korta vajer?

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R1
behöver korta min kopplings vajer ca 2 cm någon som har nått bra tips på hur man ska göra? måste ju ha ditt en sån där stopp plug/plupp grej sen igen..

för att den e helt slapp.. det svarta höljet passar fint men vajerna e lite lång.. har prövat flytta den men det var inte tillräckligt..

Det mest seriösa för oss amatörer är att använda lödnipplar, det är bra att fransa upp vajeränden lite innan man löder fast den i nippeln. Så att vajern fyller ut det trattformade hålet sas.

Du har inte funderat på om det är nått annat som är fel ?
Alltså en kopplingsvajer sträcker sig inte 2 cm utan vidare.
Antingen är det fel i kopplingsregleringen eller utslitnna lameller inne i motorn eller så finns det bristningar i själva reglervajern..
Kolla först om det är vajern som är pajkon.

vajerna är ny.. så den borde ju passa tycker man

Byt den, om wiren töjt sig så mycket är den säkert på väg att gå av.

den e ny :D

Det mest seriösa för oss amatörer är att använda lödnipplar, det är bra att fransa upp vajeränden lite innan man löder fast den i nippeln. Så att vajern fyller ut det trattformade hålet sas.

okej tack för tipset :) :pannkyss

Last edited:
vajerna är ny.. så den borde ju passa tycker man

den e ny :D

okej tack för tipset :) :pannkyss

Men jag måste hålla med UT mfl. Om hojen inte är ombyggd så ska originalvajern passa. Det måste vara ngt du eller ngn annan ändrat på hojen som gjort detta..
När jag bygger om så brukar jag försöka bygga så att ngn standardvajer på marknaden passar, ty vajrar är ju slitdelar och det skönt att slippa mäta och löda var gång de ska bytas.

Nåväl, jag vill vara säga det.

Lycka till
/J

En annan variant om det är möjligt är att göra en lagom lång hylsa, och därigenom förlänga vajerhöljet :tummenupp

Lätt att återställa när du hittar felet sedan, om det inte är fellevererad vajer...

En annan variant om det är möjligt är att göra en lagom lång hylsa, och därigenom förlänga vajerhöljet :tummenupp

Lätt att återställa när du hittar felet sedan, om det inte är fellevererad vajer...
Såna där slitsade hylsor är ingen favvo hos mig direkt, jag tycker att de lätt kan hamna på kanten och strula. Men det är ju ett gångbart provisorium mitt i säsongen sas.

Tycker jag

J

satt precis och fundera på det borde ju funka om man gör det bra bara :tummenupp

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo