Korta ner / böja en lambda?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Ja, går det eller vad är de gjorda av? Jag har ett Akra helsystem i titanium som har en lambda som sticker ut rakt fram mot framdäcket och tar i under inbromsningar.

En nödlösning vore, böja upp skiten så det inte tar i. Men det kanske inte går pga materialet? Är det typ kiesel eller något annat hårt men poröst material?

Annars, får ni gärna tipsa om en svetsare i Södertäljes / södra Stockholms omnejd som kan svetsa lite titanium.

Helt oväsentligt för tråden, men vad är en lambda för oss som inte är så kunniga?

Den lär tyvärr inte gå att böja, som du säger innehåller den diverse känsliga kermiska substrat som antagligen kommer gå sönder om du försöker böja den.

edit:lamda är eg en syresensor som mäter kvarvarande syremängd i avgaserna för att motorkotrollern ska kunna bedöma om den ska pytsa in mer soppa eller inte. (detta sker bara i closed-loop regleringsläge mellan typ 2 och 4-5 tusen varv för att få bra emiisionsvärden)

Den lär tyvärr inte gå att böja, som du säger innehåller den diverse känsliga kermiska substrat som antagligen kommer gå sönder om du försöker böja den.

edit:lamda är eg en syresensor som mäter kvarvarande syremängd i avgaserna för att motorkotrollern ska kunna bedöma om den ska pytsa in mer soppa eller inte. (detta sker bara i closed-loop regleringsläge mellan typ 2 och 4-5 tusen varv för att få bra emiisionsvärden)

Ah tackar för en kalas beskrivning =)

Mig veterligen är det inte titan, för du har väl ett EVO6 system?
Det ska enligt uppgift vara tunnväggigt rostfritt i grenrörsbiten.
Det är länkrör och dämpare som är i Ti.
http://www.maxmoto.co.uk/images/evo%206%20copia_8797232.jpg
Kika på bilden i länken. Där sitter sonduttag på sidan på främre rör, precis så gör det även på mitt. Använd den för främre isf :va

Last edited:
Mig veterligen är det inte titan, för du har väl ett EVO6 system?
Det ska enligt uppgift vara tunnväggigt rostfritt i grenrörsbiten.
Det är länkrör och dämpare som är i Ti.
http://www.maxmoto.co.uk/images/evo%206%20copia_8797232.jpg
Kika på bilden i länken. Där sitter sonduttag på sidan på främre rör, precis så gör det även på mitt. Använd den för främre isf :va
Ser inte ut så där, det ska vara titanium.

Bifogar enda bild jag har.

Det verkar finns en del olika designs på Akras helsystem.

Det ska iaf vara ett Evosystem i titanium som jag betalat för... ;)
Det skiljer sig som så att titanium t.ex inte behöver något vitt smörjklegg i skarvarna då titaniumet expanderar och tätar när det blir varmt.

Nåja, jag behöver då tips om någon som kan svetsa åt mig!

Bifogat

• IMG_9111.jpg
    IMG_9111.jpg
    61.8 KB · Visningar: 104
Men är det inte bara o plugga lambdahålet och sätta i en power commander oxygen-eliminator?
Förstår inte riktigt vad du ska med en lambda till på en rejshoj? (om det inte är bredbands då)

Ser inte ut så där, det ska vara titanium.

Bifogar enda bild jag har.

Det verkar finns en del olika designs på Akras helsystem.

Det ska iaf vara ett Evosystem i titanium som jag betalat för... ;)
Det skiljer sig som så att titanium t.ex inte behöver något vitt smörjklegg i skarvarna då titaniumet expanderar och tätar när det blir varmt.

Nåja, jag behöver då tips om någon som kan svetsa åt mig!

Ser ut som rostfritt sett till fästena för fjädrarna. Vill mig tro att det är halvsvårt att svetsa ihop stål med titan :va
Grenrör i titan är lite halvdumt då det gladeligen spricker, men som sagt, jag kan ha fel.
Finns olika Evo titan, varav evo6 är den senare. Där vid "bucklan" vore lämpligt att sätta ett uttag för främre.

Bör vara lättare att hitta en som svetsar stål än titan kan tänkas, om det nu stämmer.

ulflj>> Man kör med bredbandslambda på varje cylinder med Motty AFR tuner system. Härav. :)

Last edited:
Men är det inte bara o plugga lambdahålet och sätta i en power commander oxygen-eliminator?
Förstår inte riktigt vad du ska med en lambda till på en rejshoj? (om det inte är bredbands då)
Jag har en Motty AFR Tuner som mappar hojen medan man kör.
Jag kan i denna mjukvara mappa båda cylindrar samtidigt och därmed få ut en optimal map under körning för en motor som både har portning gjord och bigbore-kit.

För att det ska fungera behöver jag stoppa i en bredbandslambda i både bakre och främre cylinders grenrör.

Fördelen är att luftförändringar, ändringar på hojens luftfilter med mera automatiskt justeras. Du behöver inte bänka om för varje förändring du gör (dbkillers t.ex).

Ok,ok, då är jag med, då är det svetsen som gäller då... =)

Har du Bosch eller NTK sensor? Har du kollat om inte den andra sorten råkar vara kortare?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back