Kortslutning(?) i Katanan

DWilde

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2008
Hoj
82 Suzuki Katana
Hade laddproblem och började felsöka. Regulatorn verkade trasig. Statorn ok.

Mätte spänningen över batteriet med allt urkopplat dvs: stator, regulator, säkringar till allt utom tändningen, kopplade ur startmotor(efter det att jag startat) och oljetrycksgivare. Resultatet av mätningen med motorn igång var intermitent att spänningen varierade mellan 12.5-1 volt. Det verkar som om det kortsluts i intervaller 1-2 sekunder och vad jag uppskattar ej speciellt beroende av motorns varvtal.

Kopplade in en ganska kraftig batteriladdare fick samma resultat, spänningen varierade mellan 14-1 volt..

Mätte motstånd mellan urkopplat plus och jord medan jag puttade hojen med högsta växeln, 8 Ohm konstant. Jobbigt dock..

Till frågan: Ngn som varit med om liknande alt. har ngn idé hur gå vidare?

Måste nästan ha ngt med tändningen att göra tycker jag, men vet inte riktigt hur jag ska isolera felet eftersom motorn måste vara igång.

Alla inputs välkomna, Tack på förhand

Laddproblem är vanligt på gamla Suzuki. Kommer inte exakt ihåg vilka det är, men det finns ett par kablar som brukar kunna ge sig på GSX750 etc från tidigt 80-tal. Det visar sig genom att batteriet får laddning, men inte tillräckligt.

Har du testat att att göra samma mätningar men med ett batteri som du vet är i god kondition?

Laddproblem är vanligt på gamla Suzuki. Kommer inte exakt ihåg vilka det är, men det finns ett par kablar som brukar kunna ge sig på GSX750 etc från tidigt 80-tal. Det visar sig genom att batteriet får laddning, men inte tillräckligt.

Har du testat att att göra samma mätningar men med ett batteri som du vet är i god kondition?

Jo regulatorerna ska ju vara känsliga. Dessa kablar, du mämner, skulle isoleringen nötts bort menar du?

Batteriet jag använt är köpt i år. Det konstiga är ju att ngt måste förbruka mycket(kortsluta) då och då, eftersom batterispänningen går ner så mycket. Observera att alla mc:n laddningskomponenter har jag kopplat bort.

Tror nämligen att detta problem kan ha knäckt min ladd-regulator och därför vill jag inte kasta in en ny utan att lösa det först.

mvh,

Innanför statorn går kablarna förbi en plåtbygel,som håller i dom.
Den brukar kunna gnugga hål i kablaget.

Vad har du för spänning på batteriet obelastat?

Det ligger på 12.8 uppladdat med CTek-laddare. Så jag förutsätter att det är ok.

Innanför statorn går kablarna förbi en plåtbygel,som håller i dom.
Den brukar kunna gnugga hål i kablaget.

Mätte upp statorn, den ger 80 v vid 4-5000 rpm mellan alla faser samt ingen kortis till jord. Därmed ok. Frågan är om den kan påverka batteriet om man som jag gjorde kopplade bort den helt?

Just nu lutar jag åt tändningen, även om jag inte riktigt förstår hur den skulle kunna suga så mkt kräm utan att hojen gick dåligt..:va

Tack för idéer mera tack!

Det ligger på 12.8 uppladdat med CTek-laddare. Så jag förutsätter att det är ok.

Mätte upp statorn, den ger 80 v vid 4-5000 rpm mellan alla faser samt ingen kortis till jord. Därmed ok. Frågan är om den kan påverka batteriet om man som jag gjorde kopplade bort den helt?

Just nu lutar jag åt tändningen, även om jag inte riktigt förstår hur den skulle kunna suga så mkt kräm utan att hojen gick dåligt..:va

Tack för idéer mera tack!

Skulle nog (som nån skrev) kolla med annat batteri, vet inte vilken sort det är men det kan ha hänt i batteriet som gör att det kortar när det laddas,
är ju också relativt enkelt att byta
Du har inte nåt bilbatteri som du kan starta ifrån?

ÄDIT blir kablarna från batteriet varma?

>>Eric

Skulle nog (som nån skrev) kolla med annat batteri, vet inte vilken sort det är men det kan ha hänt i batteriet som gör att det kortar när det laddas,
är ju också relativt enkelt att byta
Du har inte nåt bilbatteri som du kan starta ifrån?

ÄDIT blir kablarna från batteriet varma?

>>Eric

Jo, det är en bra idé ska prova med bilens batteri i morgon.

Beträffande kablarna tycker jag inte att de blir varma, vilket kanske styrker batteriteorin.. Nu till hockeyn heja kana.. jag menar sverige!!

Verkar vara höger tändspole. När den kopplas bort under gång blir spänningen stabil. Skumt eftersom den har rätt motstånd och motorn går som den ska. Misstänker ändå att spolen är det sannolika felet? Alternativet skulle vara tändmodulen. Ngn som har pejl på hur man kan kolla/mäta upp tändmodulen? Brukar dom paja?

Hallå, har inte uppdaterat eftersom jag inte helt knutit ihop säcken helt, men i korthet: Eftersom jag inte kunde säkerhetställa att det bara var fel på en spole så bytte jag både spolar och tändmodul. Köpte Dyna S på Motospeed. Funkar fint och har nu ingen kortis. Tror egentligen att det var tändplattan, men spolar kan gå också så...

Eventuellt kvarvarande problem är sannolikt en följd av kortisen. Har antagligen bränt regulatorn. Den laddar dock, men för lite tror jag( spänning 12.8 V och ca 2 ampere oavsett varv). Ska ut och åka lite ikväll och se hur mycket batteriet dras ut.

Anders

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...