Kort rapport från Gåsen idag eller varför det kan vara bra med bankörning innnan

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Kallt som f*n var det på morgonen. Mycket köra. Som vanligt kör man för långsamt men det kommer nog fart när det blir varmare.

En intressant dag som gav en del tankar. Om man börjar sitt banliv med att ta licens och direkt ger sig ut på licensträningar...var och hur lär man sig då alla rutiner runt banåkning?

Några iakttagelser:
-kör ut från depå mitt i passet, går ut lite i banan och svänger fram och tillbaka för att värma upp däcken. Att det kommer folk bakifrån i 250 verkar inte framstå som några större problem

-går ut från depå mitt i passet, går ut ca mitt i banan så att man får plats för att dra upp den på bakhjulet. Snyggt, men det blev lite trångt för dom som redan var ute på sina varv och precis låg och toppade runt 250

-lägger sig mitt i banan innan depåkurvan, slår av, sträcker upp handen för att gå i depå och folk är tvunga att vissla om på båda sidor för att inte köra rakt in i häcken

-avflaggning av pass...ah, jag svänger av direkt in i depå...det gör väl inget att jag ligger i innerspår. Jonas Jansson som låg på yttern var tvungen att svänga in på depåavfarten med knäskrap. En uppvisning i sig som han klarade galant, som tur var.

Så allt det här fick mig att fundera på debatten om man bör vara med på några banåkningar INNAN man tar licens. Och allt jag fick se i dag fick mig att tänka lite på hur man lär sig alla säkerhetsrutiner i samband med banåkning. Om man nu inte är med på några allmänna bandagar...hur lär man sig då hur allt funkar? På licenskursen? Nja, knappast, som det ser ut i dagsläget. I nuläget är det på bra arrade allmänåkningar man bäst lär sig allt detta...tror jag i alla fall.

McB skrev:
Är det inte just sånt de ska lära ut på licenskursen?

Det kanske man gör i teorin men det ÄR skillnad på teori och praktik i det här fallet. Det må vara en del praktik i ämnet på licenskursen men jag tror det är på tok för lite.

ZoulFly skrev:
Det kanske man gör i teorin men det ÄR skillnad på teori och praktik i det här fallet. Det må vara en del praktik i ämnet på licenskursen men jag tror det är på tok för lite.

Tillräckligt mycket praktisk övning. Dina exempel vittnar snarare om bristande omdöme/mognad/förstånd än ovana.

Lite sunt förnuft, ska väl räcka ganska långt för att inte göra sånna där saker.

Det finns alltid regler för VARJE bana HUR man skall köra på/av banan... hur svårt är det att FRÅGA de som håller i träningen? <-- om man inte tar del av sånna regler, borde man få köra?

"Jag har gått licenskurs och där gick de inte igenom hur man gör på VARJE bana i Sverige..." vilket störtlöjligt argument! Licenskursen är till för att lära ut SVEMO regler, sen har VARJE bana TilläggsRegler(läs och begrunda..) sen att man får brumma runt lite och prova på hur en tävling går till är ju lite kul också :D

Gå ut mitt i passet o svänga runt som en tok? skyll dej själv.... svartflagg, ingen mer träning
Ut mitt i banan? Se ovanför...
Vinka lite i kurvan INNAN depåinfarten? och sen ligga mitt i banan, är du helt jävla tokig eller?

mmm.. tom jag som aldrig kört en träning på Geleåsen vet vart man ska slänga upp näven för att gå in i depå, men bara för ATT så berättar jag det inte här... det borde ju va pannskott på sånna som inte vet ... det kan ju hända ohyggliga olyckor ju...

gaah.. jag blir så trött... bara för att man har licens & tränar så får man göra som man vill ... eller hur? :rofl

EDIT: Ibland kan man tro att det är en DUMLICENS... :D och jag behöver lära mej läsa även när jag är trött...

//håkan

Last edited:
Sunt förnuft säger ju att man inte agerar på det sättet. Jag hoppas att någon påtalade det för de berörda. Jag vet ju inte hur licenskurser och sådant fungerar i övrigt, men på den jag gick så poängterades det ett flertal gånger att vid utkörning på sviestad så håller man högerspår genom hela första kurvan för att inte blockera bakomvarande snabbare trafik. Likaså att man vid ingång i depån skall ligga väldigt nära högerkanten i sista böjarna, för att inte blockera för snabbare trafik.

Om man är osäker så är det ju bara att ställa sig vid bankanten och titta en stund , alternativt fråga någon som är lite mer erfaren. Jag tror nog de flesta gärna svarar på frågor gällande hur man faktiskt kör på banan, av ren självbevarelsedrift :)

Åsen har en knepig depåutfart men det finns solklara regler hur man ska svänga av, detta ser man nästan aldrig på Knudan, förhoppningsvis så svartflaggas dom som är farliga på banan och får sen en avhyvling, RR är ingen lekstuga, att leka på banan kan kosta liv...

