Korta gaffelrör caferacer

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Bygger caferacer av en gammal honda cb 500 75års modell, och skulle vilja ha lite kortare gafflar fram. Ska man svarva av gaffel rören och svetsa ihop dom igen(så man får gängerna till muttern längst upp eller hur ska man göra? Svara av i botten?
 
Går det inte vara att skjuta upp benen genom övre gaffelkronan? Funderade att byta till CX500 kronor på min CB250N just för att det skulle gått att göra.

Enklast är väl annars att korta slaget på gaffeln med hylsor och kapade fjädrar istället för att svarva av och gänga om rören. Är väl enklare att göra den operationen i första läget för att kolla in lämplig sänkning.

Även om du kapar rören och gängar om dom eller bara skjuter upp rören genom måste man ju hålla koll på fjädringsvägen, det är ju inte säkert att det finns nog med längd för fjädringen innan gaffeln bottnar så nedre delen som rör sig upp och ner kommer att stöta mot nedre gaffelkrona innan gaffeln bottnar vilket säkert inte är att rekomendera.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top