Korta wire med nytt styre

Kennan423

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2015
Hoj
Ingen
Tja, hoppas någon orkar läsa detta!

Skulle byta styre på hojjen från 67cm till 80cm brett och tänkte att det va en baggis men icke. gas/kopplingswire är förkorta lämnade in dom för att få dom förlängda men gick icke tydligen, jag tänkte att man sliter av allt som finns och sätter dit nytt hölje med dom gamla fästena, men icke sa nicke.

Jag har ju retur på min gas så två wire går in i rullen och ändarna på wiren har nån mongo böjj så det e inte att bara göra egna, nu frågar jag er här inne om man bara helt enkelt kan ta wire och handtag från en nyare cross med retur och mecka dit, behöver bara ca 15 cm extra, orginal är hölje bara 72cm , någon som vet om crossprylarna skulle funka med lite modifikation? blev lite dumförklarad när jag frågade detta i en hojjbutik, han sa att det håller inte, men när jag kör min cross så slitter jag mer i dom grejjerna än vad jag gör med gathojjen

Du tänker alltså att du skulle byta både vajer och gasrulle till en längre variant? Ser inga anledningar till att det inte skulle funka.
Folk i hojbutiker är överlag helt utan fantasi och finns det inte i originalsortiment så funkar det inte i deras ögon.

Så länge den nya rullen drar tillräckligt långt och passar på styret ska det funka.
Folk har ju bytt till snabbgashandtag "för riviga starter" i alla tider utan problem.

Det finns vajerförlängningar som passar utmärkt för sånt här, är avsedda för snöskotrar. Finns på sledstore.se

Det finns vajerförlängningar som passar utmärkt för sånt här, är avsedda för snöskotrar. Finns på sledstore.se

Jag har kollat på dessa, men har läst att man inte skall ha för långa wire, men då Kansle vi snackar 1 meter extra, har för mig att dessa ger 25cm extra. Kanske skall kolla på detta som ett alternativ, blir nog samma pengar som om jag skulle fixat grejjerna från cross.

Tror dock inte förläggare funkar, får ej in det i gasrullen och wire utsticket är nog för kort från skruvfästet på hojjen och till "gasskivan" får dela originalet på mitten då kansle

De brukar kunna gå att dra om vajrarna så att dom räcker fram. Eller köpa en längre vajer från en annan hoj.

Meen när de inte står nåt om vilken hoj de handlar om så är de svårt att komma med tips :glömdet

De brukar kunna gå att dra om vajrarna så att dom räcker fram. Eller köpa en längre vajer från en annan hoj.

Meen när de inte står nåt om vilken hoj de handlar om så är de svårt att komma med tips :glömdet

Ojj fan glömt att skriva va det va för hoj, hojjen är en yamaha xj6 2012. Har kollat och mätt snabbaste vägen men det fattas några cm iallafall :/ böjjarna som går in i handtagen har en skum vinkel så det är inte att bara göra nya,

Skulle man kunna förlänga höljet med samma dimension och bara lägga till 15cm och lägga tjockare variant av krympslang eller något rör man klämmer åt lite och slang över höljesskarven och i med ny wire i ? Eller tror ni skarven skaver? Höljet utvändigt är 5mm tror jag och wire är 1,25 så den bör ju löpa rätt fritt där inne eller

Tror dock inte förläggare funkar, får ej in det i gasrullen och wire utsticket är nog för kort från skruvfästet på hojjen och till "gasskivan" får dela originalet på mitten då kansle

Bäst är ju att försöka få förlängarens nippel på gasspjället, så klumpen döljs under tanken. Vet att det funkar på många hojar men inte alla.

Bäst är ju att försöka få förlängarens nippel på gasspjället, så klumpen döljs under tanken. Vet att det funkar på många hojar men inte alla.

Mina wire går längs vänster sida på hojjen och nipplarna fästes på skivan lite ovanför fotpinnen, har push/pull kanske är därför den sitter där den sitter , så kan ej dra under tänk för då ligger wire 45-60grader från "rätt" vinkel, men skall mäta vad jag behöver i ren wire från spännskruvarna, kanske funkar med två sånna förlängare isåfall.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti