korta ner kedjan

Tomas

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -03
Hur ska jag gå till väga för att kort ner kedjan? Eftersom det inte är något kedjelås så går det ju inte ta av det den vägen. Och hur får man dit den sen? Ska inte använda mig utav kedjelås utan nita fast den igen. Men hur gör man, antar att stiften som håller ihop kejdan sitter rättså hårt eller? Vore tacksam på ett snabbt svar. Hojen är en ducati med enkelsving.

rätta mig om ja har fel. men är det inte bara ta vinkelkapan slipa dän nittoppen på en länk sedan slå ut den...

mm det går förmodligen, då får jag ju bort den, men jag måste ju göra lika dant på nästa stifft å sen när jag ska sätta ihop det så finns det ju inget material kvar så man kan nita.

Har man tålamod så funkar även dremel och slipstift, men se till att ha gott om tålamod då tar säkert 20 min att slipa ner med dremel och stift.
Vinkelslip tar väl styvt 3-10 sek :banana
Du kan säkert se vilken länk som är nitlåset, den länken brukar skilja sig mot övriga på kedjan.
När det sedan ska ihop så monterar du antingen clipslås eller ett nytt nitlås.
Nitlåsen kräver rätt verktyg för att det ska bli bra, visst funkar det att få ihop med en kulhammare med men jag skulle nog hellre montera ett clipslås hemma och sedan köra till en verkstad som hjälper dig nita ihop med ett riktigt nitlås.
Om man sedan ska köra med nit eller clipslås är väl en smaksak, men utan tvivel är ju ett nitat säkrast.
Jag själv kör dock på the wild side och har clips :tungan
//Tobbe

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...