Korta grepp ??

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
Hejhej!

Det är så att jag är på jakt efter korta koppling- och bromshandtag till min DRZ400SM, men det är otroligt svårt att hitta några!

Från mxbikeparts tänkte jag först beställa dessa, men de va slut så de skulle kolla upp om de kunde ta hem mer, men de vägrar höra av sig och man får inte tag på dem.

http://213.115.231.8/~mxbikepa/webshop/index.php?cPath=158&osCsid=42498d5101d98f95eebd1a72b1123eed

Sen finns det ju ASV också, med justerbart handtag och så, de vore ju underbart de, men det känns ändå dyrt, och finns inget bromsgrepp.
De finns på soders för 621kr

http://www.soders.se/default.asp?c=shop&cat=4&subcat=52&id=166

Har även hittat ett annat ställe där de sålde justerbara handtag men minns inte vad sidan hette just nu, men de va dyra.

Så min fråga är om någon vet vart man kan finna korta grepp till en drz400?
Justerbara skulle ju vara de bästa om man hitta någon till vettigt pris.

Tack på förhand // Jacob

Hejhej!

Det är så att jag är på jakt efter korta koppling- och bromshandtag till min DRZ400SM, men det är otroligt svårt att hitta några!

Tack på förhand // Jacob

Ett alternativ: Köp std piratgrepp, kapa i rätt längd, rugga änden och 10mm in på greppet med grov smärgelduk. Ta sån här kemisk metall på "stång" (sån du knådar ihop för att den ska härda) knåda ihop tillräcklig mängd och forma ändknoppen på greppen. Låt härda, klart!

Funkis budgetlösning!

Vill du vara tvärsäker på att knoppen inte lossnar, borra ett hål tvärs igenom greppet 5mm in från änden, i hojens färdriktning, se till att du trycker i kemgeggan ordentligt när du gör ändknoppen.

Ett alternativ: Köp std piratgrepp, kapa i rätt längd, rugga änden och 10mm in på greppet med grov smärgelduk. Ta sån här kemisk metall på "stång" (sån du knådar ihop för att den ska härda) knåda ihop tillräcklig mängd och forma ändknoppen på greppen. Låt härda, klart!

Funkis budgetlösning!

Vill du vara tvärsäker på att knoppen inte lossnar, borra ett hål tvärs igenom greppet 5mm in från änden, i hojens färdriktning, se till att du trycker i kemgeggan ordentligt när du gör ändknoppen.
Så gjorde jag på moppetiden när greppen gick av. :D Men istället för att borra hål så filade jag ner handtagen smalare längst ut så att "leran" skulle sitta kvar ordentligt. Funkade klockrent. :) Å andra sidan ska man tänka på att knoppen sitter där av säkerhetsskäl så det kan vara dumt att spela MacGyver. :död

Funkis budgetlösning!

Jo jag har tänkt att göra egna om jag inte finner några andra jag vill ha, men det känns som om det är sista utvägen om jag inte hittar några andra.

Just nu lockar ASV kopplingen mest, så får ja göra ett eget bromsgrepp tror ja.

Men tackar för tipset... För de dära med kemiska metallen hade ja inte tänkt på faktist... Det kan bli ett alternativ till det dära faktist

MVH // Jacob

Så gjorde jag på moppetiden när greppen gick av. :D Men istället för att borra hål så filade jag ner handtagen smalare längst ut så att "leran" skulle sitta kvar ordentligt. Funkade klockrent. :) Å andra sidan ska man tänka på att knoppen sitter där av säkerhetsskäl så det kan vara dumt att spela MacGyver. :död
säkerhetsskäl? jag kör med mina kapade utan någon ny knopp

Kanske inte.. Mer kraft och mindre risk att halka av med knoppen på plats. Även mindre risk för punka på kroppen vilket nämnts tidigare.

fick precis en inre bild av någon som sätter sitt kapade kopplingshandtag mellan mina revben, fantomsmärtor är obehagligt :(

Ingen som vet vart man kan köpa korta grepp??
Tycker det är konstigt, för det borde ju vara många som vill ha sådanna så måste ju finnas butiker som säljer dem....

