Kallt som f*n var det på morgonen. Mycket köra. Som vanligt kör man för långsamt men det kommer nog fart när det blir varmare.
En intressant dag som gav en del tankar. Om man börjar sitt banliv med att ta licens och direkt ger sig ut på licensträningar...var och hur lär man sig då alla rutiner runt banåkning?
Några iakttagelser:
-kör ut från depå mitt i passet, går ut lite i banan och svänger fram och tillbaka för att värma upp däcken. Att det kommer folk bakifrån i 250 verkar inte framstå som några större problem
-går ut från depå mitt i passet, går ut ca mitt i banan så att man får plats för att dra upp den på bakhjulet. Snyggt, men det blev lite trångt för dom som redan var ute på sina varv och precis låg och toppade runt 250
-lägger sig mitt i banan innan depåkurvan, slår av, sträcker upp handen för att gå i depå och folk är tvunga att vissla om på båda sidor för att inte köra rakt in i häcken
-avflaggning av pass...ah, jag svänger av direkt in i depå...det gör väl inget att jag ligger i innerspår. Jonas Jansson som låg på yttern var tvungen att svänga in på depåavfarten med knäskrap. En uppvisning i sig som han klarade galant, som tur var.
Så allt det här fick mig att fundera på debatten om man bör vara med på några banåkningar INNAN man tar licens. Och allt jag fick se i dag fick mig att tänka lite på hur man lär sig alla säkerhetsrutiner i samband med banåkning. Om man nu inte är med på några allmänna bandagar...hur lär man sig då hur allt funkar? På licenskursen? Nja, knappast, som det ser ut i dagsläget. I nuläget är det på bra arrade allmänåkningar man bäst lär sig allt detta...tror jag i alla fall.
En intressant dag som gav en del tankar. Om man börjar sitt banliv med att ta licens och direkt ger sig ut på licensträningar...var och hur lär man sig då alla rutiner runt banåkning?
Några iakttagelser:
-kör ut från depå mitt i passet, går ut lite i banan och svänger fram och tillbaka för att värma upp däcken. Att det kommer folk bakifrån i 250 verkar inte framstå som några större problem
-går ut från depå mitt i passet, går ut ca mitt i banan så att man får plats för att dra upp den på bakhjulet. Snyggt, men det blev lite trångt för dom som redan var ute på sina varv och precis låg och toppade runt 250
-lägger sig mitt i banan innan depåkurvan, slår av, sträcker upp handen för att gå i depå och folk är tvunga att vissla om på båda sidor för att inte köra rakt in i häcken
-avflaggning av pass...ah, jag svänger av direkt in i depå...det gör väl inget att jag ligger i innerspår. Jonas Jansson som låg på yttern var tvungen att svänga in på depåavfarten med knäskrap. En uppvisning i sig som han klarade galant, som tur var.
Så allt det här fick mig att fundera på debatten om man bör vara med på några banåkningar INNAN man tar licens. Och allt jag fick se i dag fick mig att tänka lite på hur man lär sig alla säkerhetsrutiner i samband med banåkning. Om man nu inte är med på några allmänna bandagar...hur lär man sig då hur allt funkar? På licenskursen? Nja, knappast, som det ser ut i dagsläget. I nuläget är det på bra arrade allmänåkningar man bäst lär sig allt detta...tror jag i alla fall.