korta kröken =)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hoj= dr800
om man kortar av första kröken böjen på denna maskin ca 1/3 eller lite mer..vad gör de för effekten? märkbar skillnad?
kan man styra upp det o sätta smalare rör om de bli för öppet kanske? :va

med tanke på att man knappt känner nån märkbar skillnad med ett nytt utprovat svindyrt avgassystem så gör din fundering på moddning nog inte så mycket mer än att du får mindre mos i spisen, öppna upp dämparen istället

Ett par cm är lagomt att korta avgasröret om du vill flytta effektkurvan uppåt i registret. VIll du sänka varvtalet måste du förlänga motsvarande.
Tar du flera dm , kan du i värsta fall tappa ett tiotal hk.

Det är avståndet till dämparen som styr. Kan du verkligen minska det med 1/3 ?
Utan att vända på cyllen ??
F.ö. är det motorer med flera cyllar och stort överlapp i kamtiderna som reagerar mest på avstämningen av avgasröret.
Tror mao inte det är nån större ide på din.
Möjligen kan grövre rör göra skillnad.
/u

ulf_lundin skrev:
Det är avståndet till dämparen som styr. Kan du verkligen minska det med 1/3 ?
Utan att vända på cyllen ??
F.ö. är det motorer med flera cyllar och stort överlapp i kamtiderna som reagerar mest på avstämningen av avgasröret.
Tror mao inte det är nån större ide på din.
Möjligen kan grövre rör göra skillnad.
/u

de e ju inte de som e saken utan att jag fundera på att dra systemet under hojen o få 2 pipor utstickande på varje sida under fotpinnarna istället för som på offroadmaner ha de utstickande bak under arslet..
håller ju på med en cafefighter o den komma ej att vara byggd för offroad någe mer..

avgasspoffen kommer med detta att bli ca 1/3 kortare
:rolleyes:

väcker en gammal tråd till livet...
kan man sätta mindre rör för mer motstånd om jag kortar ner kröken?

avgassystemet blir ganska öppet så jag undrar om de inte blir alldeles för kort o öppet... :va
men detta e ett måste för o få rätta looken :D :rolleyes:

ozeo skrev:

avgassystemet blir ganska öppet så jag undrar om de inte blir alldeles för kort o öppet... :va
men detta e ett måste för o få rätta looken :D :rolleyes:

Nej, så länge ljudhastigheten är som den är, för den aktuella temperaturen i avgasröret. Du måste ha rätt läng om du vill att den ska gå bra.
Har själv försökt vara klokare än skolboken, genom att göra för långa rör. När jag gjorde dom rätt ökade effekten med ca 30-40% ur min XR500 motor.

Rätt motstånd är så lite motstånd som möjligt, mao rätt diameter. Det är gashastigheten som är hemligheten.

Mats757 skrev:
Nej, så länge ljudhastigheten är som den är, för den aktuella temperaturen i avgasröret. Du måste ha rätt läng om du vill att den ska gå bra.
Har själv försökt vara klokare än skolboken, genom att göra för långa rör. När jag gjorde dom rätt ökade effekten med ca 30-40% ur min XR500 motor.

Rätt motstånd är så lite motstånd som möjligt, mao rätt diameter. Det är gashastigheten som är hemligheten.

Det är ju inte bara gå bra som räknas, man vill ju helst avpassa systemet för det varvtal man vill ha mest kräm. F4 Tamburini har ju tex variabla insug, för att få rätt fyllning i alla varvtal! Det är ju tyvärr mer lr mindre omöjligt att göra med avgassystem dock...

Hoztic skrev:
Det är ju inte bara gå bra som räknas, man vill ju helst avpassa systemet för det varvtal man vill ha mest kräm. F4 Tamburini har ju tex variabla insug, för att få rätt fyllning i alla varvtal! Det är ju tyvärr mer lr mindre omöjligt att göra med avgassystem dock...

Öhhh...... :va

Om man får ut hög effekt så går den väl bra, eller?

ozeo skrev:
Vad jag vet så vill man aldrig ha motstånd i ett avgassystem, däremot vill man att pulserna ska röra sig på ett fördelaktigt sätt i röret så att cylindern töms enklare på vissa varvtal.

Bearing skrev:
Vad jag vet så vill man aldrig ha motstånd i ett avgassystem, däremot vill man att pulserna ska röra sig på ett fördelaktigt sätt i röret så att cylindern töms enklare på vissa varvtal.

jaja..jag kan inget om de dära men vill mest veta om jag slösar bort mina pengar om jag kortar ner själva röret
(inte ljuddämparn) vart effektregistret hamnar bry mig lite...fast nå mer vrid behövs förstås inte..
:)

ozeo skrev:
jaja..jag kan inget om de dära men vill mest veta om jag slösar bort mina pengar om jag kortar ner själva röret
(inte ljuddämparn) vart effektregistret hamnar bry mig lite...fast nå mer vrid behövs förstås inte..
:)
Vet inte riktigt vad som händer. Det borde bli så att röret hjälper till på 30% högre varvtal om du kapar bort 30%. Det kan alltså bli så att det inte börjar hjälpa för ens efter varvstoppet och då får du antagligen lägre effekt.

Bearing skrev:
Vet inte riktigt vad som händer. Det borde bli så att röret hjälper till på 30% högre varvtal om du kapar bort 30%. Det kan alltså bli så att det inte börjar hjälpa för ens efter varvstoppet och då får du antagligen lägre effekt.

kan va bra o få up effekten då vridet blir grymt efter bara 3000 (varvar 8000)

Mats757 skrev:
Öhhh...... :va

Om man får ut hög effekt så går den väl bra, eller?

Nja, inte säkert! Får man till en toppig motor så kanske den inte alls går nå vidare på lägre varv, och tvärs om. Det svåra är ju att få en motor som både är stark och har ett brett register.

Jag monterade et slip on på en sån hoj som du har och det enda jag sparade från original systemet va krøken från motorn,resten tilverkade jag från rørbitar..mycket mycket snyggare ljud och en markbart rappare motor..sen vagde slip on'et 3-4 kilo och original systemet 12-15?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år