Jag kan inte ritkigt hålla med dig i det du säger mer än att det är fullkomligt vansinne det som verkar ha hänt. Men vad är det som säger att det går bra att göra sådant dårskap på en vanlig banåkning? Det är ju minst lika farligt.

Jag tror att dessa händelser mer handlar om :kocko och dom borde först ha sig lite :fatta! o sedan få förklarat för sig att så gör ma inte.

ZoulFly skrev:
Några iakttagelser:
-kör ut från depå mitt i passet, går ut lite i banan och svänger fram och tillbaka för att värma upp däcken. Att det kommer folk bakifrån i 250 verkar inte framstå som några större problem

Läskigt... Usch! Var alla incidenter en o samma kille/tjej så är det iofs bra att problemet är isolerat, dock verkar det behövas någon som talar om.

Håller med om att någon typ av första gången pass borde avklaras innan man ger sig ut på träning.

Näru Zoulis, det där håller jag inte med dig om alls .

Bakhjulsåkandet och slalomandet har ju att göra med att man är seg i kolan och det hjälper ingen allmänåkning till med. Snarare är det så att en del folk tar chansen när de nu har licens för på ett licenspass är det ju inte ett totalt wheelieförbud.... fast man borde ge fan....

Och depåutfarten på Åsen tycker jag är lätt, men likt förbannat ser jag förare från ALLA klasser krångla till det. Det är inget som hör ihop med b-licensen.

Hoppas att någon sa till killen och att denne fatta. Värre om det är något riktigt ljushud som bakhjulskungen från Falkenbergs-SOt i somras....

Packalén skrev:
Jag kan inte ritkigt hålla med dig i det du säger mer än att det är fullkomligt vansinne det som verkar ha hänt. Men vad är det som säger att det går bra att göra sådant dårskap på en vanlig banåkning? Det är ju minst lika farligt.

Jag tror att dessa händelser mer handlar om :kocko och dom borde först ha sig lite :fatta! o sedan få förklarat för sig att så gör ma inte.

Absolut, sånt här kan hända på vanliga banåkningar och är lika allvarligt där. Som jag ser det är dock riktiga banåkningar oftast rejält uppstyrda med föråkare, och tydliga genomgångar av vad som gäller. Man kör jättetråkiga mastervarv med infart i depån, och man nöter in hur det ska gå till.

Licensträningar, däremot, är ofta mycket friare i sina upplägg. Det lämnas ett större ansvar till varje individ. Man förutsätts just att ha en bra grundkoll på vad som gäller på bana. Finns inte denna grundkoll, blir det lätt konstigheter. Och det var så jag kände det igår. Många gjorde märkliga saker, av mer eller mindre allvarlig natur.

Och det är inte alls så att folk är puckon bara. Det ÄR lätt att bli stressad i banmiljö, av olika anledningar och stress och logiskt tänkande är inte känt för att gå hand i hand, direkt. Och det är av just den anledningen som man behöver köra mycket i uppstyrd miljö för att lära sig så mycket som möjligt, innan man ger sig ut i den mycket friare miljön som licensträningar ofta är.

På våra bandagar med www.sydskanesemse.nu råder wheelie & stoppie förbud, RR är ingen lekstuga för stuntare & posörer, leka får man göra på andra ställen...

RR handlar om att kunna hantera sin motorcykel i höga farter och respektera övriga förare, en onödig olycka är en för mycket.

ZoulFly skrev:
Och det är inte alls så att folk är puckon bara. Det ÄR lätt att bli stressad i banmiljö, av olika anledningar och stress och logiskt tänkande är inte känt för att gå hand i hand, direkt. Och det är av just den anledningen som man behöver köra mycket i uppstyrd miljö för att lära sig så mycket som möjligt, innan man ger sig ut i den mycket friare miljön som licensträningar ofta är.

Kanske läge att lotsa gröngölingarna ut ur depån dom första passen, många blir stressade och förvirrade av allt nytt, vissa ser varken övriga förare eller flaggor.

Det gick skitbra... jag kom två varv innan stötdämparen blev nervös å kissade på sig.. :huvet

Bara att packa ihop å åka hem..

/B

Bj.O.rn skrev:
Det gick skitbra... jag kom två varv innan stötdämparen blev nervös å kissade på sig.. :huvet

Bara att packa ihop å åka hem..

/B

Men gaffelbenen med de radialmonterade oken var grymt snygga :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...