydligt. Sen har jag även fyllt ur de uttag som finns mitt för öronen i frigolitskalet som hjälmarna har innanför plasten. Urtaget i frigoliten är väl för att montera hörlurar i, eller för att man ska höra tutsignaler (?) Jag tillverkade av cellgummi två bitar som jag fyllde ut med i frigoliten. Det blev betydligt bättre, så i låga farter så är det mycket tyst
 
Kör Schubert själv, och ljudvolymsmässigt är det ingen skillnad mellan korv eller svält, dom är tysta båda två, och bekväma, passar mig bra.
Vikten har jag inte koll på, men säkerhetsmässigt så borde ju svältmodellen vara bättre, i och med att den inte är förperforerad.
Men jag gillar ju korvätning, och är en äventyrlig farbror, så jag köpte den med keps nu, och den är fantastiskt fin.
Men jag tänker som så att om du inte vill ha korvätning, eller inte ser någon finess i det, så skippa det.
För en vanlig svältmodell bör ju i alla fall inte vara sämre säkerhetsmässigt, och förmodligen billigare, samt att ljudnivån knappast är högre.
Så kör på svält om korven inte lockar :fyllisar
 
Någon som kört Schuberth C4 pro?
Träffade nyligen en kompis som kör med en sån.
Blev lite sugen men har alltid varit skeptiskt till öppningsbar då jag inte tyckt mej behöva det och det ofta påverkat hållfastheten negativt (i olika utsträckning).

Fast denna såg inte anskrämlig ut, syns inte så tydligt att den är öppningsbar och det sägs att den ska vara relativt tyst.

Förinstallerade högtalare & mic och väldigt smidigt montage av deras egen intercom (om man vill ha det).
Dessutom finns de på rea nu..

Här bl,a..
https://www.progearmoto.se/onroad/h...0uyzdFcH2WKqj3wF54zkwZMh7oZcP9zoaApcgEALw_wcB
 
Last edited:
jag har två Schuberthjälmar, en C3 korvätarmodell och en utan korvmöjlighet som heter S2 (har jag för mig) . Tycker båda haft störande vindbrusljud, så ingen större skillnad. Eftersom jag har tinnitus så jobbar jag för att få så tyst som möjligt inuti. Tre halsdukar runt halsen hjälper upp situationen betydligt. Sen har jag även fyllt ur de uttag som finns mitt för öronen i frigolitskalet som hjälmarna har innanför plasten. Urtaget i frigoliten är väl för att montera hörlurar i, eller för att man ska höra tutsignaler (?) Jag tillverkade av cellgummi två bitar som jag fyllde ut med i frigoliten. Det blev betydligt bättre, så i låga farter så är det mycket tyst

Är det bara hål i hjälmarna? Jag har haft en AGV och en HJC som båda ligger under shuberten i pris, om än marginellt. Båda dessa har haft små "fyllningspluppar" som man plockar ur om man vill ha intercom.
Inget pissande alls utan en fråga om det är vanligt att det bara är hål.
 
Jag har bara korvfria hjälmar, men har kommit fram till att allt buller kommer från nederkanten av hjälmen. Håller jag händerna så luften inte kommer åt undersidan blir det tyst, men efter en stund är farten så låg att jag välter.
 
Någon som kört Schuberth C4 pro?[....]
Jag har kört tre säsonger med en sådan. Bra hjälm. Bra detaljkvalitet. Passar mitt huvud. Korvfunktionen är mycket användbar när man kör flera och behöver kommunicera. Enklare att höra varandra när man fällt upp bogvisiret. Nedfällbara solglaset är bra.

Men. Den är bullrig, tycker jag. Oavsett hur mycket Schubert påstår att den är tyst så är min Shoei GT Air betydligt tystare. Shoei-hjälmen är förvisso inte korv-hjälm utan en vanlig integral. Men det lilla, lilla skarven som Schuberthjälmen har för bogvisiret borde inte göra så stor skillnad.

Avigsidan med den tystare hjälmen är att den är rätt så varm. En typiskt vår/hösthjälm. Ventilationsöppningarna är små (blir tystare så). GT Air II sägs vara lite mer "blås" i än min GT Air I. Men jag har inte provat själv, någon annan får ge sig på den jämförelsen.

Hade jag köpt korv-hjälm idag hade jag därför kikat på något annat än Schubert. Kanske Shoeis "korvis"? Detta då av bullerskäl. Fast har du en hoj med stor vindruta så att du sitter mera i lä så spelar det kanske mindre roll? Bike i Trollhättan har ju sålt Schubert C4 till väldigt bra priser ett bra tag för under 5000 kr för en enfärgad.
 
Last edited:
Jag har kört tre säsonger med en sådan. Bra hjälm. Bra detaljkvalitet. Passar mitt huvud. Korvfunktionen är mycket användbar när man kör flera och behöver kommunicera. Enklare att höra varandra när man fällt upp bogvisiret. Nedfällbara solglaset är bra.

Men. Den är bullrig, tycker jag. Oavsett hur mycket Schubert påstår att den är tyst så är min Shoei GT Air betydligt tystare. Shoei-hjälmen är förvisso inte korv-hjälm utan en vanlig integral. Men det lilla, lilla skarven som Schuberthjälmen har för bogvisiret borde inte göra så stor skillnad.

Avigsidan med den tystare hjälmen är att den är rätt så varm. En typiskt vår/hösthjälm. Ventilationsöppningarna är små (blir tystare så). GT Air II säga vara lite mer "blås" i än min GT Air I. Men jag har inte provat själv, någon annan får ge sig på den jämförelsen.

Hade jag köpt korv-hjälm idag hade jag därför kikat på något annat än Schubert. Kanske Shoeis "korvis"? Detta då av bullerskäl. Fast har du en hoj med stor vindruta så att du sitter mera i lä så spelar det kanske mindre roll? Bike i Trollhättan har ju sålt Schubert C4 till väldigt bra priser ett bra tag för under 5000 kr för en enfärgad.
Tack, även för mej är bullernivån en faktor, har iofs alltid öronproppar men ska man använda intercom vill det till att hjälmen är hyfsat tyst i grunden.

I revcillas rescension nämner de just dålig ventilation, förmodligen i jakten på färre bullerkällor

Kör Arai QV-pro (ej öppningsbar) och ventilationen är helt okej, visst, ljudnivån ökar lite när alla ventiler är öppnade men då kan jag åtminstone välja, tillfälligt lite mer buller eller tryckkoka skallen en extremvarm dag :)

Är lite fundersam varför intercommer inte har aktiv noice canceling i större utsträckning, eller funkar det kanske inte i den ljudmiljön?
 
Last edited:
Jag köpte Touratech korvätare med keps.
http://aventuro.touratech.com/en/aventuromod

Är otroligt nöjd med den, just på grund av att den är mer välventilerad än min Schubert C3.
Touratech:en är tillverkad av Shubert så inredning mm är samma, men som sagt var så har den mer ventilation.
Dock så är den aningen ljudligare enligt min upplevelse, men man kan nog inte få allt.
Kör oftast utan proppar, och med Scala Riders intercom, funkar bra.
Men då åker jag ju Tenere i måttliga farter och med schysst ruta, så där finns ju också parametrar som påverkar ljudet.
Sedan så gillar jag kepsen, och den är enkel att plocka bort, liksom visiret om man vill göra en snöskoterhjälm med glasögon av den.
 
Jag köpte Touratech korvätare med keps.
http://aventuro.touratech.com/en/aventuromod

Är otroligt nöjd med den, just på grund av att den är mer välventilerad än min Schubert C3.
Touratech:en är tillverkad av Shubert så inredning mm är samma, men som sagt var så har den mer ventilation.
Dock så är den aningen ljudligare enligt min upplevelse, men man kan nog inte få allt.
Kör oftast utan proppar, och med Scala Riders intercom, funkar bra.
Men då åker jag ju Tenere i måttliga farter och med schysst ruta, så där finns ju också parametrar som påverkar ljudet.
Sedan så gillar jag kepsen, och den är enkel att plocka bort, liksom visiret om man vill göra en snöskoterhjälm med glasögon av den.

Schuberth E1...


En bra korvätarhjälm är TYSTARE än en vanlig integralhjälm, just eftersom man kan göra anslutningen runt halsen väldigt tät. Som flera påpekat är det oftast underifrån som ljudet kommer. Huvudform, typ av kläder, halsduk etc påverkar absolut. C3 var under många år den absolut tystaste hjälmen enligt oberoende mätningar. Men - det bygger på att den passar ditt huvud!
 
Jag tillverkade av cellgummi två bitar som jag fyllde ut med i frigoliten. Det blev betydligt bättre, så i låga farter så är det mycket tyst

Jag fyllde ut håligheterna med en kökssvamp. Men märkte inte någon större skillnad nu på morgonen.

Kanske Shoeis "korvis"?

Den är en Shoei Multitech jag har. Kan ha blivit bättre efter den.

Sedan så gillar jag kepsen, och den är enkel att plocka bort, liksom visiret om man vill göra en snöskoterhjälm med glasögon av den.

I vilken fart blir kepsen ett problem?

En bra korvätarhjälm är TYSTARE än en vanlig integralhjälm, just eftersom man kan göra anslutningen runt halsen väldigt tät. Som flera påpekat är det oftast underifrån som ljudet kommer. Huvudform, typ av kläder, halsduk etc påverkar absolut. C3 var under många år den absolut tystaste hjälmen enligt oberoende mätningar. Men - det bygger på att den passar ditt huvud!

Ja det borde ju vara så. Min är ju mycket mindre öppen nertill när den är stängd en motsvarande svälthjälm. Ibland försöker man ju ta på sig den utan att ha öppnat och det finns ju ingen chans.

Det lilla jag testat Schuberth så passar dom verkligen inte på mitt huvud. Shoein sitter i mitt tyckte perfa så kommer börja med att kolla på deras efterföljare. Hjälmen är säkert 7 år så den kanske har nått sin tekniska livslängd.
 
I vilken fart blir kepsen ett problem?

Jag upplever inte att kepsen blir något direkt problem på min hjälm av hastigheter i sig, men jag kan ändra vinkep på skärmen annars blir den fort rätt jobbig när man vill lägga sig framåt över tanken för att den döljer synfältet om man inte flyttar upp den. Visst, den är ju ett litet vindfång, men man behöver lite mer nackmuskler när man tittar i sidled mest.
Jag har väl iofs inte kört fortare än 230 nånting med kepshjälmen tror jag... :crash
 
Sedan så gillar jag kepsen, och den är enkel att plocka bort, liksom visiret om man vill göra en snöskoterhjälm med glasögon av den.

Vad gör skärmen för nytta, varför har man den på en landsvägshjälm?
 
Last edited:
Vad gör skärmen för nytta, varför har man den på en landsvägshjälm?

Oerhört trevlig att ha när man kör i motljus.
Och eftersom att jag bor i Enköping och jobbar i tokholmsområdet kör jag fan alltid i motljus när jag pendlar, så jag skaffade hjälmen enbart pga det.
 
Som sagt var så är den jättebra i motljus.
Men jag kör ju inte sporthoj med den hjälmen, så jag vet inte hur den skulle uppföra sig på en sån hoj, om den skulle bli ett jobbigt vindfång.
Kanske måste prova?:va
 
Jag har en sån där tonsättarhjälm. Kör inte så snabbt längre å funderar på att skära bort en del av kragen.
Det är en ren pina att sätta på sig.
Men idag tog jag min fina jet å proppar:tummenupp
Läste här på sporthoj att ljudet fortplantar sig upp i käkarna tinningar.
Så proppar å tyst hjälm kan bara reducera bullret bruset vibrationerna.
När jag hade ninjan körde man ju oftast i 180 som marschfart. Så upplevde jag det
 
Testade lite på vägen hem idag. Och hemligheten för mig är lugn och ostörd luft. Ställer jag mig upp blir det mycket lugnt och skönt. Så kapa ner rutan lite mer för att komma över turbulensen.

Men måste ju ändå eventuellt ha ny hjälm.

Och vete fan om vi kommit längre framåt i den frågan.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top