kortslutning, matte, logaritmer

• Thread starter Thread starter tks
  • Start date Start date

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Har suttit och räknat halva dagen, och plötsligt har jag fått kortslutning i hjärnan. Det är ingen avancerad sak, man borde klara det med gymnasiematte, men av någon anledning räknar jag fel hela tiden. Bifogar formel som bild. Det är då x som ska fram, a, b och c är kända (de råkar vara a=0,001, b=sqrt(0,6), c=2). Jag vet att x ska bli ungefär 14.9, mer exakt än så behöver jag inte veta, men det stör mig att jag gör fel någonstans då jag försöker räkna ut det.

Säkert någon som är lite piggare än jag som löser det hela kvickt :tungan

Här kommer formeln:

Bifogat

• formel.jpg
    formel.jpg
    3.8 KB · Visningar: 32
Last edited:
Du flyttar alltså över c till andra sidan, logaritmerar båda leden, och löser ut x.

tks skrev:
Har suttit och räknat halva dagen, och plötsligt har jag fått kortslutning i hjärnan. Det är ingen avancerad sak, man borde klara det med gymnasiematte, men av någon anledning räknar jag fel hela tiden. Bifogar formel som bild. Det är då x som ska fram, a, b och c är kända (de råkar vara a=0,001, b=sqrt(0,6), c=2). Jag vet att x ska bli ungefär 14.9, mer exakt än så behöver jag inte veta, men det stör mig att jag gör fel någonstans då jag försöker räkna ut det.

Säkert någon som är lite piggare än jag som löser det hela kvickt :tungan

Här kommer formeln:

loga=2Xlogb+logc??

Back