kortat kedjan på rettan, problem....

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
Har under vinterna putsande o mekande kortat kedjan 1 länk, inte för att jag hade slut på "spänna-på-kedjan-möjligheter" utan mera för att minska hjulbasen det lilla det nu gör = busigare på gatan :tummenupp

Problemet som nu uppstått är att när jag kommer upp i högre hastigheter > ca 230, så blir den VÄLDIGT ostabil o orolig!!
Det känns som att jag inte har riktigt bra kontakt med framhjulet o marken. Har inte ändrat nå fjädringsinställningar fram el bak.

Har ingen styrdämpare men körde ju hela förra sommaren o då var det ju inga problem.

Min fråga är om hojen kan bli instabil för att man kortar kedjan??
Kedje spänningen är nu i innersta läget, om ni förstår.

/leffe

Nu känns det som att jag i dag har spammat sönder hela forumet med diverse åsikter om rettan, men jag kan ändå inte låta bli att fråga... var inte din r1:a livlig nog för gatan? :eek:

<edit>Okej, jag är dum i huvudet, du ville slanga med den, nu hänger jag med.</edit>

Last edited:
Om man minskar hjulbasen - vilket du har gjort genom att korta kedjan - så blir den naturliga reaktionen en mer instabil hoj i höga hastigheter. Inget att göra något åt tyvärr. Vill du få bort det så är det bara att återgå till original igen.

McB skrev:
Om man minskar hjulbasen - vilket du har gjort genom att korta kedjan - så blir den naturliga reaktionen en mer instabil hoj i höga hastigheter. Inget att göra något åt tyvärr. Vill du få bort det så är det bara att återgå till original igen.

Jo visst, om man kortar/förlänger MYCKET så skulle jag förstå, men den är ju inom max/min spänningen som finns på hojen o då tycker jag inte skillnaden skulle bli sååå stor, när hojen var ny så måste ju spänningen på kedjan legat i närheten av det jag har nu, men du har kanske rätt, får se om det åker tillbaka en länk i kedjan :confused:

Bjorn N:
Helt rätt, var för att få den ÄNNU mera villig på bakslangen :1pajas

-eW-:
Vill ju inte tappa på topphastigheten!! Nerdrevad=långsammare :fakta
Vet iof inte om den skulle varva ut ÄNNU mera om man drevade ner den 1 kugg???
Har inte tänkt på vad jag har för varv vid topp hastigheten, en del hojar kan ju till o med gå fortare om man drevar ner, varvar ut bättre...
Då tänker säkert en del:
- Va faan spelar det för roll om den går 285 eller 295??
Jooo när polarna passerar en på E4:an :mad:

/L

emm jag e kanske helt ute på turne nu ...

men har du kollat så att däcken löper i linje/spårat eller vad det nu heter

kanske e det som e felet

Napsyl skrev:
emm jag e kanske helt ute på turne nu ...

men har du kollat så att däcken löper i linje/spårat eller vad det nu heter

kanske e det som e felet

Menar du om jag spänt kedjan "rakt"??
Vet inte om jag förstod frågan rätt, hur skulle man kolla om däcken löper i linje? Det måste dom väl göra förutsatt att man spänt kedjan korrekt/rakt.

/L

leffe75 skrev:
Menar du om jag spänt kedjan "rakt"??
Vet inte om jag förstod frågan rätt, hur skulle man kolla om däcken löper i linje? Det måste dom väl göra förutsatt att man spänt kedjan korrekt/rakt.

/L
Precis! Men frågan är om du spänt hjulet rakt?

fast den riktiga frågan är, vad menar du med att du skulle behöva korta hjulbaslängden för att slanga enklare med den, kanske ska du lära dig slanga först innan du börjar med att kapa kedja etc.

Kom in på www.wcx.nu o kolla Rendezvous forumet efter körningar, vi brukar avsluta våra dagar med massa bus på en hyffsad raka....välkommen

Ravetrancer skrev:
fast den riktiga frågan är, vad menar du med att du skulle behöva korta hjulbaslängden för att slanga enklare med den, kanske ska du lära dig slanga först innan du börjar med att kapa kedja etc.

Kom in på www.wcx.nu o kolla Rendezvous forumet efter körningar, vi brukar avsluta våra dagar med massa bus på en hyffsad raka....välkommen

hmm slanga enklare vet jag inte men att den skulle bli mera busig på gatan helt enkelt!! Ni som kör kört/kör R1 vet väl att det inte är några problem med att åka på bakhjulet!!! detta trots att kedjan är LÅÅÅNG!!!! Var väl bara en fix ide jag fick när lix kedjan o allt skulle lös inför vintern.

Självklart Kan jag bli bättre på att slanga, kallar mej inte proffs men inte tror jag att jag behöver "LÄRA" mej o slanga, bara bli bättre :tummenupp
Tack för inbjudan (wcx), men ni torde väl inte ha vägarna förbi UMEÅ regionen he he...Isf besök oss på UMCC.

Leffe

Nyheter
Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

Back