Kortege eller manifestation vid olyckor

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
Gsx-r
Tjena

Att köra mc är en gammal dröm sedan 15 år tillbaka, och jag tog det efterlängtade mc kortet förra hösten. Jag har läst nästan allt jag har kommit över om mc och mc åkning det sista året, samt lånat på mig en stor mängd gamla nummer av mc folket som jag har läst med stort intresse. Framför allt har artiklartna om de som har skadats och råkat ut för olyckor berört mig starkt. När man läser om alla dessa olyckor så känns det inte längre speciellt kul att ha förverkligat drömmen, väger man sedan in att man har barn så känns beslutet att skaffa mc inte vuxet, bara egoistiskt och idiotiskt.

Nåväl, jag tror och hoppas dock att den bästa lösningen inte är att sluta köra mc för det. Olyckor händer, och det är självklart inte alltid mc föraren, eller farten, som är problemet. Men visst, i princip alla måste väl ändå hålla med om att det alltför ofta är farten, i kombination med ett för stunden dåligt omdöme (gäller nog oss alla), som är orsaken till många av olyckorna.

Jag har också sett, bl.a. här på SH, vilket engagemang det finns för sådant som vi själva tycker/tror kan vara skadligt för oss, exempelvis vajer räcken. Visst, det är alltid bra med engagemang och debatter av alla de slag, men kan det inte vara dags att vi visar att vi bryr oss om de problem vi själva till stor del är med och skapar? Det är ju trots allt så att de flesta av oss får en "klump i magen" när någon skadas eller förolyckas på mc, och att vi förmodligen kör lite lugnare efteråt, i alla fall för en tid.

Skulle man inte kunna anordna någon form av uppslutning eller manifestation runt det här? Antingen efter det att en olycka har hänt, eller vid förslagsvis tre tillfällen över säsongen? Vid de tre tillfällena skulle man i så fall kunna sätta namn på de personer som har skadats eller förolyckats, och sedan köra i någon form av kortare kortege på de lite större orterna i landet. Dels för att visa vår sympati och ge vårt stöd till dom som drabbats, och dels för att visa allmänheten att vi själva tar dessa problem på allvar. Jag tror definitivt att det skulle göra att man tar till sig dessa olyckor lite bättre, även om man inte känner någon som har drabbats personligen. Jag tror också att det skulle kunna mana till eftertanke både bland bilister och oss som kör mc när olyckorna inte längre bara är siffror och rubriker i tidningarna. Det skulle förhoppningsvis också göra att vi, i alla fall oftare, kör med bättre omdöme på allmän väg. Det vore dessutom ett utmärkt sätt att visa övriga trafikanter både att vi finns och att vi är många, något som vi förmodligen inte kan göra ofta nog. Problemen gäller dessutom alla oss som åker mc, oavsett vilken typ man kör eller gillar.

Självklart tror jag inte att detta löser alla problem, olyckor händer som sagt ändå. Men för varje person vi kan påverka att köra lugnare, om så bara för en period, så är nog mycket vunnet.

Med tanke på att det inte verkar vara speciellt svårt att engagera stora mängder mc förare för spontan körning, eller träffar, så borde det väl inte vara svårt att engagera tillräckligt många för att det skulle vara genomförbart?

/Strömma

Last edited:
Strömma skrev:
Skulle man inte kunna anordna någon form av uppslutning eller manifestation runt det här? Antingen efter det att en olycka har hänt, eller vid förslagsvis tre tillfällen över säsongen? Vid de tre tillfällena skulle man i så fall kunna sätta namn på de personer som har skadats eller förolyckats, och sedan köra i någon form av kortare kortege på de lite större orterna i landet. Dels för att visa vår sympati och ge vårt stöd till dom som drabbats, och dels för att visa allmänheten att vi själva tar dessa problem på allvar. Jag tror definitivt att det skulle göra att man tar till sig dessa olyckor lite bättre, även om man inte känner någon som har drabbats personligen. Jag tror också att det skulle kunna mana till eftertanke både bland bilister och oss som kör mc när olyckorna inte längre bara är siffror och rubriker i tidningarna. Det skulle förhoppningsvis också göra att vi, i alla fall oftare, kör med bättre omdöme på allmän väg. Det vore dessutom ett utmärkt sätt att visa övriga trafikanter både att vi finns och att vi är många, något som vi förmodligen inte kan göra ofta nog. Problemen gäller dessutom alla oss som åker mc, oavsett vilken typ man kör eller gillar.

Självklart tror jag inte att detta löser alla problem, olyckor händer som sagt ändå. Men för varje person vi kan påverka att köra lugnare, om så bara för en period, så är nog mycket vunnet.

Med tanke på att det inte verkar vara speciellt svårt att engagera stora mängder mc förare för spontan körning, eller träffar, så borde det väl inte vara svårt att engagera tillräckligt många för att det skulle vara genomförbart?

/Strömma

Likande planer på detta är i "spåneristadiet"...
Återkommer

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...