Någon som har erfarenheter om ASV F3 ? Som näms tidigare i tråden...

MVH // Jacob

Ingen som vet vart man kan köpa korta grepp??
Tycker det är konstigt, för det borde ju vara många som vill ha sådanna så måste ju finnas butiker som säljer dem....

MVH // Jacob

Här har du en nummerlista där du kan se vilka handtag som passar rakt över från andra hojar.

Korsnummerlista!

DRZ med kick finns med, har samma nummer som RMZ, okänt om greppen skiljer något med/utan elstart. Detta borde ju en Suzuki åf kunna reda ut åt dig. Tanken är att du ska kunna hitta tvåfingersgrepp till en cross som kan passa din hoj. Det brukar finnas piratgrepp som är korta. Orginal brukar bara finnas en längd.

Lycka till!

Last edited:
Dom där ZETA var grymma , även ASV är fina.

Ska vi beställa tillsammans o dela frakten ?

Hej hej!

Jag va precis och hämtade ut min ASV nu, och den verklar väldigt fin och lovande faktist!!!

Fast skulle ju även ha ett kortare till bromsen, men tror jag gör ett eget sånt i vatttenskärning eller i CNC eller nå sånt, för de kan inte vara så svårt.

Så, ja beställer nog inte med dig :) Hade du skrivit de lite tidigare så kanske jag hade gjort de ;)

Tackar för tipsen iaf!

MVH // Jacob

Hej hej!

Jag va precis och hämtade ut min ASV nu, och den verklar väldigt fin och lovande faktist!!!

MVH // Jacob
Fanns den till DRZ S/SM?
Jag jämförde massor av olika i butik, men det fanns ingen som passade.
Det fanns en som passade till RM/RMZ/DRZ men det var till E modellen har jag för mej, hålet stämde inte riktigt.
Bara nyfiken:)

Fanns den till DRZ S/SM?
Jag jämförde massor av olika i butik, men det fanns ingen som passade.
Det fanns en som passade till RM/RMZ/DRZ men det var till E modellen har jag för mej, hålet stämde inte riktigt.
Bara nyfiken:)

HejHej!

ASV F3 som ja köpte är inte bara själva handtaget utan de är hela fästet och allt, det är bara att montera bort hela orginal handtaget och fästet, sedan skruva dit ASV'n.
Så här ser det ut det ja köpte, fast rött ;)
Och jag har bara fixat till kopplingen, har inte fixat till bromsen än. Den ska ja nog försöka tillverka själv...

f3_lg.jpg

Fast den passade inte riktigt, ljusreglagboxen är lite ivägen för att man ska kunna koppla ur riktigt, men de finns folk som har löst de på supermotojunkie.com så ja ska försöka få lite tips därifrån.

Vill bara ut och prova för den ser så mysig ut!!! Ruskigt snygg, ruskigt skön att man kan ställa in utsticket på den och den verkar riktigt rejäl, 3års garanti är det också. Väldigt nöjd med den om jag får den att funka bra :)

MVH / JS

Last edited:
HejHej!

ASV F3 som ja köpte är inte bara själva handtaget utan de är hela fästet och allt, det är bara att montera bort hela orginal handtaget och fästet, sedan skruva dit ASV'n.
Så här ser det ut det ja köpte, fast rött ;)
Och jag har bara fixat till kopplingen, har inte fixat till bromsen än. Den ska ja nog försöka tillverka själv...

]

Fast den passade inte riktigt, ljusreglagboxen är lite ivägen för att man ska kunna koppla ur riktigt, men de finns folk som har löst de på supermotojunkie.com så ja ska försöka få lite tips därifrån.

Vill bara ut och prova för den ser så mysig ut!!! Ruskigt snygg, ruskigt skön att man kan ställa in utsticket på den och den verkar riktigt rejäl, 3års garanti är det också. Väldigt nöjd med den om jag får den att funka bra :)

MVH / JS
är det jag som börjar bli blind eller är det en wirekoppling?

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!