Packalén
Vill åka hoj
ZoulFly skrev:Absolut, sånt här kan hända på vanliga banåkningar och är lika allvarligt där. Som jag ser det är dock riktiga banåkningar oftast rejält uppstyrda med föråkare, och tydliga genomgångar av vad som gäller. Man kör jättetråkiga mastervarv med infart i depån, och man nöter in hur det ska gå till.
Licensträningar, däremot, är ofta mycket friare i sina upplägg. Det lämnas ett större ansvar till varje individ. Man förutsätts just att ha en bra grundkoll på vad som gäller på bana. Finns inte denna grundkoll, blir det lätt konstigheter. Och det var så jag kände det igår. Många gjorde märkliga saker, av mer eller mindre allvarlig natur.
Och det är inte alls så att folk är puckon bara. Det ÄR lätt att bli stressad i banmiljö, av olika anledningar och stress och logiskt tänkande är inte känt för att gå hand i hand, direkt. Och det är av just den anledningen som man behöver köra mycket i uppstyrd miljö för att lära sig så mycket som möjligt, innan man ger sig ut i den mycket friare miljön som licensträningar ofta är.
Självklart är inte alla puckon.. Det var väl inte det jag ville ha sagt.. Men åka på bakhjulet ut ur depån...vad klassar man det som??
Jag håller med dig om att det är bättre om man har fått lite rutin från bankörningar. Men vi skall nog inte se bankörningar som en plantskola för att bli roadracing förare..