Kort rapport från Gåsen idag eller varför det kan vara bra med bankörning innnan

ZoulFly skrev:
Absolut, sånt här kan hända på vanliga banåkningar och är lika allvarligt där. Som jag ser det är dock riktiga banåkningar oftast rejält uppstyrda med föråkare, och tydliga genomgångar av vad som gäller. Man kör jättetråkiga mastervarv med infart i depån, och man nöter in hur det ska gå till.

Licensträningar, däremot, är ofta mycket friare i sina upplägg. Det lämnas ett större ansvar till varje individ. Man förutsätts just att ha en bra grundkoll på vad som gäller på bana. Finns inte denna grundkoll, blir det lätt konstigheter. Och det var så jag kände det igår. Många gjorde märkliga saker, av mer eller mindre allvarlig natur.

Och det är inte alls så att folk är puckon bara. Det ÄR lätt att bli stressad i banmiljö, av olika anledningar och stress och logiskt tänkande är inte känt för att gå hand i hand, direkt. Och det är av just den anledningen som man behöver köra mycket i uppstyrd miljö för att lära sig så mycket som möjligt, innan man ger sig ut i den mycket friare miljön som licensträningar ofta är.

Självklart är inte alla puckon.. Det var väl inte det jag ville ha sagt.. Men åka på bakhjulet ut ur depån...vad klassar man det som??

Jag håller med dig om att det är bättre om man har fått lite rutin från bankörningar. Men vi skall nog inte se bankörningar som en plantskola för att bli roadracing förare..
 
GSXR1100R skrev:
Åsen har en knepig depåutfart men det finns solklara regler hur man ska svänga av....
Knepig? Kör fram till utfarten. Om grönflagg visas, titta åt höger och kontrollera att ingen är på väg ut på start/mål-rakan. Kör ut på påfarten, håll hårt vänster, korsa INTE den vita linjen. Kasta en blick över axeln, kör ut på banan, håll hårt vänster ner till Trösen.
 
Fanns det ingen träningsledning som kunde peka med hela handen och förklara hur man beter sig? :va
 
Packalén skrev:
Självklart är inte alla puckon.. Det var väl inte det jag ville ha sagt.. Men åka på bakhjulet ut ur depån...vad klassar man det som??

Jag håller med dig om att det är bättre om man har fått lite rutin från bankörningar. Men vi skall nog inte se bankörningar som en plantskola för att bli roadracing förare..

Jag håller med, det ska ju inte vara nån plantskola. Samtidigt kan jag tycka att som det ser ut i nuläget är det enda (?) vägen att få bra och mycket erfarenhet av hur det funkar på bana.
 
Utfarten är knappast jobbig. Däremot tycker jag avfarten kan vara lite trasslig, mest för att det är lätt hänt att man är ivägen oavsett hur man lägger sig innan man kör av banan.
 
ZoulFly skrev:
Jag håller med, det ska ju inte vara nån plantskola. Samtidigt kan jag tycka att som det ser ut i nuläget är det enda (?) vägen att få bra och mycket erfarenhet av hur det funkar på bana.

Med tanke på vanliga banåkningens framtid med försäkringsproblemen så är det nog inte så enkelt.
 
Goodstuff skrev:
Fanns det ingen träningsledning som kunde peka med hela handen och förklara hur man beter sig? :va

Nja, det är ju ett fritt upplägg, dvs inga flaggvakter och ingen större kontroll...typ frihet under ansvar. Och det ÄR ju ett bra upplägg under vissa förutsättningar.
 
oFFkeFF skrev:
Utfarten är knappast jobbig. Däremot tycker jag avfarten kan vara lite trasslig, mest för att det är lätt hänt att man är ivägen oavsett hur man lägger sig innan man kör av banan.
My bad... avfarten menar jag, men iof är det lättare om man slipper korsa banan vid påfarten, att komma in på banan rakt in i insidan av kurvan istället för på yttern är säkrare.
 
GSXR1100R skrev:
My bad... avfarten menar jag, men iof är det lättare om man slipper korsa banan vid påfarten, att komma in på banan rakt in i insidan av kurvan istället för på yttern är säkrare.
Visst, men om man slår av lagom mycket och viftar med fröken vänster redan på bakrakan, samt slickar vänsterkanten hela vägen in till depåavfarten, är det lugnt.
 
valmers skrev:
Visst, men om man slår av lagom mycket och viftar med fröken vänster redan på bakrakan, samt slickar vänsterkanten hela vägen in till depåavfarten, är det lugnt.

Så man ska göra, men lätt att man är ivägen ändå, i apex i snabbvänstern, och dessutom på två ställen i depåhögern, både i ingången till den, och på det stället där du touchar yttern strax efter ingången..
Det funkar, men bra är det inte.
 
valmers skrev:
Visst, men om man slår av lagom mycket och viftar med fröken vänster redan på bakrakan, samt slickar vänsterkanten hela vägen in till depåavfarten, är det lugnt.
Ja det är så man ska göra, men banorna borde vara utformade så att på/avfart är på innern och alltid på en bred raksträcka med god sikt
 
Jag tycker att uppkörningen för B-körkort skall avskaffas. Det räcker med att man klarar teorin. Resten handlar bara om omdöme/mognad/sunt förnuft osv.

till Zoulflys lista vill jag gärna lägga något jag såg på SM i Anderstorp. En förare blir varvad i karusellen. Omkörningen sker på innern. När föraren som blir omkörd märker att det kommer någon flyttar han sig ca en meter åt vänster, förmodligen för att underlätta omkörningen. Direkt när han blivit omkörd återgår han till sitt tidigare spår, dvs han dyker in ca en meter. Lyckligtvis var det bara en som ville om den gången...
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top