Kortslutning FZR 1000

Peter M

Notorisk återfallsknutte
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Yamaha FJR 1300 2008
Hej!

Efter vintersömnen har jag nu satt dit det fulladdade batteriet och dukat med lite startgas.
Döm om min förvåning när motorn endast snurrade några varv för att sedan vara helt död.
Det finns inte ens ström till frilägeslampan utan den glöder väldigt svagt.
När tändningen är avslagen är det drygt 12 volt på batteriet. Så fort jag vrider på tändningen sjunker det neråt 1,5 volt. Ibland har den fått något ryck och kört igång bränslepumpen och frilägeslampan har lyst klart. Har provat att ruska i lite kablar och plocka bort reläer ett och ett utan förändring. Har även provat att kortsluta startreläet utan något liv.

Snälla finns det någon med lite erfarenhet av dessa fel?
Annars får jag väl börja sprätta upp kabelhärvan eller riva isär startmotor osv:huvet

Tack på förhand Peter

Har du kortis som du beskriver det måste det bli varmt utav fan någonstans. Sitter + - rätt? Känn på batterikablarna med tändningen på,blir dom heta? Har du god kontakt på polerna? En bra jordanslutning?

Men det kan ju vara kortis i batteriet, ett belastningstest på det skulle vara till god hjälp. Om ingen kabel blir varm är nog batteriet slut..

Last edited:
Om du kan tömma batteriet på nån sekund så skulle du ha smält av ramen. Högst troligt är ditt batteri kronslut, antagligen har en av plattorna inne i batteriet gått av. Ibland halkar det runt så det blir kontakt där inne, å då får du lite kräm. Eller så har någon jordpunkt på hojen lossnat/ärgat. Men jag sätter en slant på batteriet.

Kortslutning i batteriet är det nog eller i vilket fall som helst gjorde ett nytt batteri susen!!
Tack så mycket för snabba svar

Hälsningar Peter

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back